STT 1
TRANEMO BYGDEN AMBJÖRNARP | DALSTORP | GRIMSÅS |
GÖLINGSTORP | HOFSNÄS | HULARED | LIMMARED | LJUNGSARP LÄNGHEM | MOSSEBO | MÅNSTAD | NITTORP | ROSENLUND | SJÖTOFTA | TORPA | TRANEMO | UDDEBO | ÖLSREMMA REDAKTÖR: ANN SOFIE WAHLBERG · 0325-479 52 Vill få tåget att stanna i Länghem LÄNGHEM/GRIMSÅS Med Pågatågen i Skåne som modell jobbar Tranemo kommun för fler stopp med tåget, för att underlätta för boende och pendling. Fokus ligger på Länghem men Grimsås är nästa möjliga steg. Efter studiebesök hos Pågatågen i Skåne, och ett tankearbete som pågått i ett par år, har arbetet för bättre infrastruktur i Tranemo kommun nu tagit fart. Kommunstyrelsen har tagit beslut om att näringsliv- och strategisektionen ska göra en fördjupad översiktsplan för Länghem. Idag finns bara Översiktsplanen för hela kommunen, och den är från 2009. Nu är förutsättningarna nya: ett möjligt tågstopp i Limmared. – En fördjupad översiktsplan är ett strategiskt dokument så man ser vilken inriktning man ska ha, säger Elin Berg, planarkitekt. Tillsammans med Marcus Nyström arbetar hon med infrastrukturfrågor på kommunen. Det finns flera orsaker till att man på näringsliv- och strategisektionen började jobba för dessa förändringar. Västra Götalands regionen har initierat en västtågsutredning där man tittat över alla banor i regionen. – Man vill ha en Pågatågseffekt även här, säger Marcus Nyström, samhällsplanerare. I Skåne har man sett att när man öppnar en ny tågstation på orter, så vänder utvecklingen med minskande befolkning. Med bra kommunikationer kan man bo på landsbygden där bostäderna är billigare. Med fler boende ökar servicen och samhällena blir mer levande. ”Man vill ha en Pågatågseffekt även här.” MARCUS NYSTRÖM Både Grimsås och Länghem är lämpliga orter men eftersom Länghem nämns i ett PM för regionen, ”Målbild tåg 2035”, som ett möjligt tågstopp, är det här Tranemo kommun börjar med en fördjupad översiktsplan. I en plan hos Västtrafik, som är regionens utförare, ska de börja med dubbla turer med två regiontåg på sträckan Borås-Värnamo år 2018. Idag trafikerar SJ sträckan med fyra fjärrtåg. Pernilla Kronbäck, chef för näringslivs- och strategisektionen, Marcus Nyström, samhällsplanerare och Elin Berg, planarkitekt, arbetar med strukturerna bakom ett förbättrat klimat för pendling och boende i Tranemo kommun. FOTO: ANN SOFIE WAHLBERG – Då blir det viktigt att inte bara ha ett stopp i kommunen, i Limmared. Vi är övertygade om att det skulle vara bra med ett stationsläge i Länghem, säger Marcus Nyström. Den fördjupade översiktsplanen är ett arbete som Elin Berg beräknar kan ta två år. Den ska utreda var det är lämpligt med bostäder, skolor och annan service i Länghem. Det är en hel del att ta hänsyn till. – Enligt Länsstyrelsen får man till exempel inte bygga bostäder på jordbruksmark vilket vi har gott om i Länghem, säger hon. De vill också få till en bättre lösning med buss- och tågstation i Länghem närmare varandra, för att möjliggöra smidigare byte. Just nu jobbar kommunen också mot Västtrafik för att se över problem i kollektivtrafiken med buss i Länghem, där personer med seniorkort Förbättringar av R27 på tio års sikt TRANEMO Kommunen jobbar äv en för för bättringar av ”pulså dern” riksväg 27 till en 2+1 väg. Men först bifaller kommunen en sänkning av hastigheten till 80 kilometer i timmen. Även om målet är att hitta miljövänliga sätt för människor att arbetspendla utan att vara beroende av bil, finns också fokus till exempel på riksväg 27. – Vi har ställt oss positiva till den sänkning av hastigheten från 90 till 80 som Trafikverket vill göra 2019, säger Pernilla Kronbäck. Anledningen är miljöskäl, att Trafikverket vill sänka koldioxidutsläppen, samtidigt som man sparar liv i trafiken. Men kommunen gör detta med en stark reservation för att de vill se Allt vi gör nu kan få betydelse för framtiden. PERNILLA KRONBÄCK en ökad prioritering av vägen som en 2+1 väg inom tio år. Risken finns nämligen att vägen som en 80-kilometersväg blir ”mindre viktig” och det kan få konsekvenser för finansieringen i framtiden. – Allt vi gör nu med riksväg 27, till exempel beslutar om in- och utfarter, kan få betydelse för om den här vägen kan bli en 2+1 väg i framtiden, fortsätter Pernilla Kronbäck. Näringslivs- och strategisektionen är på det klara med att ju tidigare denna väg kan bli 2+1 väg, desto bättre. – Ambitionen är så snabbt som möjligt, säger Marcus Nyström, samhällsplanerare. Men ska de ändå nödgas säga ett årtal, då det skulle kunna vara genomfört, är det år 2026. ANN SOFIE WAHLBERG som reser Länghem-Tranemo via Lockryd får betala för den bit de åker i Svenljunga kommun. – Det är inte rimligt, säger Marcus Nyström. ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com HOFSNÄS Fler möjligheter att köpa glass och fika vid större evenemang behövs på Hofsnäs. Att rusta upp ett skjul som nu mest använts för förvaring ska kunna ge bättre service för besökarna. –Vi har hela tiden strävat efter att rusta upp och använda fler av byggnaderna på gården, säger Danne Equitz. Det är Borås stad som äger Hofsnäs herrgård, men paret Ida och Danne Equitz som arrenderar och driver verksamheten här. Tidigare har de tagit initiativ till att rusta upp byggnader för vandrarhem och salu hall. Nu är det dags för ett enklare skjul som står på den sida av huvudbyggnaden som vetter mot sjön. Det har använts för förvaring av evenemangstält och utemöbler, men kommer nu att förvandlas till glassoch fikakiosk. – Här ska vi kunna öppna när det är evenemang som drar mycket folk. Arbetet har påbörjats, vi hoppas det ska bli klart till sommarsäsongen säger Danne Equitz. Fasaden ska få ett lyft innan krögarna på Hofsnäs sätter igång med inredningen, – Det ska bli en kiosk med luckor som går att öppna och servera genom, förklarar Danne Equitz. ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com Renovering av ett skjul vid Hofsnäs herrgård har påbörjats. Det ska bli en kiosk som kan avlasta köer na under större evenemang. FOTO: ANN SOFIE WAHLBERG