PROVKÖRT PRESENTERAS AV Eldriven kines VILL ERÖVR
A SVERIGE NU HAR KINESERNA GETT SIG IN I KAMPEN OM HANTVERKARE SOM VILL KÖRA ELDRIVET. MEN SAMTIDIGT SOM MAXUS MINSTA ELDRIVNA TRANSPORTBIL E-DELIVER 3 HAR DEN LÄNGSTA RÄCKVIDDEN I KLASSEN OCH DET LÄGSTA GRUNDPRISET FINNS DET NÅGRA FRÅGETECKEN ATT RÄTA UT. MED 34,2 MIL på en laddning med största batteripaketet, enligt information på Maxus hemsida (WLTP), så är det ingen tvekan om att Maxus minsting har klassens längsta räckvidd. Bilens pris är också intressant eftersom det ligger en bit under samtliga konkurrenters. Det går att välja mellan två batteripaket på 35 och 52,5 kWh. Bilen med det stora batteriet med ett 6,3 kubikmeter stort skåp kostar 375 500 kronor exklusive moms. Det finns också en batterigaranti på upp till 160 000 kilometer eller åtta år. 4,8 OCH 6,3 KUBIK E-Deliver 3 finns i två olika längder med lastvolymer på 4,8 respektive 6,3 kubikmeter, och med upp till 1 000 kg nyttolast. DEN MODERNA HANTVERKAREN 10 2020 26 Norska koncernen RSA står bakom Maxus i Skandinavien. Enligt en av återförsäljarna, Stilbil i Upplands Väsby, kommer efterfrågan från staten och kommuner runt om i landet sätta agendan för hur försäljningen av Maxus kommer gå. Om de kommer igång och beställa bilar tror man i första hand att den mindre bilen e-Deliver 3 kommer att uppmärksammas bland hantverkare. Men visst finns det tveksamheter kring antalet service- och försäljningsställen, som är under uppbyggnad och ännu bara finns på cirka 40 orter. Maxus finns också i mellanklasstorlek och heter då EV80. Håll utkik i kommande DMH för en recension av bilen. E-Deliver 3 finns i två olika längder med lastvolym på 4,8 och 6,3 kubikmeter. SPINNER LOSS Men vad är det då för bil jag sitter bakom ratten i? Det första intrycket av e-Deliver 3 (det krångliga namnet som jag snabbt glömmer bort när jag skriver om bilen) är att bilen tål att jämföras med konkurrenternas elbilar. När jag trycker på gasen spinner bilen loss. Det händer verkligen något, som sig bör med elbilar. Ja, det blir till och med däcktjut. E-Deliver 3 har för övrigt samma motor som storebror EV80. I övrigt tycker jag att bilen, som är olastad vid provkörningen, ger en tillräckligt stabil körkänsla. Men det finns några frågetecken som jag inte kan få svar på vid en provkörning en förmiddag. Vilken kvalitet har bilen på sikt? Finns det saker