REPORTAGE DIGITLA TJÄNSTER Så säger hantverkaren
ROGER OLSSON STORSTOCKHOLMS BYGG & MÅLERI AB Storstockholms Bygg & Måleri AB startades 2011 och jobbar med företrädesvis med större entreprenader inom områden som husbyggnationer, ROTrenoveringar och montagearbeten. Roger Olsson, en av företagets två grundare, var en av de första att använda Ireno när tjänsten testades våren 2020. – Vi har egentligen inte jobbat med privatkunder på ganska många år. Vi tappade helt enkelt för mycket pengar på de jobben, säger Roger. Men när Jesper [Zandin] presenterade tjänsten för oss och förklarade upplägget så tyckte vi att det lät bra och beslutade oss för att prova. Vårt första projekt från start till mål var en helrenovering på Vallhallavägen i Stockholm. Precis som Jesper har också Roger allt för många erfarenheter av oseriösa privatkunder som inte betalar för jobben. – Vi höll till exempel på mycket med badrumsrenoveringar för privatkunder tidigare, och där är det många som har sin egen uppfattning om vad som är rätt eller fel, oavsett om man tar in en oberoende besiktningsman. Det var ganska vanligt att man fick skambud, ofta på halva beloppet. Det är naturligtvis inget man vill ställa upp på men många gånger har man bara fått se det som en ”lärpeng”, för du vet att det är ändå där någonstans det brukar landa om det går till rätten. Spontana intryck av att jobba med Ireno? – Över lag var det jäkligt simpelt att använda. Vi tog bilder, skrev beskrivningar för varje delmoment och dokumenterade allt som i gjorde. Det var inga konstigheter över huvud taget. Framför allt var kunden väldigt nöjd med tjänsten. Det blir ju lätt lite hattigt att skicka enstaka bilder och saker man gjort på mail eller sms. Sedan är det ju också bra att allt ligger sparat på ett ställe, så att det går att gå tillbaka och kika på grejerna. Kommer ni att fortsätta jobba med privatkunder nu? – Ja, vi kommer definitivt att gå tillbaka mer på privatmarknaden. Framför allt så känns det bra att ha den där tryggheten, att veta att Ireno sitter på pengarna och så länge allt går rätt till så behöver du inte vara orolig för att få betalt. Det var det stora orosmomentet som försvann. ✖ FLER DIGITALA HANTVERKSTJÄNSTER HANTVERKSAPPEN (Fortnox) Hantverksappen från Fortnox är en molnbaserad helhetslösning för hantverkare som stödjer det dagliga arbetet ”från första kundkontakt till dess att jobbet är klart och fakturan skickad”. Hantverksappen erbjuder bland annat tjänster som kundregister, offerthantering, fakturering, arbetsorder, kalender/planering, tidrapportering inklusive dagbok och löneunderlag samt materialhantering och informationshantering med till mail, bilder och ritningar. www.fortnox.se SMARTDOK (Visma) ”Veteran” bland digitala hantverkstjänster som funnits i Sverige sedan 2007 och köptes upp av Visma 2018. Används idag bland annat av byggjättar som PEAB och Skanska. SmartDok erbjuder bland annat funktioner tjänster som tidrapportering, KMA/dokumentation, arbetslista, personalliggare, maskin- och verktygsöversikt, materialåtgång/transporter, offert- och orderhantering samt fakturering via Visma eEkonomi. www.smartdok.se DONE Ofta beskrivet som ett ”KRY för hantverkare”. Med Done, som lanserades 2019, matchas kunders förfrågan mot en databas av screenade och godkända golvslipare, VVS-montörer, elektriker, målare, plattsättare och snickare. Via appen kan hantverkaren göra kundbesök, inspektera arbetsplatser via videosamtal, chatta med kunder samt skicka offertförslag och fakturor som kan godkännas via mobilt bank-ID. Done erbjuder dock inget eget faktureringssystem. www.doneservices.se En ny generation 36V verktyg. Storlek och vikt som 18V. Kompakt, med vikt och storlek som 18V Samma batteri till 18V och 36V verktyg Samma laddare till 18V och 36V verktyg Kör batteridrivet som nätdrivet - med adapter Nätdriven styrka med sladdlös frihet www.hikoki-multivolt.se 45