AMES 1
REGIONEN GÖTA KANAL Indentive och Invisense forts
ätter samarbetet Största insatsen inom Göta kanal 2.0 inledd i Söderköping PROJEKTET MED EN NY kanalbank från Tegelbruket till Mem kommer att bli det största hittills inom Göta kanal 2.0 och innebär ett mycket svårt geotekniskt arbete. Efter upphandling har uppdraget tilldelats Söderköpingsföretaget SM Entreprenad, som nu etablerat en arbetsstation, byggt en ny arbetsväg och börjat riva kanalbanken. – Arbetet genomförs så att vi först schaktar bort den befintliga kanalbanken och därefter bygger upp en ny med en kärna av lättfyllning. Som tätning mot kanalen kommer ett system av skyddsdukar, gummiduk och lera att användas, berättar Lars Preuschhof, projektledare på SM Entreprenad. Göta kanalbolags VD Roger Altsäter är mycket INDENTIVE FÅR MILJONORDER. Ska utveckla molnlösning och visualisering av data för byggbranschen. Indentive har fått i uppdrag av InviSense AB att utveckla en intuitiv molnlösning för insamlade mätdata från fuktsensorer samt visualisering av data via en handhållen skanner. Fuktsensorerna används idag inom byggbranschen för att tidigt kunna upptäcka fuktskador i byggnader. Uppdraget är värt ca 1 MSEK. InviSense har utvecklat en ny sorts mikrometertunna, trådlösa fuktsensorer som ska hjälpa byggföretag att upptäcka fuktskador. Metoden kan minska kostnader för bland annat fastighetsägare och försäkringsbolag och beräknas kunna leda till en kvalitetsförbättring i branschen samt minska människors oro över att bo i skadade hus. Nu får Indentive i uppdrag att skapa en molntjänst där mätdata lagras samt visualiseringen av data som ska kunna läsas av med hjälp av en effektiv och lättanvänd handhållen skanner. – Vi har spetskompetens inom molnbaserade system och visualisering så det här uppdraget passar oss utmärkt. InviSense uppfinningen visar verkligen vad ny teknik kan åstadkomma, säger Anders Visell, vd på Indentive. Indentive har tidigare gjort uppdrag för InviSense. Framförallt är det kompetensen inom molntjänster som gör att företaget återkommer som kund. – Indentive har den kompetens inom plattformsutveckling och visualisering som vi behöver. Vi uppskattar också deras nytänkande och kreativitet, säger Björn Garplind, vd på InviSense. – Vi vet att intresset för produkten är stort i byggbranschen och vi har fått priser för den här tekniska innovationen. Det ger oss incitament och ekonomi att satsa på att utveckla sensorn och skapa den här molntjänsten för våra kunder, fortsätter Garplind. Produkten beräknas lanseras under våren. n nöjd med att projektet nu äntligen har startat. – Vi är väldigt glada över att projektet äntligen kan komma igång eftersom det varit ett bekymmer i många år. Lättfyllning är en ny metod för oss på Göta kanal men vi ser det som en bra och hållbar lösning eftersom vikten är av vital betydelse, säger han. Under byggtiden januari till april kommer det på grund av de stora mängder schaktmassor som ska transporteras det att vara hög belastning med tung trafik som kör långsamt genom Söderköping. Främst påverkas Ågatan samt Skepparevägen. – Vi försöker självklart göra allt vi kan för att SVERIGE Volvo Lastvagnars nya gaslastbil utnämnd till Sustainable Truck of the Year 2018 VOLVO LASTVAGNARS NYA LASTBILAR för naturgas och biogas har premierats med den italienska utmärkelsen Sustainable Truck of the Year 2018. Priset delades ut vid en ceremoni i samband med Ecomondo-utställningen i Rimini den 7 november. Volvo Lastvagnar vann första pris i dragbilsklassen med nya Volvo FH LNG som under hösten introducerades i Europa. ”With the launch of the new LNG range Volvo is definitely raising the level of natural gas powered trucks”, skriver juryn i sin motivering. Framför allt betonas lastbilarnas höga energieffektivitet och låga klimatpåverkan. Volvo FH LNG har samma höga prestanda och låga bränsleförbrukning som en dieseldriven Volvo-lastbil, men betydligt lägre utsläpp av CO2. Används naturgas som bränsle sänks utsläppen med 20 procent. Utnyttjas förnybar biogas i kombination med HVO kan reduktionen bli upp till 100 procent. Juryn har också vägt in en rad andra aspekter i sitt beslut, som säkerhet, komfort och återvinningsbarhet. ”Vår nya generation gasdrivna lastbilar är en Källa: www.indentive.se 6 milstolpe i vårt hållbarhetsarbete och i vår långsiktiga ambition att nå nollutsläpp. Vi är självklart stolta över att våra ansträngningar uppmärksammas på det här sättet. Genom att sätta hållbarhetsfrågorna i fokus och premiera betydelsefulla framsteg bidrar utmärkelsen Sustainable Truck of the Year till att driva på utvecklingen av transportsektorn i hållbar riktning”, säger Lars Mårtensson, Director Environment and Innovation på Volvo Lastvagnar. Bakom utmärkelsen Sustainable Truck of the Year står Vado e Torno, som är en av de tongivande lastbilstidskrifterna i Italien, i samarbete med universitetet Politechnico di Milano. n Källa: www.volvotruck.se trafiken ska störa så lite som möjligt, säger Lars Preuschhof, SM Entreprenad. n Källa: www.gotakanal.se