Lokaltidningen Kanalen 1
12 12 Tema Bil & Trafik Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH V
aXHOlM • NR 45 • Vecka 45 • TISDaG 7 NOVeMBeR • 2017 Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM • NR 45 • Vecka 45 • TISDaG 7 NOVeMBeR • 2017 Far ända in i 276:an D et sägs att det var bättre förr men jag är skeptisk, i alla fall när det gäller trafikläget i och kring Åkersberga. Härom söndagen hamnade jag bakom en familj med bilen full av väskor, blommor och kassar. I baksätet satt två barn inklämda bland leksaker och följde en tecknad film på en skärm. Det var helt uppenbart att sommaren var slut och landstället igenbommat för säsongen. När jag var liten och familjen skulle åka hem till Solna från landstället utanför Åkersberga hamnade vi alltid i söndagsköerna. Vi hade en Volvo Amazon och jag som var minst fick sitta på armstödet i baksätet mellan mina äldre syskon. Då fanns inga barnstolar eller lag på bälten. Inte heller DVD-spelare för oss i baksätet. Vi hade en radio där framförvarande Saabs motorljud störde ut sportradiosändningen. Söndagsköerna från ”landet” var ett vedertaget begrepp och det var samma visa varenda helg till min pappas stora förtret. Det spelade heller ingen roll när vi åkte - alla verkade åka från sina landställen samtidigt. Det var så illa att det sades att om man bodde i eller strax norr om Åkersberga och var gravid var det bara att be till högre makter att inte föda på en söndag. Pappa som vanligtvis var en sansad man avskydde att köa. Den första laddningen med svordomar brände han av redan när vi skulle ut på den tvåfiliga Roslagsvägen, det vill säga nuvarande 276:an från Margetelundsvägen. Väl ute på Roslagsvägen blev det stopp vid övergångstället mellan Domus och Storängsvägen. Det kom en ny harang med svordomar. Sedan var det stopp vid Åkerstorp för på den tiden var Centralvägen genomfartsväg. Därefter väntade en segdragen och mycket tålamodskrävande kö uppför Stava backe och ner mot Rosenkälla. Där det blev totalstopp för nu skulle man lyckas hitta en lucka i trafiken som gick till och från Norrtälje på dåvarande E3an (idag E18). Ibland hade de ställt en Polis i korsningen för att dirigera trafiken. Vissa gånger var det stopp även förbi Täby, speciellt om det var galopptävlingar. Det kändes som om det tog timmar att komma hem. I bland vände vi om och tog vägen över Svinninge och Rydbo men eftersom trafiken stoppades upp av bilar från Vaxholm och bommarna över Roslagsbanan var den vägen inget säkert kort. Det fanns nog inga smitvägar som min pappa inte provat. Någon enstaka gång åkte vi till och med hem tidigt på måndagsmorgonen för att slippa trafiken. Så när söndagstrafiken rullar sakta igenom Åkersberga och sommargästerna vänder hemåt är vi nog många som inte håller med om att allt var bättre förr. I vilket fall inte när det gäller söndagstrafiken. För att få ner hastigheten vid ut- och infarten till det nya industriområdet Brännbacken hade tillfälliga hinder satts upp för att dämpa farten. Foto: agneta JoHansson Roslagsvägen in i framtiden På Roslagsvägen, väg 276, mellan Skärgårdsstad och norrut har man i samband med planläggning av det nya industriområdet Brännbacken gjort kapacitetsberäkningar för anslutningsväg. Vid beräkningsåret 2035, då området antas vara fullt utbyggt, skall det finnas två anslutningsvägar till området. Kommunen, vägföreningar, samfälligheter, fastighetsägare och Trafikverket sköter var och en sina respektive vägar och områden. Trafikverket ansvarar för väg 276 och huvudvägarna på Ljusterö. För att göra Roslagsvägen, 276 trafiksäker har olika alternativ, angående området kring det nya industriområdet vid Brännbacken studerats och effekterna av dessa har analyserats. I planförslaget, i samband med samrådet, första utbyggnadsetappen krävs en förändring av nuvarande in- och utfart vid 276:an. Förslaget är att flytta den cirka 50 meter västerut samtidigt som korsningen förses med två körfält ut från området. Flytten av korsningen och i planen angivna siktröjningar bidrar till att korsningen får bättre siktförhållanden och därmed bättre säkerhet. Möjligheten ses över att även anlägga en ny anslutning till området vid infarten till Skeppsdals. När trafikflödet uppmättes förbi Brännbacken år 2015 passerade 6 520 fordon per dygn. Prognosen för år 2035 visar en ökning till uppskattat 8 277 fordon/dygn. I nuläget råder hastighetsgränsen 70 km/tim utefter vägen. I en framtida justering av hasFör att göra Roslagsvägen, 276 trafiksäker har olika alternativ, angående området kring det nya industriområdet vid Brännbacken, studerats och analyserats. tighetsgränsen kan ett val mellan 60 km/tim och 80 km/tim göras. Vid en eventuell ökning till 80 km/tim skulle ytterligare ombyggnation med vänsterpåsvängsfält av korsningen samt förbättrade siktförhållanden längs 276:s sträckning vara nödvändig. Agneta Johansson Visitkort från Experterna | Kropp & Själ JAG SERVAR GÄRNA DIN BIL! För bokning av service, reparationer och reservdelar kontakta oss. • BILREKOND • DÄCK & FÄLG • LACKERING • SOLFILM & BILDEKOR Michael Persson Ring 08-540 605 35 för information - det tjänar du på! Sågvägen 38 A, 184 40 Åkersberga • www.bilvardsteknik.nu En bra verkstad nära dig! AgnETA jOHAnssOn redaktionen@fixmedia.se SVN Motorservice AB Sågvägen 38 C, Åkersberga Tel.08-54027134 Vi servar alla bilar! Rallarvägen 10 och Sockenvägen, Åkersberga 08-503 351 00 • www.aftenbil.se Stationsvägen 30• Tel 08-540 652 52 • www.promotor.nu FRI LÅNEBIL!