Maskinkontakt Entreprenadsektorn
Maskinkontakt Grus, Demolering, Återvinning
Maskinkontakt Grus ARBETEN
Maskinkontakt Skog- och miljö
Maskinkontakt Reservdelar och underhåll
Maskinkontakt Köpes
Maskinkontakt Lyftsektorn
Maskinkontakt Transport
TRANSPORT MK 7/15 Modern teknik för vägdiagnos sp
arar pengar för underhåll och reparation För Europas och även USAs vägnät finns en underhållsskuld innebärande att vägnätet delvis förfallit och således är i behov av upprustning. Nu finns modern teknik som på ett smart och kostnadseffektivt sätt gör det möjligt att fastställa behovet och omfattningen av en trafikerad ytas renovering. Modern teknik är fantastisk. Den ger oss redskapen för att automatiskt läsa av, skanna, en väg, en gata, en banvall, en skogsbilväg, en landningsbana eller andra trafikerade och belastade ytor och deras närmaste omgivning, för att få en presentation över tillståndet och behovet av underhåll eller förstärkningsarbeten. För vilka är denna teknik i första hand tänkt, kan man fråga sig? Det kan handla om ansvariga för det nationella väg- och järnvägsnätet, för skogsbolag och vägföreningar, för kommunala gatukontor, för ansvariga för flygfält och kanske för militären. Dessa kategorier är de som kan komma i åtnjutande av frukterna av den moderna tekniken. Det vanligaste är att den som ansvarar för tillståndet för en trafikerad yta anser sig behöva ett underlag för beslut om ett eventuellt underhåll eller en eventuell förstärkning. Ibland kan beslutsunderlaget baseras på decennier av erfarenheter om just den aktuella sträckan. I sanning inget dåligt beslutsunderlag! Men om belastningen förändrats, om vinterns tjäle ställt till det, eller beläggningen blivit utmattad ger den nya tekniken utmärkta möjligheter att få fram fakta. Samma sak gäller när ny personal trätt till som kanske inte har tillgång till en pensionerad generations alla erfarenheter. Ibland kan också en erfaren väghållare eller projekterare ha svårt att hitta orsaker till uppkomna skador och då kan den nya tekniken vara till stor hjälp. Så här går det till Det mesta av nedan angivna utrustning finns monterade på Roadscanners mätbil benämnd Road Doctor Survey Van eller Road Clinic, som används vid tillståndsbedömning av trafikinfrastruktur inför kommande underhålls- eller förstärkningsarbeten. Den kan också användas vid kvalitetskontroll av utförda arbeten för att se om angivna krav på lagertjocklekar m. m. har uppfyllts. Sveplaser Vägens, banvallens eller det trafikerade underlagets yta skannas med sveplaser. Sveplasern skannar också av vägens närmaste omgivning, t. ex. eventuella diken och slänter. Detta ger en otroligt exakt bild av relevanta dimensioner, ända ner på mikronivå. Skärmbild från en väg i mjukvaran Road Doctor. Överst t. v. video, nederst t. v. spår analyserade från laser- skanning. Högst upp t. h. ojämnheter och spårbildning i vänster och höger körfält. I nästa fönster värden från fallviktsmätning. Näst längst ner t. h. tjocklek hos beläggning och överbyggnad. Längst ner analysdata från beläggning, överbyggnad, tjäle, avvattning, undergrund och visuella skador. 54 www.maskinkontakt.se Georadar Georadarn, eller markradarn, ger en bild av inte bara slitlagret överst utan av underliggande bärlager, förstärkningslager och eventuella skyddslager. Även undergrunden kan bedömas från mätresultaten och i gynnsamma fall kan man se 4 m ner under markytan. Trummor, större stenar och fukthalten i obundna lager kan också detekteras från mätresultaten. För undersökningen används oftast två georadarantenner; en luftkopplad antenn som fästs på mätbilen ett stycke ovanför markytan och en markkopplad antenn som fästs nära markytan. Den luftkopplade antennen mäter de övre lagren i konstruktionen med hög frekvens och den markkopplade mäter djupare ner med låg frekvens.
Maskinkontakt Nätregistret