Lika bra, men bra olika 1
TEST Mercedes chassi är mer förlåtande för grov
asfalt, potthål och på grusväg. Bilen färdas med mer pondus och känslan bakom ratten är köttigare än i Fiat. En detalj förvisso. Men under testet blev det tydligt att Mercedes rattreglage till farthållaren är betydligt mer användarvänligt än den spak Fiat använder. En försvårande omständighet är att man inte kan lita på hastighetsmätarna i bilarna. Alla hastighetsmätare är glädjemätare, de anger en högre hastighet än den verkliga. Så måste det vara. Man ska inte kunna åka dit för fortkörning på grund av en hastighetsmätare som visar för snålt. Men hur mycket glädje de visar skiljer mellan olika tillverkare. Så när vi åker i 90 km/h och kollar varvtalet kanske vi åker i 80 km/h i ena bilen och 85 i den andra. Vi löste detta med en extern GPS som visade att båda bilarna visade 5 km/h för fort. I denna rond blir det dött lopp mellan de nioväxlade lådorna. Chassierna Båda bilarna har tandemchassin från AL-KO. Samma chassin faktiskt. Bakfjädringen är likadan. Men dämparna skiljer. Fiats chassi har kraftigare dämpare, anpassade till axelvikter på 2,5 ton, trots att axlarna har en maxlast på 1 600 kg per axel. Detta är för att 60 HUSBILEN 3/20 man använder samma dämpare som på bilar med en bakaxel. Mercedes bakdämpare är anpassade för axelvikter på 1 800 kg. Det ger en mjukare sättning. Fjäderbenen på Fiat var AL-KO:s ACS (AL-KO Comfort Suspension). Skillnaden mot Fiat original är att man får en bättre styrkänsla, längre fjädringsväg, mindre vibrationer i ratten och inget ”eftergung” vid kraftig inbromsning. Kabe har dessa fjäderben som standard och mycket av det stabila uppträdandet i kurvor kan tillskrivas ACS. Mercedes har tagit fram särskilt avstämda fjäderben för sina drivhuvuden. Det är inte samma som sitter i skåpbilarna utan gjorda för att arbeta väl ihop med bakfjädringen. De gör ett gott jobb. Känns inte för klena eller så. Den största skillnaden mellan Fiats och Mercedes framvagn är spårvidden. Mercedes har en smalare spårvidd och det kan vara en bidragande orsak till att den inte känns lika stabil i tvära kurvor. Jag körde konstant 10–15 km/h fortare på kurvig väg i Fiat än i Mercedes. Till Fiat finns luftfjädring som tillval. För bakaxlarna och för framaxeln. Komforthöjande men ger inte mer stabilitet. Möjligen att det skulle bidra till en tystare färd med mindre ljud från bodelen. Det gnekar mindre i den mjukare satta Mercedesen. Luftfjädring kommer AL-KO erbjuda till Mercedes från säsongen 2021, men i dagsläget finns det inte som tillval. På grov asfalt är det en tystare färd i Mercedes. Det mjukare chassiet filtrerar bort de små vibrationerna bättre, man känner skillnaden i ratten. Det är även mindre ljud från bodelen eftersom bilen går mjukare. På riktigt dålig väg och grusväg är skillnaden riktigt stor. När det smäller en del i Fiat över potthålen passerar Mercedes utan att man märker det. Decibellmätaren bekräftar det öronen