Lokaltidningen Kanalen 1
14 14 Tema Bil & Trafik Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH V
aXHOlM • NR 45 • Vecka 45 • TISDaG 7 NOVeMBeR • 2017 Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM • NR 45 • Vecka 45 • TISDaG 7 NOVeMBeR • 2017 Arbetet med den hårt belastade vägsträckan kan tidigast starta nästa höst vÄg 276 genom Åkersberga är hårt belastad i högtrafik och en av propparna är vägavsnittet förbi luffarbacken. i somras beslutade Österåkers kommun om att medfinansiera en breddning av vägen så att det kan bli dubbla körfält i vardera riktning. Ett steg närmare fyrfilig väg på 276:an vid Luffarbacken D et har varit en lång process innan vi fick med de ansvariga på Trafikverket i denna fråga. Men tidigare i år tog vi fram ett förslag till medfinansieringsavtal som antogs i kommunfullmäktige den 19 juni. Därefter skickade vi det vidare till Trafikverket, säger Michaela Fletcher (M), kommunstyrelsens ordförande i Österåkers kommun. År 2005 färdigställdes en förstudie av dåvarande Vägverket med syfte att utreda vilka åtgärder som var möjliga för att förbättra trafiksituationen på 276:an genom Åkersberga. Österåkers kommun gjorde även en trafiksimulering år 2015 för att se eventuella kapacitetsbrister. Under åren 2010-2016 har ett projekt med så kallade trimningsåtgärder genomförts av Trafikverket på väg 276 för att förbättra framkomligheten. Bland annat har dubbla körfält i vardera riktning från rondellen vid Svinningevägen fram till rondellen vid Margretelundsvägen slutförts. Men av de föreslagna åtgärderna återstår bland annat att ha dubbla filer i båda riktningar även sträckan Margretelundsvägen-Söralidsvägen. Men eftersom Trafikverket hittills inte har lagt vägavsnittet bland sina prioriteringar så går Österåkers kommun in och betalar för en breddning av vägen. Den preliminära kalkylen uppgår till 24 miljoner kronor där avtalet även omfattar 20 procent i oförutsedda kostnader, vilket kan ge en total kostnad på 29 miljoner kronor. Trafikverket kommer Vägavsnittet förbi Luffarbacken på 276:an genom Åkersberga är hårt belastad under högtrafik. Trafikverket, som ansvarar för vägen, har dock inte lagt frågan om att göra dubbla körfält i båda riktningarna bland sina prioriteringar. I somras beslöt därför Österåkers kommun att gå in och medfinansiera en ombyggnation. att vara byggherre och även ansvara för framtida drift. Målet under hösten 2017 är att ta fram ett underlag för att säkerställa att åtgärden ryms inom gällande detaljplaner och vägplan. – Vi måste säkerställa att den ändringen vi gör håller sig inom befintligt vägområde så att vi inte behöver inleda en planprocess. För att vi ska kunna göra det här så måste kommunen också äga all mark som tas i anspråk. Kommunen går in som medfinansiärer men Trafikverket kommer att projektera och bygga, säger Tomas Wikander, projektledare/anläggning på Österåkers kommun. Breddning för att göra två körfält i vardera riktning kommer att göras på den sida av vägen som vetter mot Luffarbacken. – För att bredda vägen kommer vi bland annat att behöva spränga bort en del berg och förlänga den befintliga gång- och cykeltunneln, säger Tomas Wikander. Tidigare har det funnits planer att anlägga en rondell i korsningen väg 276 och Margretelundsvägen. Men de är i nuläget inte aktuella. – Den utredning som har gjorts visar att den trebenta rondellen skulle bli snedbelastad, vilket skulle stjälpa mer än hjälpa, avslutar Tomas Wikander Preliminärt kan en breddning av vägavsnittet påbörjas tidigast hösten 2018. Charlotta Lambertz toMaS Wikander, projektledare/anläggning på Österåkers kommun. Foto: cHarlotta lambertz Foto: cHarlotta lambertz