Kanalen 1
6 Åkersberga kanalen nr 37 • vecka 37 • tisdag 9
september • 2014 Sammanfattning av hur partierna svarat på valfrågorna som publicerats i Åkersberg Åkersbergaproppen Barngrupper i förskolan Proppen måste snarast lösas genom: 276:an utbyggs med 2 filer i vardera riktning genom Åkersberga. Byggande av, över Roslagsbanan, planskild vägöverfart i Centrums närhet. Förbättra möjligheten att passera Åkersberga via Sockenvägen med ny anslutande väg mellan Sjökarby och planerad rondell vid Singö handel. Centerpartiet vill införa riktlinjer för både personaltäthet och storlek på barngrupper i förskolan. Dessa riktlinjer ska gälla både kommunala och enskilda förskolor som bedriver verksamhet i Österåker. I samband med vill vi detta även utvärdera och justera ersättningsnivåerna. Enskilda vägar Enskilda vägar är tradition i Österåker. Centerpartiet har sedan länge begärt att frågan utreds. Äntligen har utredning påbörjats. Vi anser att det ska vara kommunalt huvudmannaskap för vägar och “parkmark” i områden med kommunalt vatten och avlopp. Utbyggnadstakten Vi har länge förespråkat att huvudsaklig utbyggnad av kommunen ska ske längs Roslagsbanan. I de norra kommundelarna bör utbyggnad utföras i takt med att trafikproppar genom Åkersberga upplöses. Lämplig ökning av antalet anser vi vara cirka 500 inv/ år. Hyresrätter ska uppföras som alternativ. Väg 276 är Trafikverkets väg och därmed deras ansvar. Vi behöver hitta en lösning som en bred politisk majoritet står bakom för att kunna utöva nödvändiga påtryckningar på Trafikverket. vill utöka antalet pedagoger i förskolan för att öka det pedagogiska inslaget i verksamheten och för att öka andelen personal per barn, så varje barn ges möjlighet att bli sett utifrån sina behov. Vi Vi vill att kommunen ska ta över ansvaret för vägar med kollektivtrafik och i områden med mer än 90 procent permanentboende. Vi vill att Österåker ska fortsätta växa, men det ska ske på bästa miljömässiga sätt genom att främst förtäta i centrala Åkersberga. Det finns ett stort behov av mindre hyresrätter, t ex för ungdomar. Förbättra 276 samt komplettera med ytterligare förbifart – tex vid Rosenkälla /Stava. Vi vill dock inte ha den så kallade Röllingbyleden eftersom den skulle få orimliga miljökonsekvenser! Vi vill ge ökade personalresurser till förskolan – särskilt till grupperna med de allra minsta barnen som för närvarande har för lite personal/barn! Vad är det som garanterar att kommunen alltid skulle vara bättre på att sköta vägarna? Ansvaret för vägarna i centrum kan dock vara ett skäl. Nya områden bör skötas av kommunen. En fortsatt utbyggnad i lagom takt så att de nya områdena får en vettig placering och så att inte vår miljö äventyras. En bevarad skärgårdsmiljö är ett viktigt skäl för att nya invånare skall välja Österåker. Det har redan fattats beslut om att anordnas dubbla filer genom Åkersberga, det tror vi kommer att underlätta en del. Men det viktigaste är att vi gör det enkelt och smidigt för människor att åka kollektivt. Dessutom måste vi begränsa byggnationen öster och norr om Åkersberga. Väg 276 kommer med start i sommar att bli fyrfilig mellan rondellen i höjd med Pilstugetorget (fyr-rondellen) och Söralidskorset. Utöver det är en förbifart under utredning. Detta är en av våra viktigaste valfrågor. Vi vill ha max 15 barn per grupp, och att ännu mindre grupper ska kunna erbjudas de minsta barnen samt barn med särskilda behov. Vi har föreslagit detta i våra budgetförslag och i en motion; att en plan skall tas fram och resurser skall öronmärkas. Alliansen har enats om ett mål att få ner antalet barn per vuxen från dagens snitt på 6,3 till 5,2. Nästa steg är att skapa förutsättningar för att minska barngruppernas storlek. Det är varken rimligt eller lämpligt att lägga ett sådant ansvar på enskilda vägföreningar, ingen vet vilka kostnader som kan komma i framtiden. Kommunen måste också börja arbetet med att “kommunalisera” vägföreningar i centrala Åkersberga t.ex. Österåker skall utvecklas med fler bostäder, fler företag, bättre service och handel. Men det måste ske på ett långsiktigt hållbart och klokt sätt. Bostäder skall i första hand byggas nära kollektivtrafik och service. Vi behöver även fler hyresrätter och studentbostäder. Kommunen har ansvar för de vägar som är av allmänt intresse, t.ex. de som trafikeras av buss i linjetrafik. Successivt tar kommunen över huvudmannaskapet för enskilda vägar, men man ska komma ihåg att det rör sig om ett stort antal och att det därför tar tid. Vi är positiva till tillväxt. Att kommunen utvecklas och växer är en förutsättning för att säkerställa en fortsatt god kvalitet i våra skolor samt omsorgen om våra barn och äldre. Roslagspartiet har under lång tid drivit frågan om att det ska byggas en trafikplats där 276:an och Söralidsvägen möts. Vi anser att Trafikverkets satsningar med 36 miljoner på en utbyggd trafikplats vid Rosenkälla istället bör användas till utbyggnad av ovanstående trafikplats och en trafikplats vid utfarten från Skärgårdsstad mot 276:an Vi har tagit initiativ till att få fram en bred politisk överenskommelse för att komma tillrätta med de viktiga trafikfrågorna. Vi måste för medborgarnas bästa bli överens om vad vi skall driva för krav mot Trafikverket. Det Trafikverket velat göra är att bredda väg 276 men det kommer inte att räcka. Det behövs trafiklösningar och attraktiva kollektivtrafiklösningar. Vi motsätter oss större utbyggnader av bostäder öster om Åkersberga centrum tills väg 276 är utbyggd till fyrfilig ända fram till Söralidsvägen. Det behövs fler infartsparkeringar och pålitlig kollektivtrafik. Barngrupperna bör minskas där behov finns, men det är rektorerna som ska äga frågan. Det är rimligt att en exploatör av ett nytt område bekostar vägnätet och bildar en enskild vägförening. Denna förening bör tas över av kommunen efter ett antal år. Utbyggnadstakten bör sänkas och framförallt bör inga större områden bebyggas norr om tunneln innan trafikproblemen är lösta. Vi skall tydligt minska barngrupperna i förskolan med sikte på att nå Skolverkets tidigare rekommendation om 12 barn i småbarnsgrupper, 1-3 år och 15 barn i grupper för 4-5 åringar. Med en personaltäthet om minst tre heltidstjänster per grupp. Det är ett politiskt ställningstagande av tidigare borgerliga majoriteter att det mesta skall vara enskilt ägt. Att bara i ett bräde ta över alla vägar är ekonomiskt omöjligt för kommunen. Ett steg i rätt riktning är att vägar som trafikeras av kollektivtrafik framöver tas över av kommunen. Österåkers expansion skall ske främst söder och väster om Åkersberga detta pga. tillgången till kollektivtrafik, vägar, vatten och avlopp. Utvecklingen skall vara hållbar såväl socialt, ekonomiskt som ekologiskt och då kan man inte bygga överallt samtidigt, utan prioritera. Förskolan ska göra skäl för namnet, inte bara vara en förvaringsplats. Vi har i åratal krävt mindre barngrupper, tak för barngruppernas storlek och större personaltäthet så att alla barn kan få uppmärksamhet i en lugn och trivsam miljö och den hjälp de behöver för att utvecklas. Vänsterpartiet har motionerat om detta. Vägföreningar är ett föråldrat system som innebär en dubbelbeskattning av flertalet invånare. Det uppges vara en juridiskt krånglig process att införa kommunalt huvudmannaskap men vi ser steg i rätt riktning. Vi förordar en varsam utbyggnad, med hänsyn till naturen och i första hand sammanhängande västerut från Åkersberga. Vi är emot att det byggs nya satelliter utanför etablerade områden och där det saknas kollektivtrafik. Nybyggnad måste styras mot fler hyresrätter och lägre hyror. Idag tvingas unga vuxna bo kvar hemma eller flytta från kommunen. Vi har i Alliansen tillsammans med Trafikverket beslutat att bygga om väg 276 genom Åkersberga centrum med dubbla filer från trafikplatsen Söralidsvägen fram till trafikplatsen Sockenvägen. Trafikplatsen Rallarvägen byggs om till dubbelfilig rondell. 2016 byggs trafikplatsen Isättravägen/Kvisslingevägen till rondell med förlängning till Sjökarbyvägen. Vi kämpar med frågan och vill ha ner barngrupperna till drygt 5 barn/pedagog. Diskussioner pågår just nu. Problemet är dock att långt ifrån alla vill ha inblandning från kommunen. De vill sköta sina vägar själva. Österåkerspartiet vill att Åkersberga tätort utvecklas till en modern, innovativ, klimatsmart, sjönära, levande skärgårdssmåstad i stället för den stagnerade, avsomnade Storstockholmsförort som några andra partier värnar om. Valguide 2014