Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96 SPONSORNYTT Redaktör: Per Adle
r KLÄDSPONSOR - EN SVÅR KONST Att leverera kläder till svenska landslaget i golf är en uppgift som kräver mycket tålamod och stor flexibilitet. Förbundet har också genom åren haft svårt att hitta en stabil partner som är beredd att satsa långsiktigt. Under 1991 levereras landslagskläderna av D & J Golf Accessoarer som under början av året övertog varumärket Golfman. Avtalet med förbundet är ettårigt och diskussion pågår nu om en eventuell förlängning. Vad innebär avtalet med för bundet? - Vi klär upp samtliga lands lagstrupper med spelkläder d v s byxor, shorts, tröjor och skjortor, berättar Anders Delséus och Fred rik Hagenfeldt, de två drivande bakom företaget. Genom samarbe tet erhåller vi en officiell leveran törsstatus vilket är viktigt i vår egen marknadsföring. Dessutom får vi förstås en omfattande expo nering av kläderna vilket gör att även den vanlige golfaren får upp ögonen för vårt sortiment. Företagsnamnet, D & J Golf Accessoarer, säger oss att det finns andra produkter i bakgrunden. - Det är riktigt, säger Anders Delséus, grundare av företaget. D & J är ursprungligen ett företag med inriktning på tillbehör runt golfen. Genom samgåendet med Golfman har vi emellertid breddat verksamheten. Klädsidan är nu vår huvudsakliga inkomstkälla. Den uppmärksamme kunde också se att funktionärer och le dare kring Scandinavian Masters bar Golfman-kläder. Så här berät tar Fredrik Hagenfeldt: - Ja, genom en otroligt snabb lösning lyckades vi få leverantörs-kontraktet till Masters vilket vi själva tycker fungerade bra. Tack vare goda förbindelser med fabriken producerades 4.000 plagg inklusive tryck/brodyr på mindre än fyra veckor. Hur ser framtiden ut? Fredrik igen: - Vi hoppas på nytt kontrakt med förbundet men är inte beroende av det. Vi utökar sortimentet nästa år och satsar bl a på ett eget regnställ och även representationskläder i form av kavaj och byxa. D&J/Golfman har valt att satsa på bredden och inte enskilda spelare i första hand. Hur kommer det sig? - En satsning på enskilda professionella spelare kräver att personen lyckas, för att sponsorn skall få den rätta uppmärksamheten. Hittills har vi emellertid valt att satsa på "säkra kort", d v s Golfförbundet. Men det är möjligt att vi nästa år får se någon av våra bästa proffs spela i Golfman, avslutar Anders Delséus. Årets herrlandslag i den officiella landslags dräkten av märket Golfman. Laget består av Peter Svallin (ass. förbundskap ten), Klas Eriksson, Joakim Rask, Per Nyman, Arne Anders son (förbunds kapten), Pehr Magnebrandt, Lars Herne och Fredrik Andersson. NYTT REGNSTÄLL PÅ MARKNADEN Genom huvudleverantören av kläder, kunde landslagen 1991 kläs upp i alla de nödvändiga spelklä derna, utom regnställ. Ett avtal med Upper North Trading gjorde emellertid att förbundet kunde förse landslagen även med detta, i vårt klimat, helt nödvändiga plagg. Regnstället är av märket Sun Mountain, ett nytt amerikanskt ställ som är under utveckling. - Sun Mountain-stället är smi digt och prisvärt, säger Ulf Pet tersson, VD på Upper North Trading. Dessutom finns det att få SENASTE NYTT Svenska Golfförbundets Sponsorkommitté byter namn och blir Marknadskommitté. Med det markerar man en viljeinriktning där sponsoring är en av flera viktiga marknadsåtgärder som syftar till att skapa intäkter till förbundet. Teleannons, en av förbundets största samarbetspartners, ingår numer i nya Tele Media-koncernen som i sin tur är en del i Televerkets nya företagsstruktur. Chef för Tele Media-koncernen blir Aftonbladets nuvarande VD Torvald Bohlin (hcp 24). i flera olika färgkombinationer vil ket är ovanligt när det gäller regnplagg. Ulf berättar vidare att företaget är relativt ungt och har haft en bra omsättning under 1991. Vid sidan av regnstället är väl agenturen för klubban, Cleveland Classic, det mest kända varumärket hos Upper North. Man satsat hårt på framtiden och utökar personalstyrkan till nästa år. - Ja, detta år har vi alla fått arbeta "dygnet runt". Ska företaget fortsätta att utvecklas måste vi emellertid ge oss själva tid att arbeta långsiktigt. Troligen utökar vi med två-tre personer inför 1992. Att vara leverantör i golfbranschen gör att man är beroende av golfutveckli ngen. Just nu ser det förhoppningsfullt ut. Men vad händer när utvecklingen stannar av? -Då gäller det att ha satsat på rätt produkter, avslutar en optimistisk Ulf Pettersson. Förbundskaptenen Pia Nilsson i regnstället Sun Mountain. 96 SVENSK GOLF - 10/1991
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100