Kambium 1
FLISOR 500 tusen servitut kan försvinna i slutet
av året när Lantmäteriet rensar ut de som beviljats före 1 juli 1968. Förnya äldre, aktuella servitut genom en skriftlig begäran till Lantmäteriet. Läs mer om detta på Billerudkorsnäs.se/skog BIOBRÄNSLE PÅ FRAMMARSCH På grön kvist med miljövänligt körsätt ATT TILLÄMPA ECO-DRIVING när man kör skogsmaskiner är inte bara skonsamt för miljön. Det finns också betydande ekonomiska vinster att göra med ett bränslesnålare arbetssätt. Tekniska samverkansgruppen (TSG) som administreras av Skogforsk har tagit fram tre nyckelord för bränslesnål körning: medvetenhet, maskin och metod. Föraren ska vara noga med att göra individuella maskininställningar eftersom varje maskin är unik. Det är också viktigt att inte ha för bråttom utan hålla rätt hastighet och arbetsvarv på motorn. Dessutom ska man eftersträva ett mjukt körsätt och undvika onödiga störningar och kranrörelser. På så sätt sparar man bränsle och värnar om både miljön, chaufförens arbetsmiljö och verksamhetens ekonomi. NYTT PERSPEKTIV PÅ JÄMSTÄLLDHET STINA POWELL, forskare inom genus- och miljöfrågor vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), leder en studie som undersöker genusnormer inom skogsindustrin. Endast 15-30 procent av eleverna vid SLU:s skogsutbildningar är kvinnor. Samtidigt visar flera studier att kartläggning av jämställdhet genom att bara räkna antal kvinnor och män inom olika utbildningar och branscher riskerar att bibehålla och förstärka befintliga strukturer. Studien Att sluta räkna kroppar – nya tankar för en jämställd skogssektor frågar sig istället hur jämställdhet definieras, hur definitionerna påverkar jämställdhetsarbete och om sättet att definiera jämställdhet i praktiken blir ett hinder för att nå jämställdhetsmål. Målet med studien är att utveckla nya metoder för jämställdhetsarbetet på SLU. Endast 15-30 procent av eleverna vid SLU:s skogsutbildningar är kvinnor. Sverige har dubblerat mängden biodrivmedel på tre år. Biodrivmedel svarade för 20,8 procent av alla drivmedel för fordonsdrift under 2017. Störst bland biodrivmedlen är HVO, enligt statistik från SCB. HVO är ett förnybart biodrivmedel tillverkat av restprodukter från vegetabiliska oljor, fiskrens och slaktavfall. HVO liknar fossil diesel och kan användas i dieselmotorer. Till skillnad från fossil diesel är HVO inte klassificerat som skadligt för vattenlevande organismer. Det är också fossilfritt, biologiskt nedbrytbart och minskar utsläppet av växthusgaser med upp till 90 procent jämfört med vanlig diesel. TIPS SKOGEN I FICKAN Nu finns Skogsägarappen även för Android. Kontakta din virkesköpare om du vill ha skogsbruksplanen i telefonen. MEJLA GÄRNA … @ Dela gärna med dig av dina idéer eller synpunkter om innehållet i Kambium. Mejla till: kambium@billerudkorsnas.com #3 | 2018 KAMBIUM 3