Lika bra, men bra olika 1
Fiats fastare chassisättning i kombination med
ACS fjäderben fram gör bilen stabil i kurvorna. Det känns tryggt, jag kom på mig att åka 10–15 km/h fortare genom kurvorna än i den Mercedes-baserade bilen. Mercedes nioväxlade låda är deras egen konstruktion. Istället för en vanlig växelspak har de valt att placera sin växelväljare på rattstången. Inga körlägen. Kan växlas manuellt med paddlar bakom ratten. Jag lade i Neutral ett par gånger när jag egentligen ville aktivera torkarna. En vanesak. tung husbil. I skåpbilen lade lådan i nians växel i 90 km/h och varvtalet sjönk till ca 1 200–1 300 varv. Det ger en mycket harmonisk färd. I dagens testbil varvade lådan ca 1 600 varv i 90 km/h. Lågt förvisso, men vi fick den aldrig att lägga i nians växel. Tror jag… Fiat har ingen indikator för vilken växel som ligger i, det står bara ett D för drive i displayen. Lite synd. Lådan reagerar snabbt vid gaspådrag och accelerationen är god. Växlarna rinner i utan att man märker det, endast varvräknarnålen och motorljudet avslöjar att en ny växel kuggat i. Det är en mycket harmonisk färd. Lådan har tre körlägen – Normal, Eco och Power. Vi använder Normal under vårt test eftersom Mercedes låda saknar körlägen. Inte helt rättvisande kanske att inte utnyttja lådans fulla potential, men ett val var tvunget att göras. Den numera pensionerade Comfort-Matic lådan är sexväxlad och ingen riktig automat utan en manuell låda med robotväxel. Den har två körlägen. Normalläget och ett för tung last. Kan växlas manuellt. Att köra på Power gör att lådan ligger kvar längre på växlarna. I en lätt skåpbil ger Power läget en effektiv motorbroms. Men i så här tung husbil är motorbromsen inte mycket att förlita sig på. Eco läget är så pass likt Normal att jag inte kan avgöra vad som skiljer. Mercedes nioväxlade låda växlar lika silkeslent som Fiats låda. Och tittar man på utväxlingen växel för växel följer lådorna varandra nästan exakt. Ändå är karaktären helt olik. Mercedes låda varvar högre i alla farter, den ligger helt enkelt kvar på en lägre växel än Fiats. I 90 km/h varvar den strax över 2 000 varv, det är betydligt mer än Fiats. Vid gaspådrag ligger den också kvar betydligt längre på växlarna vilket ger ett högre motorljud. Och när jag ändå nämner motorljudet. Mercedes motor har under gaspådrag ett Fiats nya nioväxlade låda är utvecklad av ZF. Den har tre körlägen – Power, Normal, ECO. Man kan även växla manuellt om så önskas. ljud med högre frekvens än Fiats. Det gör att ljudet tränger in i kupén mer och för mig var det störande. Att motorn tillåts varva högre under längre tid påskyndar accelerationen. Mercedes klarade vårt backtest mellan två punkter på 41,76 sekunder mot Fiats 46,40 sekunder. Troligen hade skillnaden varit mindre med Fiats låda i Power läge. Fiats, numera pensionerade, ComfortMatic låda känner jag väl. Jag har aldrig tyckt illa om den, men visst, på låga växlar är det ett visst sug när den växlar. Jag vet att många stör sig på detta. I detta test, som sker mestadels på 70 väg, gör lådan ett gott jobb. Ett moment i testet är att från stillastående accelerera uppför en backe. Och trots att den är lite seg på låga växlar ligger den inte långt efter de två nioväxlade lådorna. Om du har en husbil med denna låda och funderar på att byta bil för att få den nya lådan tycker jag du kan spara pengarna. HUSBILEN 3/20 59 «