Dagens Transport & Logistik 1
Stor omställning när trans Swerock startar testkö
rning av helt elektriska transportlösningar. Foto: Swerock Text: Peter Höök Om vi har lär t oss någonting av 2020, så är det att allt det vi en gång tog för givet kan kull - kastas över en nat t. Som vi alla har upplevt så kan en global förändring vara plötslig, oväntad och för virrande, men of ta är den helt förutsägbar - vilket även innebär att den är hanterbar. Betänk hur förhållandet mellan städer och mobilitet har växt fram. Även om stadsområden utgör endast två procent av jordens yta, så står de för hela 70 procent av planetens utsläpp av växthusgaser. Det mesta av utsläppen genereras av vägtransporter. Med en stadsbefolkning som förväntas explodera i antal under de kommande decennierna - från dagens 4,2 miljarder till 6,7 miljarder år 2050 - är det helt enkelt ohållbart att fortsätta så som vi gör. För städer blir det skrämmande att ta itu med en sådan här enorm utmaning, men utvecklingen är på riktigt och sker snabbare än vad man kanske inser. Kommunala ledare runt om i världen vet att det är en återvändsgränd att förlita sig på fossila bränslen för att driva personbilar, bussar, lastbilar och fordonsflottor, inte bara för miljön utan även för folkhälsan. I Sverige står inrikestransporter för ca en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser, som orsakar luftföroreningar och skadar människors hälsa. Att vårda sin befolknings hälsa är en viktig anledning till att städer runt om i världen nu accelererar övergången till elfordon. Sveriges vision är att nettoutsläppen av växhusgaser ska vara noll år 2050. Flera städer går i bräschen för kampen att fasa ut användandet av fossila bränslen. Stockholm, London, Paris, Amsterdam, Madrid, Hamburg, Rom, Bryssel och många andra europeiska städer har alla genomfört planer för att antingen begränsa eller förbjuda bensin- och dieselbilar i tätorter. Totalt har 24 europeiska städer med en sammanlagd befolkning på mer än 62 miljoner människor förbundit sig att antingen eliminera eller kraftigt begränsa användningen av fordon med förbränningsmotorer till 2030. Dessa begränsningar är en av de främsta anledningarna till att flera stora biltillverkare har beslutat sig för att antingen ha slutat eller kraftigt dragit ner på tillverkningen av bensin- och dieselbilar tills dess. Industrin, som redan påverkas av självkörande-, anslutna-, elektriska- och delade mobilitetstrender, har valt att vara en del av den aktuella förändringen av transporter.