Dagens Transport & Logistik 1
sportsektorn elektrifieras Idag finns det mer än
60 fordonsmodeller med plug-in-hybrid teknologi tillgängliga i Europa, och planer för ytterligare 214 stycken år 2021. Även om detta antal kan komma att ändras är en sak säker - biltillverkare har investerat miljardtals kronor på e-mobilitet och de är osannolikt att de kommer att satsa på bensin- och dieselbilar framöver. Här i Sverige fortsätter andelen elbilar och laddhybrider att ligga på en hög nivå och i september månad slogs rekord för en enskild månad med 34,4 procent av personbilsregistreringarna. Det kan jämföras med september 2019, då siffran var 13,5 procent. Begränsningar fungerar, men bara till viss del. Även om antalet registreringar av dieselfordon inom EU minskade från 50 procent till totalt 36 procent mellan 2015 och 2018 på grund av nya regler, måste myndigheterna göra mer för att få med sig medborgarna på elektrifieringsresan av transporter. I den svenska regeringens budgetproposition för 2021, som presenterades 21 september, föreslås satsningar för 5,4 miljarder kronor på att minska transportsektorns klimatpåverkan. Regeringen vill bl a höja klimatbonusen för bilar med nollutsläpp från 60 000 till 70 000 kronor nästa år. För att anpassa och ställa om transportsektorn krävs även stora satsningar på att bygga en instrumental laddningsinfrastruktur, med mängder av olika åtgärder, såsom t ex elektrifiering, samt effektivare och mer samordnade lösningar, inte bara i storstäderna, utan även på landsbygden. Ett fungerande nätverk för laddning kommer att behövas för att elbilsanvändandet på allvar ska ta fart. Som med alla tekniska innovationer kommer kostnaderna för elektrifiering av transporter att fortsätta att minska, samtidigt som prestandan gradvis förbättras. Detta står i motsats till förbränningsmotorn, en design som endast har uppnått blygsamma uppgraderingar efter 160 år i människans tjänst. På grund av ökad skalbarhet och förbättrad batteriteknik kommer elfordon att uppnå kostnader i paritet med förbränningsmotordrivna fordon redan i början av detta decennium, samtidigt som biltillverkarnas produktsortiment förbättras. Molnuppdateringar för både fordon och laddningslösningar innebär att städer kommer att kunna skala elektrifiering av transporter. E-mobilitet kommer att förändra nuvarande transportmodeller på både uppenbara och oförutsedda sätt. När elektriska kollektivtrafik- och leveransflottor växer i stadsmiljöer, kommer även samåkningsalternativen att öka. Teknik som mobilappar och självkörande fordon kommer att resultera i en ännu större minskning av det enskilda ägandet av ett fordon. Inhämtad information från avkänningsteknologier i urbana områden, nätverk av laddningsstationer och fordonsdata kommer att innebära enorma fördelar för miljön och folkhälsan, samtidigt som trängseln minskas och föraroch passagerarupplevelsen förbättras. Redan idag är trenderna tydliga. I takt med att den traditionella bilförsäljningen sjunker, ökar nybilsregistreringen av elbilar. Vi vet aldrig vad morgondagen kommer att medföra, men en sak är säker - att förändring är oundviklig. Frågan blir då: ”Kommer du att vara beredd?” Många städer verkar i alla fall svara ”ja” på den frågan, vilket är positivt för både planetens och människornas hälsa. Källa: Christopher Burghardt, Managing Director för Europa, ChargePoint Inziles nya lätta el-lastbil för urban distribution. Foto: Inzile DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK 5 2020 19