Maskinkontakt Entreprenadsektorn
Maskinkontakt Grus, Demolering, Återvinning
Maskinkontakt Grus ARBETEN
Maskinkontakt Skog- och miljö
Maskinkontakt Reservdelar och underhåll
Maskinkontakt Köpes
Maskinkontakt Lyftsektorn
Maskinkontakt Transport
MK 7/15 TRANSPORT Vanligen undersöks vägen i en m
ätlinje i vägens båda längsriktningar. Det finns även så kallade 3D-georadarantenner som innehåller ett flertal parallella antenner som ger en 3-dimensionell bild av den undersökta ytan. Accelerometer En accelerometer är monterad på mätbilens bakaxel. Den registrerar bilens rörelsemönster som återspeglar vägytans egenskaper och ger en bild av vägens jämnhet. Värmekamera Med värmekameran upptäcks temperaturvariationer och sprickor i underlaget. Sprickor är sällan bra och innebär i allmänhet en försvagning. Sprickor kan försvaga den trafikerade ytan genom att vatten kan tränga ner vilket försämrar bärigheten och riskerar att förorsaka tjälproblem. Videofilmning Den trafikbärande ytan videofilmas. Från videon kan eventuella defekter i vägytan detekteras. Även vägens dränering/avvattning kan bedömas från videon tillsammans med georadardata och data från laserscanning. Ett utmärkt orienteringshjälpmedel för den underhållsansvarige personen eller gruppen. Positionering Såväl GPS-koordinater som väghållarens egen längdmätning kan användas för att positionera all mätdata. Ett orienteringshjälpmedel som på ett matematiskt sätt kompletterar videoupptagningen. Fallviktsundersökning Denna teknik används för att mäta underlagets bärighet och mätningarna görs av externa resurser men själva mätuppgifterna kan läsas och analyseras av Road Doctor Survey Vans mjukvara. En fallvikt släpps mot underlaget. Vägytans nedböjning p.g.a. belastningen mäts och bärigheten kan med den informationen beräknas. Detta är exempel på teknik för insamling av indata. Syftet är att ställa alla relevanta fakta till vägunderhållarens disposition för dennes diagnos och beslut om eventuella underhålls- eller förstärkningsinsatser. Tolkning och analys Det finländska företaget Roadscanners, med dotterbolag i Borlänge bl.a, har dessa tekniker in-house. Tillsammans med specialister på kompletterande tekniker väver företaget samman all indata i ett dataprogram kallat Road/Rail Doctor. Med hjälp av programmet tolkas lagertjocklekarna i konstruktionen via data från georadarundersökningen. För att verifiera att tolkade lagertjocklekar från georadardata är korrekta utförs uttagning av referensprover från objektet. Roadscanners håller dock på att utveckla en referensprovningsfri metod för att förenkla arbetet. Om en förstärkning ska utföras görs vanligen även siktanalyser på material från främst det obundna bärlagret, för att fastlägga materialkvaliteten. Från georadardata kan även järnvägsballastens nedbrytning bedömas och därmed går det att bestämma när ballasten bör bytas ut. Vid underhåll och förstärkning är det viktigt att bedöma tillståndet hos avvattningssystemet eftersom defekter i avvattningen ofta är den största orsaken till problem som uppstår på vägar och banor. Bedömningen kan till stor del göras genom analys av data från georadar laserskanner och video. Eventuella trummor måste dock undersökas manuellt. Resultaten från laserscanningen tolkas och en färgkarta tas Här sitter en 3-D georadarantenn längst fram, en videokamera på taket och den bakåtriktade hållaren med sveplasern bak. fram av vägytan så att vägytans ojämnheter blir visuella och olika bärighetsmått beräknas från fallviktsresultaten. Bärigheten kan också bedömas med den nya Traffic Speed Deflectometern (TSD), som kan mäta bärigheten vid 70 km/tim. Samlad, pedagogisk presentation Det samlade resultatet kan sedan tas fram på datorskärmen med mjukvaran Road Doctor så att kunden i sin dator kan ”åka längs vägen/banan” och få en kontinuerlig uppdatering om tillståndet ända ner på koordinats- eller distansmarkeringsnivå. Man kan således exakt se var man är och hur vägens tillstånd är på varje plats. Utifrån den kunskapen kan projekteraren/väghållaren avgöra vad som behöver göras – om något behöver åtgärdas. Programmet kan också användas för att göra beräkningar och för konstruktion av åtgärder. Metoden är i första hand tillämpbar för trafikerade ytor där en överblick av vägytan/banvallen och den underliggande strukturen önskas. Fördelar Vägskanning med ovannämnda metoder och tillhörande analys i mjukvaran Road Doctor, är ett utmärkt verktyg i det förebyggande underhållet, det planerade underhållet och vid förstärkning. Den underhållsansvarige ges ett komplett beslutsunderlag för eventuella insatser innan situationen blivit akut. Akutinsatser kan lätt bli såväl dyra som irriterande. − I hundra år har vi i Sverige byggt ut infrastrukturen med vägar, gator, skogsbilvägar, järnvägar och flygfält, säger Svante Johansson på Roadscanners Sweden AB. Nu är det dags att anamma modernast tänkbara teknik för att få bättre kunskaper om trafikinfrastrukturens nedbrytning. Därmed bör det gå att vinna god ekonomi genom att tidigarelägga och förbättra det förebyggande underhållet på bekostnad av dyra akutinsatser! David Ehrenstråle, text. Roadscanners, bilder. För mer information, vänligen kontakta: Svante Johansson, Roadscanners Sweden AB, tel 0243-217 960 eller 070-77 34 134, eller via ePost svante.johansson@roadscanners.se www.roadscanners.se www.maskinkontakt.se 55
Maskinkontakt Nätregistret