Modern Interiör 1
Lena Frick-Meijer, Möbeltapetsering, och Karl Ing
berg Sundsgård, Möbeldesign, Malmstens, ligger bakom gesällprovet Orb. Två fint klädda fåtöljer och en sammetslen pall i trä var vackra arbeten. Klara W. Hedengren, Form, Beckmans, presenterade stora speglar i asymmetriska former i projektet Body Talk. Klara ville hylla kroppens olika uttryck genom tre positioner; rörelse (här), sittande och vilande. Arna G. Magnúsdóttir, examensarbete Möbeldesign, Malmstens, ville med sin möbel Hverfa hjälpa folk med diagnoser som autism och ADHD att skapa en grundordning. Tanken var fler hyllor med markering i kanten för fler boxar för olika saker. Madeleine Nelson, Form, Beckmans, hade skapat stapelbara Nunna. Släktens gamla munkstol hade vänts så spetsen var framåt, extra bra för breda bakar, och den kunde kombineras med pallar till en soffa, allt i en modern estetik med stålrör och mjukt läder. Snyggt! Finlir Möbelsnickaren Jonas Berglund hade fått designhjälp från Arna i det fina gesällprovet Mosi, ett litet skåp på höga ben för minnen, utfört i olika träslag. Och Daniel Garnbecks utsökta skåp Lillebo var till och med tillverkat efter originalritning av Carl Malmsten. Björn Sundelins examensarbete var en tuff stol i rena former med avancerad skiktlimning. Spännande var Ottar Gjendahl Sörensens gesällprov Vattenfall, skapat med designern Björn Sundelin. Olika träslag och blått faner, en förgylld rundel som gick upp och ner när vattnet höjdes eller sänktes. Skulpturalt och filosofiskt. Lovvärt var också designern Petter Sjögrens examensarbete Taktil, ett referensbibliotek med olika material och dimensioner, avsett för arkitekter och designer för fysisk upplevelse vid sidan om digitala verktyg. Slutligen visades ett examensarbete inom möbelkonservering. William Öhmans Ta det piano med klaveret var ett konserveringskoncept för att bevara hammarklaver från 1700-talet. En angelägen satsning för dessa unika musikinstrument, som alltmer försvinner. Bravo! u MODERN INTERIÖR 3 2018 59