STT 1
Nr 46 torsdag 15 november 2012 STT Svenljunga • T
ranemo • Ulricehamn NÄRINGSLIV STT 7 Därför genomförs Västsvenska paketet En ny Götaälvbro ersätter den gamla bron och Marieholmstunneln – en vägtunnel under Göta älv – EN TUNG RACKARE. 25 ton. Så mycket väger den nya press som Ulricehamnsföretaget Finstansteknik i torsdags efter viss möda och med hjälp av proffs fick in i sina lokaler. På bilden ses, utöver servopressen, också Finstanstekniks Hasse Hägmark och Tony Karlsson. FOTO: PRIVAT Först med ny teknik ULRICEHAMN Finstansteknik i Ulricehamn satsar på servopress – och blir därmed först i Sverige med den nya tekniken. Finstansteknik i Ulricehamn är ett teknikföretag som konstruerat och tillverkat avancerade pressverktyg i över 30 år. Nu satsar företaget på ny teknik – satsa på denna teknik. Den nya tekniken gör det möjligt att bygga smarta tillverkningsprocesser, med såväl mindre miljöpåverkan som lägre investeringskostnader för Finstanstekniks kunder. en servopress på 200 tons presskraft anlände i torsdags från det taiwanesiska företaget SEYI. Satsningen görs för att bemöta konkurrensen som Finstanstekniks kunder möter från låglöneländer. Nader Laalinia, VD på företaget, kommenterar: – Om man ska jobba med de kunder som vill satsa på ny teknik så är det viktigt att man kan leverera rätt lösningar. Idag så finns inte kunskapen om servopressverktyg i Skandinavien och därför behöver vi Vill få kunskapen SEYI, som själva tagit kontakt med Finstansteknik, är en av världens största presstillverkare och producerar cirka 4 000 pressar per år. Det Seyi vill komma åt genom samarbetet med Finstansteknik är den stora kunskap och erfarenhet man menar finns hos företaget i Ulricehamn. Samarbetet med SEYI innebär att Finstansteknik blir ett STC – Seyi Technical Center. Tanken är att Ulricehamnsföretaget ska fungera som en teknikpartner – mot främst europeiska kunder – och också bli ett teknikcenter för utveckling av de nya servopressverktygen. PER-OVE STÅHLBRAND NÄRINGSLIV I KORTHET Åsundens bryggeri flyttar till Timmele TIMMELE Åsundens bryggeri som hittills funnit i en källare i Ulricehamn, flyttar nu till nya lokaler i före detta Timmele färgeri. Bryggeriet hyr in sig på 320 kvadratmeter. – Till nästa år har jag två anställda, det är lite kul. Om ett halvår kanske jag bara jobbar med det här, säger Niklas Rydberg, ägare. Hasco formservice har hittills varit Niklas arbetsplats och där har han trivs bra. – Det är nog det bästa jobbet jag haft. Men man måste våga prova sig fram på nya vägar i livet. Om cirka en månad blir det öppet hus på det nya bryggeriet. Flytten innebär att det inte funnits så mycket öl att köpa, men sedan blir det obegränsad tillgång på de tre närmsta Systembolagen. UBAB levererar till Gothia Towers ULRICEHAMN I Göteborg växer det fyrstjärniga hotellet Gothia Towers med ytterligare två byggnader. Sommaren 2013 invigs mittentornet och årsskiftet 2014/2015 beräknas det tredje tornet invigas. Ulricehamns Betong kommer under våren och sommaren att leverera och låta montera 1 500 betongelement till byggnadens stomme. Två trapphus ingår i detta. Alltså 60 våningar trappor som kranen skall hämta nere på marken, lyfta upp 100 meter och sedan lirka ner inuti betongkärnan! UBAB väntar med spänning på vecka 48 då betongkärnan har nått sin fulla höjd och de skall leverera sina första betongelement till det spektakulära bygget. Då är det dags för UBABs samarbetspartner, Högsbols Montage AB, att lägga på locken högst där uppe. Veckan därpå sker ännu en sevärd händelse när en stor byggkran skall lyftas upp på toppen. Stående på locket kommer den sträcka sig ner – 100 meter ner till marken – för att plocka upp och sedan montera alla byggelementen till Göteborgs blivande högsta hus. Västsverige växer så det knakar. Därför genomför vi nu Västsvenska paketet som ska ge morgondagens resenärer större möjlighet att variera sitt resande och dessutom en smidi g are vardag. Det handlar om ett samhällsbygge som bidrar till ett attraktivt, hållbart och växande Västsverige. Vi bygger för framtidens behov Göteborg är ett viktigt nav för hela Väst sverige. Sedan 1970 har pendling en till och från Göteborgs kommun ökat från 160 000 fordon per dygn, till dagens cirka 450 000. Det är en ökning med drygt 180 procent. Resandet med kollektivtrafi ken har under samma period ökat med 20 procent. Väg- och järnvägsnätet räcker inte till och det kommer att bli ännu svårare att ta sig fram om ingenting görs, till exempel under och över Göta älv, där det redan idag passerar cirka 230 000 fordon varje dygn. De insatser som nu görs, ska inte bara klara dagens behov, utan också morgon dagens. Läs mer på vastsvenskapaketet.se byggs som komplement till Tingstadstunneln. 55 kilometer nya busskörfält byggs längs infartslederna till och från Göteborg och i Göteborgs centrum. Tågperrongerna förlängs så att de på sikt kan ta emot längre tåg för fl er resenärer. En ny knutpunkt byggs för tåg-, buss- och spårvagnstrafi k i Gamlestaden. Mer trafi k- och restidsinformation, nya cykelbanor, cykelparkeringar, buller skydd, rondeller, hållplatser samt ytterligare körfält som förbättrar framkomligheten för biltrafi ken ingår också i Västsvenska paketet. Göteborgs Stad 1,25 miljarder Västra Götalandsregionen & Region Halland 1 miljard Ökade markvärden 0,75 miljard För ökad framkomlighet och bättre miljö Västlänken är en tågtunnel under centrala Göteborg med tre nya underjordiska pendeltågstationer som avlastar kollektivtrafi ken i den växande staden och gör det möjligt för fl er pendlare att nå sina destinationer utan byten. Västlänken binder ihop pendeltågslinjerna i Väst sverige till ett sammanhängande system och ger dem som bor utmed pendlingsstråken ett hållbart rese alternativ till bilen. Trängselskatt 14 miljarder Statligt stöd 17 miljarder Så går finansieringen till Västsvenska paketet beräknas kosta 34 miljarder kronor och är möjligt att genomföra då staten står för hälften och medfi nansiering sker lokalt och regionalt. Västsvenska paketet får betydelse för hela Västsveriges utveckling. Bildarkivet