STT 1
10 STT Vecka 45 onsdag 4 november 2015 SVENLJUNGA
BYGDEN Kampanj för att stoppa langning SVENLJUNGA Under höstlovsveckan genomförde Svenljunga kommun, i samarbete med SIK, en kampanj mot langning, med affischering, utdelning av flyers samt utskick till alla kommunens 20-åringar. – Undersökningar visar att vanligaste sättet som minderåriga får tag på alkohol är genom äldre kompisar och syskon. Därför har vi skickat ut tygpåsar med ett budskap till alla 20-åringar i kommunen, berättar Kristina Sunebrand, utvecklingsledare folkhälsa i Svenljunga kommun. Budskapet på påsarna lyder: ”Sorry Syrran! Om fler storasyskon och kompisar låter bli att köpa ut kan vi minska alkoholskadorna bland minderåriga.” Gör ni kampanjen med anledning av att ni sett att det förekommer mycket alkohol bland unga i Svenljunga? – Nej, största anledningen är att det var höstlov och Halloween i helgen. Halloween är ett tillfälle då ungdomar ofta dricker. Förutom Halloween var det en del annat på gång, till exempel Svenljungamarschen som SIK anordnade i lördags. Vi ville lyfta frågan om langning, och har en förhoppning att det ska ge resultat. Även om det är ungdomar som står för större delen av langningen har föräldrar en mycket stor betydelse för ungdomarnas alkoholvanor, säger Kristina Sunebrand. – Forskningen har visat att ungdomar med föräldrar som inte bjuder på alkohol hemma dricker mindre. Och viktigast för att skjuta upp alkoholdebuten är en god relation mellan förälder och barn, att man känner att man kan tala med sina föräldrar om allt. I kampanjen försökte man nå föräldrar och andra vuxna på olika sätt. Bland annat fanns representanter för kommunen och SIK på plats under tre eftermiddagar utanför Systembolaget för att dela ut flyers. I torsdags var det Magnus Högberg, ordförande i SIK, och Lena Lövgren, utvecklingsstrateg på Svenljunga kommun, som skötte utdelandet. För Magnus Högberg var det självklart att SIK skulle ställa upp när kommunen frågade klubben om hjälp. – Det ligger inom ramen för den verksamhet vi bedriver, all föreningsverksamhet är drogfri. Lena Lövgren tycker det är viktigt att frågan om langning kommer upp på agendan. – Det gäller att förändra attityden till langning, och det är inget man ändrar över en natt. Under kampanjen satte kommunen även upp affischer runt om i Svenljunga. – Vi har också delat roliga filmer på kommunens Facebook-sida, där karaktärerna Hjärnan och Hjärtat slår hål på myterna om langning, berättar Kristina Sunebrand. En myt är att ungdomar går till en langare om man som äldre syskon eller förälder säger nej till att köpa ut. Så är dock oftast inte fallet. – Undersökningar visar att majoriteten av ungdomarna Magnus Högberg, ordförande i SIK, och Lena Lövgren, utvecklingsstrateg på Svenljunga kommun, delade ut flyers utanför Systembolaget i Svenljunga. Här är det Putte Nilsson som får en flyer. Han uppskattade kampanjen mot langning. – Det är jättebra, det ser bedrövligt ut när man ser unga människor som inte kan ta vara på sig, säger han. FOTO: KATARINA JOHANSSON väljer att avstå från alkohol, om man inte får den från någon man känner. Utvecklingen vad gäller ungdomars drickande går överlag numera åt rätt håll, säger Kristina Sunebrand. – Det som är positivt är att alkoholkonsumtionen bland unga i Sverige är den lägsta sedan början av 1970-talet, kanske på grund av att vi nu har en hälsotrend. Det är trendigt att leva hälsosamt och motionera istället för att dricka alkohol. KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com 148 lag i Svenljungamarschen SVENLJUNGA Med start och mål som vanligt vid IP Högvalla och en mils stärkande promenad med kluriga uppgifter längs vägen. I Svenljunga finns det, precis som i förebilden Tranemo, många lag som gått i många år - ja till och med alla år. Men det finns också helt nya lag. Magnus och Myggan på äventyr var ett sådant. När STT träffar dem har de precis fått förutsättningarna för eldningsprovet förklarat för sig av Lasse Karlsson. Det späntas stickor som staplas på hög, tänds och blåses. Uppgiften är inte lätt och det eländiga såpvattnet stretar emot, vill inte koka och bubbla över kanten. Resultatet blev väl sådär. – Vi är ju nybörjare och fram tills nu har det gått bra, säger Elin Johansson och torkar bort några askflagor. Det här är ju skitkul! HELENE KÖLBORG OCH CHRISTIN BENGTSSON Att ge sig är det inte tal om. Och inte att nedslås att tjejerna i laget Call me, vid elden bredvid jublar över tiden 4,24. – Nej, vi ska gå nästa år också, slår Krister Larsson fast. Några som ännu inte gett sig i kast med eldningsprovet är Team Sambucca. – Vi gillar Sambucca, har alltid med oss några flaskor, skojar Herman Bruno glatt. Med sig har han hustrun Josefine samt Helene Kölborg och Christin Bengtsson. – Bruno och jag har gått i ett tiotal år, men så fick vi ett par avhopp i år och nu inviger vi Helene och Christina, säger Josefine. – Det här är ju skitkul, tycker nykomlingarna och passar på att berömma sina lärare, innan de måste hasta vidare. Det här var nämligen bara halva laget. De övriga fyra var redan framme vid eldningen och kanske hade de redan börjat? ANN-LOUISE KJELLNER redaktion@stthuset.com Hälften av laget Team Sambucca, fr v Helene Kölborg, Herman Bruno, Christin Bengtsson och Josefin Bruno. Laget Call me jublar över tiden 4,24. BLÅS, MERA BLÅS. Gick för första gången gjorde laget Magnus och Myggan på äventyr, fr v Malin Johansson, Elin Johansson, Johan Jönsson Petersson, Krister Larsson och Linnéa Bengtsson. I bakgrunden syns funktionärerna Lennart Skoog, Tore Utter och Lasse Karlsson. FOTO: VIAVINGA