Modern Interiör 1
Ingrid Persson, MA Rumslig gestaltning, Konstfack
. Med Tactile constructions – Building with Textile, Sensual Mathematics definierade Ingrid textil mer som en sammanfogningsteknik än som ett material. Ett rum hade formats endast med hjälp av den spänning som uppstår mellan trådarna hos väven respektive stickningen. Robert Wettebrandt, Beckmans, ville med hybridlampan Upside-down ge fler användningsmöjligheter i stället för bara en statisk. Lampan kan stå men har också en utfällbar upphängning och dessutom dimmer. ➛ som säkert har framtiden för sig. Endast ett arbete inom Möbeltapetsering visades, ett gesällprov av Maria Dreborg. Det var en nätt, hållbar soffa helt i Carl Malmstens anda. Ett gediget, traditionellt tapetserarjobb, helt enkelt. Med projektet Research Rothko hade Jakob Engh Warg, KA Grafisk design & Illustration, Konstfack, hade utforskat samtida relationer mellan människor och föremål med utgångspunkt i alkemi och animism. Jakobs skulpturer Emotionella ting är ”känslomässiga artefakter där funktion ersatts av enbart emotionellt värde”. Solith af Malmborg, Möbeldesign, skapat ett examensarbete av för Malmstens mer udda karaktär och som berörde mig extra mycket, då Mark Rothko är en av mina favoritkonstnärer. Solith visade tre stolar i en enkel, monumental form i ask och furuplywood men med olika färgbearbetning med äggoljetempera, direkt inspirerad av Rothko, och som hon själv skrev ”utifrån deras gemensamma brännpunkter”. Skapat för framtiden Även på Beckmans hade man tänkt på framtiden. Jonatan Nilsson hade skapat charmiga föremål av infärgad betong – MODERN INTERIÖR 4 2017 61