Hemma i HSB Malmö 1
PROBLEMLÖSNING TEXT Anette Rantala Läs mer! Me
r nyttig bokunskap med tips och råd finns att läsa på hsb.se/malmo/om-boende /bokunskap/din-bostad De fem vanli problemen i Om du bor i en bostadsrätt är det i många fall ditt ansvar att fel och OM DU BOR i en hyresrätt ringer du hyresvärden om något i lägenheten går sönder. I en bostadsrätt måste du oftast själv ta hand om det. Men många tycker att det är svårt att veta vad som är föreningens ansvar och vad som är ditt eget. – Därför är det viktigt att läsa föreningens stadgar när du flyttar in. Om du är påläst vet du vad som gäller, säger Fredrik Olsson, chef för fastighets- och markskötsel hos HSB Malmö. Många föreningar tar hjälp av HSBs fastighetsskötsel när det gäller de delar som är föreningens ansvar. Då går anmälan till kundsupporten hos HSB Malmö och en fastighetsskötare får åka ut och åtgärda felet. De felanmälningar som kommer in till HSB Malmö kan vara varierande. Här är de fem vanligaste problemen som du kan råka ut för – och Fredrik Olssons bästa tips på vad du ska göra åt dem. Fredrik Olsson, HSB Malmö. – så undviker du dem 1. Värme problem åtgärdas. Här är de vanligaste – och svaren på vad du ska göra. Att man upplever att det är kallt i bostaden är ett av de vanligaste ärendena. Helst på våren eller hösten, då värmesystemet håller på att ställa om sig. I många fall förstår inte den som bor i lägenheten hur värmesystemet fungerar. De känner att elementen är kalla, men det kan vara för att de stänger av sig vid en viss temperatur och inte går på igen förrän det behövs. Normalt ska det vara runt 20–21 grader i en bostad. Fastighetsskötarna brukar åka ut och göra en kontroll vid felanmälan. Ibland kan elementen behöva luftas. Huvudregeln är att inte lufta själv eftersom det finns en risk att vatten sprutar ut vid luftningen. Har din brf felanmälan hos HSB Malmö? Var uppmärksam på att endast akuta fel åtgärdas med anledning av pandemin. • Felanmäl digitalt på Mitt HSB. Då kan du följa ditt ärende. • Har du problem att logga in, gör din felanmälan på hsb.se/malmo/felanmalan • Vid akut fel som brådskar, ring 010-442 30 00, välj 1. Detta gäller under tiden Folkhälsomyndigheten har skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd för att minska smittspridningen. HEMMA I HSB 1.2021 / Malmö