Nöjesnytt Växjö 1
Nöjesnytt Växjö ELLENS NATTBOK
Nöjesnytt Växjö ÅRETS BÄSTA 2012
Nöjesnytt Växjö TREND
Nöjesnytt Växjö INREDNING
MACBETH FOTO: BERTIL HERTZBERG REGIONTEATERN BO K
ASPERS ORKESTER NYTT ALBUM OCH NY TURNÉ reklambyråmusik, svensson-soul, IKEA-jazz och parmiddagsmuzak. Men faktum kvarstår att när deras mix av soul, jazz, pop, blues, latin och gammal hederlig svensk visa är som bäst är den väldigt svårslagen, inte minst tack vare det grundmurade naturliga svänget, Bo Sundströms vemodigt norrländska stämma och hans träffsäkra och ofta bitterljuvt vardagshumoristiska texter. E För att ta historien från början så bildades Bo Kaspers Orkester 1991 av ett gäng redan då rutinerade och respekterade sessionmusiker, och två år senare släpptes debuten Söndag I Sängen. Soundet var då starkt jazzinfluerat och innehöll en hel del lån och samplingar från existerande jazzlåtar – ett arbetssätt bandet använt sig av flitigt genom åren. Skivan, och inte minst texterna, fick stor uppmärksamhet men det var först efter den mer popoch soulinfluerade uppföljaren På Hotell, och singlarna Puss och Hon Är Så Söt som Bo Kaspers Orkester blev en nationell angelägenhet. Det har blivit ytterligare åtta storsäljande album, och med innerliga kärlekslåtar som Ett & Noll, Undantag, Bara För Din Skull och Innan Allt Försvinner har Bo Kaspers Orkester på många sätt tonsatt den moderna svenska folksjälen. Men det har inte alltid varit frid och fröjd i det Kasperska lägret. När jag intervjuade Bo Sundström inför hans solodebut Skåne 2005 var det efter en ganska infekterad och jobbig period i bandets historia. Bosse var väldigt öppenhjärtig med sina känslor och tankar om relationerna inom bandet, något som resten av orkestern reagerade starkt på. Så här sa han till mig då: –Jag var less på hela grejen efter vår senaste turné, och ärligt talat trött på de andra i bandet också. Vi kompletterar varandra bra men den kreativa processen kan vara jävligt jobbig. Tanken på att göra en soloskiva har funnits ganska länge, jag har bara dragit på det. Efter senaste turnén kändes det som det var ett bra tillfälle, att jag äntligen kunde göra det med gott sinne. Men att göra en soloplatta var uppenbarligen precis det som behövdes för att både Bo och bandet skulle inse att de verkligen behöver varandra, för efter skivan Hund från 2006 har de jobbat hårdare än någonsin, och gått från klarhet till klarhet. De har också hittat ett sätt att arbeta och umgås ihop som betytt mycket för bandets utveckling. Och nu är det alltså dags för en ny platta och turné. –Vi har spelat in vårt tionde album. Tionde. Det är vi stolta över. Trots att det har varit en ovanligt turbulent tid i våra liv. I höst åker vi ut i Skandinavien och gör det vi lever och brinner för. Hoppas vi ses på någon av våra konserter, hälsar orkestern. Bo Kaspers Orkester kommer till Konserthuset i Växjö den 12 december. s TEXT: OLA KARLSSON FOTO: JÖRGEN HILDEBRANDT 62 | nöjesnytt fter nitton år, en miljon tvåhundratusen sålda album och ett antal interna bråk senare är det dags för Bo Kaspers Orkester att släppa sin tionde platta och ge sig ut på turné. Igen. Bo Kaspers Orkesters musik har genom åren beskrivits i en mängd nedsättande ordalag; BJUDER PÅ EN SPÄNNANDE HÖST D et är en ovanligt intensiv och intressant höst på Regionteatern Blekinge Kronoberg. Förutom projektet Skapande Skola, där dramapedagogen Andreas Dahl och danspedagogen Anna Eklund reser runt i skolorna och leker och skapar tillsammans med barnen, kör man på för fullt på Uffes Källare med den succéartade improvisationsföreställningen CHOCK KAOS VIKT SEX, BABYLYCKA. Dessutom har två mycket spännande pjäser premiär under hösten. Den 6 november är det premiär på Håpas du trifs bra i fengelset [sic], en dramatisering av Susanna Alakoskis (mest känd för Svinalängorna) roman, och det är en berättelse fylld av vrede över drogers makt och ett samhälle som stöter ut istället för att hjälpa dem. Pjäsen riktar framför allt in sig på de medberoende, d.v.s anhöriga till missbrukare, några som ofta blir åsidosatta. Enligt teaterchefen Magnus Holm var det väldigt angeläget för Regionteatern att sätta upp den här föreställningen och att på så sätt ta upp den problematik Susanna Alakoski beskriver. I rollerna som syskonen Anni och Sami ser vi Anna Maria Käll och Yngve Dahlberg och under den pressvisning Nöjesnytt närvarade vid spelade de båda upp en mycket stark scen som med all önskvärd tydlighet visar vilken vass penna Alakoski besitter. Det är inte direkt någon feel good-pjäs – det är trots Alakoski vi snackar om här – men det finns, som Magnus Holm mycket riktigt påpekar, mitt i allt det nattsvarta en sorts drastisk humor i föreställningen som är både avväpnande och tankeväckande. Håpas du trifs i fengelset sätts upp i samarbete med Nämndemansgården, som på nio platser runt om i landet erbjuder behandling och öppenvård av bland annat drogmissbruk och föreställningen kommer även att turnera runt om i Sverige under hösten. Pjäsen regisseras av Pekka Sonck. Tyngd av ett annat slag blir det i Shakespeares klassiker Macbeth, som spelas i Växjö mellan den 20 november och den 15 december. Regissören Öllegård Groundstroems version av Hamlet är förlagd till nutida miljö och för att ytterligare understryka dramatiken finns massor av musik – av bland andra David Bowie, Stefan Sundström, Radiohead och Björk – inkorporerad i pjäsen. Historien om hur Macbeth och hans äregiriga hustru mördar den skotske kungen och drivna av ondska och skuld går ett fasansfullt slut till mötes är välkänd, men med Groundstroems annorlunda grepp får pjäsen en ny fräschör och aktualitet. Macbeth spelas av Olof Bergström och Mary Lou Ward gestaltar Lady Macbeth i denna spännande uppsättning. s TEXT: OLA KARLSSON HÅPAS DU TRIFS BRA I FENGELSET FOTO: MATS SAMUELSSON
Nöjesnytt Växjö TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Växjö STUDENTLIV
Nöjesnytt Växjö NOTISER
Nöjesnytt Växjö CITYLIV PÅ SMÅLÄNDSKA
Nöjesnytt Växjö DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Växjö RECENSIONER
Nöjesnytt Växjö SERIER