Entreprenadsektorn MK 1/16 Räcke i betong gjuts d
irekt på vägen På uppdrag av Göteborgs hamn har NCC Roads gjutit Sveriges första vägräcke i profilbetong. Den horisontellt glidformsgjutna betongskärmen byggs för att skydda befintliga råoljeledningar som löper utefter vägen. Den ersätter en äldre skyddskonstruktion av prefabricerade betongsuggor och en jordvall. – Jätteroligt att vi nu får möjlighet att visa upp profilbetongtekniken i svensk vägmiljö, säger platschef Peter Johansson, NCC Roads Division Asfalt. I många länder, bland andra Norge, är det relativt vanligt att vägräcken, sidoskärmar och mittbarriärer byggs med profilbetong, det vill säga de platsgjuts i glidform direkt ute på vägen. – Men i Sverige har vi inte den traditionen. Här är tekniken i det närmaste oprövad, säger Peter Johansson. År 2007 göt NCC Roads en skyddsmur i profilbetong på Åby travbana i Mölndal. Det var veterligen första och hittills enda gången som tekniken använts i Sverige. Arbetena på travbanan utfördes av ett arbetslag från NCC Roads i Norge som är specialiserade på profilbetong. Medarbetare från samma arbetslag har nyligen profilgjutit den nästan en kilometer långa och 110 cm höga betongskärm, som numera kantar Hjärtholmsvägen i Göteborgs hamn. – Skärmen behövs för att skydda flera råoljeledningar som löper efter vägen. Ledningarna mäter 600 mm i diameter, säger Peter Johansson. Stålräcke blev betongskärm Han berättar att beställaren Göteborgs hamn ursprungligen tänkt sig att ersätta den tidigare skyddsanordningen, bestående av betongelement och en jordvall, med ett kraftigt vägräcke i stål (H4b), men att företaget ändrade sig när NCC Roads i ett sidoanbud presenterade alternativet med profilbetong. – Vi menade att profilbetong var en bättre och säkrare lösning. Ett stålräcke hade krävt en mer djupgående grundläggning, vilket var problematiskt eftersom det ligger en hel del ledningar och kablage nedgrävt i vägområdet. Genom att gjuta skärmen på plats direkt på asfalten slapp vi knacka hål för räckesfundament samt schakta, förklarar Peter Johansson. Ger mycket bra skydd Joakim Aas Johannessen är projektledare i NCC Roads norska profilbetongverksamhet. Han konstaterar att den nya profilbetongskärmen ger oljeledningarna ett starkt och bra skydd. – På Hjärtholmsvägen rullar företrädesvis tung trafik. Det ställer naturligtvis särskilda krav. Men den nya betongskärmen väger cirka ett ton per löpmeter och håller högsta skyddsklass, H4b. Den ger ett bättre skydd än ett stålräcke, säger han. 12 www.maskinkontakt.se Här gjuts Sveriges första vägräcke i profilbetong direkt på asfalten. Pionjärbeställare är Göteborgs hamn. Specialbetong som innehåller glasfiber Den betong som används vid horisontell glidformsgjutning av vägskärmar är en specialprodukt. – Den innehåller en mängd olika tillsatser för att få rätt egenskaper, bland annat plastfiber. I färskt tillstånd har profilbetong en annan konsistens än vanlig betong. Den påminner mer om våt sand som du kan bygga sandslott av på stranden. Profilbetong härdar också långsamt för att minska risken för sprickbildning, berättar Joakim Aas Johannessen. Profilbetongen till projektet i Göteborgs hamn tillverkades vid en betongstation i Göteborgsområdet, under norskt överinseende. Själva gjutningen utfördes med specialmaskin och tog cirka fem dagar i anspråk. – Det krävs stor kunskap och många, många års erfarenhet att lära sig produktionstekniken, säger Joakim Aas Johannessen. Betongskärmen i Göteborgs hamn håller högsta skyddsklass, H4b. Gjutningen görs med specialmaskin som även hanterar armeringsjärnen. Tror på fler uppdrag i Sverige Han hoppas och tror på fler uppdrag i Sverige i framtiden. – Skärmar i profilbetong kan många gånger vara ett bra alternativ till vajerräcken eller sidoräcken av stål. Visst kan de kosta lite mer, men i gengäld får väghållaren ett säkrare skydd med fördubblad livslängd. Läs mer om och se filmen om NCC Profilbetong på http://www.ncc.se/produkter-och-tjanster/profilbetong/ Foto: NCC
Maskinkontakt Grus, Demolering, Återvinning UTRUST
NING
Maskinkontakt Grus, Demolering, Återvinning ARBETE
N
Maskinkontakt Skog- och Miljö
Maskinkontakt Reservdelar och Underhåll
Maskinkontakt LYFTSEKTORN/Önskas köpa
Maskinkontakt Transport