Modern Interiör 1
Sylvia Hardwick Nytt och fräscht på designskolorn
a I år presenterades som sig bör en hel del okonventionella lösningar och finurliga produkter på examensutställningarna. Många projekt var verkligt seriösa med en klar inriktning att skapa hållbar design, till exempel genom nya material och användning av spill från möbelindustrin. Vid sidan av flödet av lekfull fantasi och konstnärlighet fanns mer handfast formgivning. Några hade samarbetat med etablerade designer eller hämtat inspiration från överraskande håll. Här visar vi några intressanta exempel från Konstfack, Malmstens och Beckmans. Why so serious, frågade sig Elin Bucht, KA Inredningsarkitektur & Möbeldesign, Konstfack, med undertiteln Frivola rum och lustfyllt skapande. Elin tänker sig att det lustfyllda finns i förhållandet mellan kroppen, rummet, möbeln, arkitekturen, platsen och fantasin. P Max Lennaárd, KA Industridesign, Konstfack, hade i sitt examensarbete Tillverkad i Sverige undersökt tidigare svensk möbelproduktion och gestaltat en sittmöbel, som kan produceras med lokala material och av lokal arbetskraft som förr. å samtliga utställningar fanns nyskapande arbeten. Nya sätt att använda befintliga material, och på helt nya områden, presenterades. Och materialbearbetning hade undersökts som kan bli intressant i framtidens byggnation. För framtida nytta Några arbeten stack ut extra mycket på Konstfack. Intressant var projektet Alces Alces där Victor Alge, Kandidat Industridesign, med hår, ben och hud från älg hade skapat möbler. Det är en enorm resurs som idag går till spillo när man tagit hand om köttet, nämligen närmare 45 procent av älgens vikt. Bara att använda hudarna måste vara ett steg på vägen. Nadia Zabihi, också Kandidat Industri-design, visade ett sätt att göra hållfasta utemöbler. Med Concrete Canvas, ett betongimpregnerat tyg som härdas, får man stabila, hållbara möbler. Och Ingrid Persson, ➛ MODERN INTERIÖR 4 2017 57