Lera 1
PROJEKT: GULLINGESKOLAN KERAMIKENS ROLL I UPPRUST
NINGEN AV SVENSKA VÄLFÄRDSSAMHÄLLET. DEL 2: SKOLAN ENGAGEMANG GER EFFEKT I många miljonprogramområden finns nedslitna skolor. Samtidigt ökar antalet barn som behöver plats. Det skapar ett stort behov av upprustning och nybyggnation. Och det gäller att bygga hållbart – både med tanke på miljön och för att undvika skadegörelse. Av MARGITA INGWALL Bilder ANDERS ROTH OCH MATTIAS LINDBÄCK E Gullingeskolan ligger i Tensta. En stadsdel i Västerort inom Stockholms kommun. Denna del av miljonprogrammet byggdes 19661972. Här bor drygt 18 000 invånare varav cirka 87 procent har utländsk bakgrund. PROJE K TFAK TA PROJEKT: Nybyggnation av Gullingeskolans gymnastiksal och omklädningsrum FÖRVALTARE: Sisab, kommunalt bolag ägt av Stockholms stad ARKITEKTER: Link Arkitekter ÅRTAL: 2010-2011 SKOLBARNEN flockas i hallen på väg in i omklädningsrummet. Några stojar och skrattar medan andra mer stillsamt går och småpratar med varandra. Det är dags för samling i Gullinge skolans gymnastiksal. På väg dit passerar barnen vita väggar med fina målningar gjorda av en målare tt projekt som styrts av hållbarhetsfokus både materialmässigt och mänskligt är byggnationen av den nya gymnastiksalen och omklädningsrummen vid Gullingeskolan i Stockholmsförorten Tensta. Den gamla skolan brändes ned 2010 och det gällde att den nya inte drabbades av samma öde. Camilla Starkenberg, arkitekt på Link Arkitekter, ansvarade för utformningen av projektet. – Vi ville få barnen och ungdomarna i skolan att känna sig delaktiga och engagerade. Målet var att gymnastiksalen inte skulle bli nedbränd ännu en gång. Till exempel fick eleverna träffa byggarbetarna som visade hur de jobbade på plats, vilket var mycket uppskattat av båda grupperna. Det fanns också en medvetenhet om hållbara materialval och att använda elevers egna teckningar som utsmyckning, berättar Camilla Starkenberg. Idag, tre år senare, står byggnaden kvar. I strålande skick. utifrån barnens bidrag i en teckningstävling. På golvet utgör övergången mellan det mörka och det ljusa klinkergolvet en tydlig gräns mellan var man får ha på sig skorna och var de ska tas av. I duschrummet lyser starka vackra accentfärger mot vita stora kakelplattor medan det knallgula kaklet bakom handfatet sänder ut en solig signal. Allt är rent och fint, inget klotter. Att vårda det du har, att måna om vad du har omkring dig – det går mycket lättare när du upplever dig delaktig, engagerad och respekterad. – Det är alltid viktigt att eleverna känner att de får vara med och påverka. Det gör att de tar större ansvar och känslan av delaktighet betyder mycket för motivationen. De fina hållbara material som använts signalerar respekt för dem och deras miljö och självklart är man mer mån om det som är fint, säger Anne-Charlotte Borgbrant, rektor på Gullingeskolan. Dessa val märks tydligt vid ett besök i omklädningsrum och duschrum. Ekbänkarna med sina ståldetaljer, de matta klinkerplattorna, det blänkande vita kaklet och de färggranna kakeldetaljerna med snygga fogar. Allt signalerar omsorg om användarna. – Jag var engagerad från början för att få fram bästa möjliga funktion och val av material. Till 16 LERA #2 2014