Maskinkontakt 1
Entreprenadsektorn MK 9/16 MK 2/18 MK 9/16 Entrep
renadsektorn Transport Följ oss på facebook! Reservdelar, Utrustning, Underhåll KOLSTKOLSTAD erbjuder efterfordon speciellt inom tipp, bilpåbyggnader tipp, bilpåbyggnader-trailers-kärror samt släp. AD erbjuder efterfordon speciellt inom -trailers-kärror samt släp. Materialen SSAB, Hardox 450 och Domex 690 - 700 ger starka men lätta fordon. Odd Kolstad i Trondheim är med sina fordon från Carnehl och Bruns marknadsledande sedan många år. Framförallt tack vare specialteknik som skjutbar king pin m.m KÖPES Så skulle E6 genom Skåne kunna fungera bättrSå skulle E6 genom Skåne kunna fungera bättre Ökad polisnärvaro, variabla hastigheter eller en generell hastighetssänkning och ett extra körfält i vardera riktning mellan Alnarp och Lomma. Det är några av förslagen som kommit fram genom Trafi kverkets åtgärdsvalsstudie för E6 genom Skåne. E6 genom Skåne är en av landets mest trafi kerade motorvägar och en viktig pulsåder nationellt och internationellt. Den är viktig för pendlarna, men också för näringslivet med tung trafi k från Öresundsbron och omfattande godstrafi k från Trelleborgs hamn. I Trafi kverkets omfattande åtgärdsvalsstudie redovisas åtgärder, både på kort och lång sikt, för hur den högt belastade vägsträckan ska fungera bättre. – Med den här studien har vi verkligen tagit ett helhetsgrepp om problemen kring E6:an genom Skåne som ingen annan tidigare har gjort. Nu har vi den kunskap vi behöver för att planera och genomföra rätt åtgärder, säger Jack Bårström, samhällsplanerare på Trafi kverket. Studien visar att trafi ksäkerheten är god med statistiskt färre antal döda och svårt skadade än man kan förvänta sig utifrån vägtyp, trafi kmängd och hastighet. Dock närmar sig E6 kritiska kapacitetsgränser under enskilda timmar på vissa punkter och delsträckor. Känsligheten för störningar på E6, speciellt sträckan Vellinge–Helsingborg, är också stor. Trafi kverkets åtgärdsvalsstudie belyser åtgärder för att minska störningar och stopp och öka förutsägbarheten för restiderna. Förslag på åtgärder: • Gör E6:an till en mer intelligent väg som kan kommunicera med trafi - kanterna via variabla meddelandeskyltar. • Öka polisnärvaron och utred införande av tekniska system för övervakning. • Överväg variabla hastigheter eller generell hastighetssänkning till 100km/tim på hela eller delar av sträckan mellan Vellinge–Helsingborg. • Omdisponera vägytan för ett extra körfält i båda riktningarna mellan trafi kplats Alnarp och trafi kplats Lomma. • Öka myndighetssamverkan både mellan olika externa myndigheter men även internt inom Trafi kverket för att koordinera åtgärder så att störningar minimeras. • Kommunernas arbete med hållbart resande och transportsnål planering är viktigt för att avlasta E6, denna verksamhet bör stödjas exempelvis genom stadsmiljöavtal. www.maskinkontakt.se 47