Kanalen 1
6 samhälle &politik Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHO
lM • NR 47 • Vecka 47 • Tisdag 22 NOVeMBeR • 2016 LOKALTIDNINGEN KANALEN OCH FIX MEDIA AB SPONSRAR DENNA ANNONS! VI GÖR DET EFTERSOM VI STÅR BAKOM TOMMYS INNEHÅLL I DETTA UPPROP TILL 100% – Jag har en idé som börjar växa allt starkare i mig och nu skulle jag vilja dra igång ett försök att få igång tanke, samtal och lite debatt om vårt allas ansvar om att få ett levande lokalt näringsliv. Eko-logiskt och lokalproducerad service – Känsla eller förnuft, vilket är det som styr oss konsumenter mest? Marknadskrafterna vinner alltid. De företag som har det mest attraktiva erbjudandet vinner sägs det. Fler av oss väljer idag att handla ekologiskt och närproducerat, för att vi hoppas det ska leda till en bättre miljö. Mindre gifter, avgaser och koldioxid ska rädda planeten och ge våra barnbarnsbarn möjlighet att ha en dräglig miljö att leva i. Det är logiskt att vi känner så! – Jag är en lokalpatriot och älskar att bo i Österåkers kommun. Jag försöker i allra möjligaste mån att handla så mycket jag kan av lokala producenter av tjänster. Jag vet inte om det är mest förnuft eller känsla som styr mitt handlande? Visst spar jag tid, bensinpengar och miljö men det är nog inte dessa faktorer som styr mitt beteende mest. Jag gillar att möta grannar, vänner, bekanta och andra igenkända Österåkersbor och samtidigt känna att jag bidrar till företagens överlevnad och framgång. Jag gillar att det finns entreprenörer som skapar arbetstillfällen och en kommer de på en massa saker som är positiva, och då ber jag dem att alltid att tänka mer på de sakerna och prata mer om dem. Känslan över platsen där man bor brukar bli så mycket skönare då. Det finns även större möjligheter att påverka saker om man har en positiv grundsyn på ting och människor. – Jag driver tre företag och är delägare i fyra. Det är både roligt och oroligt. Jag drivs mest av känsla och det kan vara en svaghet i att vara företagare men jag är den jag är. Det skönaste är att jobba hårt tillsammans med andra för en idé man tillsammans tror på. En del av idéerna gillas tillräckligt av andra för att företaget ska leva och verka så att människor mår bra och utvecklas. Ibland är idén eller/och genomförandet fel och då finns inte företaget mer. Sanningen är hård men oftast rättvis, eko-logiskt. levande stadsmiljö där människor möts på restauranger, träningsanläggningar, i livsmedelsbutiken och i provhytten på klädbutiken. Självklart handlar jag utanför kommunen och visst, jag reser längre än Rydbo på min semester, men jag försöker verkligen att bidra till samhället lokalt i Österåker på sätt som jag kan göra. att lägga mer tid och pengar på det som finns nära mig. Det känns lättare att fråga butiken jag handlar i efter praktikplats till min son eller be om sponsring till laget där min son spelar än om jag handlar någon annanstans. Eko-logiskt betyder för mig att det är logiskt att bidra ekonomiskt med mer än med mina skattepengar lokalt. Det finns många som tänker och agerar som jag, men vi behöver bli många flera. Jag klappar mig absolut inte för bröstet, men för mig känns det eko-logiskt – Jag träffar många som gnäller på det ena och det andra. Skolan i Österåker är dålig. Åkersberga Centrum är för litet och har för dåligt utbud. Vi har för få restauranger och de som finns är inte rillräckligt bra. Jag brukar fråga dem om det finns något de gillar i kommunen och om de tycker att något har blivit bättre de senaste åren. Många blir tysta och sedan – För att förändra något måste jag göra min röst hörd. Berätta för den lokala livsmedelsbutiken vad jag tycker att de ska utveckla för att vara värd mina pengar. Berätta för den serviceinriktade servitrisen hur mycket jag uppskattat hennes bemötande och ge henne lite extra mycket dricks. Ta steget fram och berätta hur fantastiskt Österåkers gymnasium är och vilket skönt engagemang eldsjälen i fotbollsklubben har. lokalproducerande tjänsteföretag. Kanske är det min naiva känslosida som styr mig i min eko-logiska tanke och mitt beteende. Så sluta gnäll och låtsas att du är orolig för hur det går för butikerna och Jag hoppas att fler med mig aktivt börjar agera för att få fler framgångsrika restaurangerna i Åkersberga - ut och handla lokalproducerad service och gör din omtänksamma röst hörd. Vid pennan, en passionerad entreprenör som aldrig ger sig, men som snart ger upp på grund av marknadskrafterna. Tommy Hellström HAR DU SOM LÄSARE SYNPUNKTER ELLER IDÉER KRING TOMMYS TANKAR? MIALA TILL INFO@FIXMEDIA.SE SÅ SER TIDNINGEN TILL ATT PUBLICERA FLER EKO-LOGISKA ANNONSER kia.com Skogsstigen eller trcningsspdret? Njut av resan dit och hem i en Kia med ratt vcrme och flera andra smarta lusningar. Vclkommen in och provkur hos din Kia-handlare! 1.6 KOMFORT REK. CA PRIS 239.900 KR Kampanjpris frdn: 227.800 kr Utrustad med bl.a. auto broms, aktivt filuvervak nings system, helljus assistans, skyltscanning, elupp vcrmt bak scte, 17� aluminiumfclgar, xenonljus, 7� navigationssystem med backkamera och eluppvcrmd lcderratt. LCGG TILL 1.7 CRDi (DIESEL): 22.000 KR PRIVATLEASING FRDN 2.995 KR/MDN* LCGG TILL 19� ALUMINIUMFCLGAR TILL 1.7 CRDi: 4.900 KR (VCRDE 15.000 KR) 1.6 KOMFORT REK. CA PRIS 202.900 KR Kampanjpris frdn: 183.900 kr PRIVATLEASING FRDN 3.021 KR/MDN* Utrustad med bl.a. 2-zons klimat anlcggning, 16� aluminium fclgar, eluppvcrmd lcderratt, parkerings sensor bak, LED-ljus fram & bak, regnsensor och Bluetooth-. LCGG TILL CRDi (DIESEL): 10.000 KR LCGG TILL GT LINE TILL CRDi: 2.900 KR (VCRDE 17.800 KR) GT Line-paketet inne hdller bl a. . exteriurt sportpa ek t, 17� alu mi niumfclgar, f cr mre LED-ljus i is uk bsformat, dubbla synliga avgas utblds, q ilu tad klcdsel, back kamera och na iv gations system med sju drs fria kartuppdateringar. Rallarvcgen 10, Dkersberga Tel 08-503 351 00. www.aftenbil.se Uppet Mdn-fre 9-18, lur-sun 11-15 Alla erbjudanden gcller levererade bilar t.o.m.30/11 2016 eller sd ldngt lagret rccker. Erbjudandena kan ej kombineras med andra rabatter eller furetagsavtal och gcller endast lagerbilar. Brcnslefurbrukning blandad kurning Kia cee�d_sw 4,0-6,3 l/100 km, CO2 4,6-6,7 l/100 km, CO2-utslcpp 119-166 g/km. Testerna cr gjorda enligt EU-kurcykel och miljuklass Euro 6. Lokala prisavvikelser kan furekomma. Bilarna pd bilderna kan vara extrautrustade. *Kia privatleasing: 36 mdn, mdnadskostnader inkl. moms exkl. upplcggnings- och aviavgifter. Rurlig rcnta. -utslcpp 104-141 g/km; Kia Sportage Max kurstrccka 1500 mil/dr, uvermil debiteras. Sedvanlig kreditpruvning sker. Slitagedelar, uvriga reservdelar och ev. tillval frdn kund ingdr inte i priset. Fordonsskatt betalas av kunden. Med reservation fur eventuella tryckfel.