Lera 1
Lera SKÄRVOR
Lera STILFULL GRUNDSKOLA
Lera PORTRÄTT
Lera KAKELSPANING
Lera FORM OCH TEKNIK
Lera KREATIVT HOTELL
Lera MAXADE INTERIÖRER
Lera REPORTAGE
1. New Delft Blue i Delft 2019. Den lummiga gårde
n till bostadskvarteret PoortMeesters i den historiska kakelstaden anas genom två stora kaklade entréportar av studio RAP. D I G I TALT HANTVERK 2 4. KRAFTVERKET STADSHAARD i Enschede, Nederländerna, från 2010 av Branimir Medic och Pero Puljiz, Cie Architects i samarbete med konstnären Hugo Kaagman. 3 4 1 2. Detalj av de 3D-printade plattorna med ett bladmönster utvecklat med hjälp av en algoritm och glaserade med en halvtransparent blå glasyr som blir ljusare på bladens upphöjda partier och mörkare där den lägger sig tjockare i håligheterna. 3. Studio RAP:s robotprint. 5 5. VÄRTAVERKET KVV8 Stockholm, ritat av Urban Design och Gottlieb Paludan Architects 2016. Den svepande, veckade fasaden anspelar på närliggande historiska industribyggnader av bland andra Ferdinand Boberg. 6. Detaljbild och ritningar av de olika skärmteglen. V-ställda specialtillverkade plattor med nosprofil, släta plattor och så kallade baguetter. 6 och tendenser kan skönjas. Nya, stora format med screentryckta bilder används uppseendeväckande på Stadshaard i Enschede, av Cie Architects och konstnär Hugo Kaagman. Här klär stora plattor, i måtten 1 x 1 m, i Delft-stil in hela det centralt placerade kraftverket. 1600-talets kakel från Delft hämtade ofta motiv från vardagsscener och så är det på sätt och vis även här; motiven är kopplade till byggnaden som energiproducent eller till konstnärens liv och arbete. NEW DELFT BLUE är ett annat projekt i Nederländerna där teknikutvecklingen nyttjas än mer, i nya former. Två portar till ett bostadskvarter är helt klädda med 3 000 unika plattor, eller snarare 30 x 40 cm stora block med ett bladmönster, utvecklat med hjälp av en algoritm och 3D-printade. Den transparenta blå glasyren blir ljusare på bladens upphöjda partier och mörkare där den lägger sig tjockare i håligheterna. Kulören och bladmönstret kopplar till ortens keramiska tradition och utgör en vacker kontrast till byggnadens jordfärgade tegel. Keramiken är designad, 3D-printad och hantverksmässigt glaserad av Studio RAP i Rotterdam som i flera projekt visar den arkitektoniska keramikens potential med specialgjorda ornament, ett slags digitalt hantverk. För Studio RAP är det viktigt att arkitekter återtar sin betydande roll i både design och genomförande av den byggda miljön. Detta var även viktigt i Värtaverket KVV8 i Stockholm, ritat av Urban Design och Gottlieb Paludan Architects, ett svenskt projekt där keramik tillåtits få en viktig gestaltande funktion. Detta, världens största bioeldade kraftvärmeverk, har trots sin enorma storlek en detaljerad och mänsklig skala. Skärmtegel klär in hela fasaden; i samma kulör med taktil trådskuren textur i tre olika utföranden: V-ställda specialtillverkade plattor med nosprofil längst ner, släta plattor på den indragna delen och så kallade baguetter på den översta delen. Alla delar projekterades omsorgsfullt i 3D och arkitekterna, däribland Helena Glantz på Urban Design, tog en viktig roll genom hela processen, inte minst vid val av skärmtegel, vilket bidrog till en högre kvalitet. HELENA GLANTZ ser många fördelar med keramik som fasadmaterial och arbetar just nu i ett annat projekt med saltglaserade plattor. Keramiken är hållbar, kräver lite underhåll och är ett material som människor känner igen. Det ger möjligheter att koppla historien till framtiden. För framtiden är även dess temperaturreglerande egenskaper intressanta avslutar Helena: att materialet kan hålla fukt och är värmetrögt är viktiga egenskaper i en klimatförändrad framtid. Tekniken möjliggör nya format, former, mönster och motiv och även Helena Glantz, Urban Design. nya användningsområden. Påfallande ofta finns den historiska kopplingen som ger mening och sammanhang. Visst ska det bli spännande att se vad som kommer härnäst? ■ LERA #2 2023 39 FOTO: ERNST VAN RAAPHORST. FOTO: RICCARDO DE VECCHI
Lera KAKELDETALJEN
Lera KRÖNIKA