Kanalen 1
samhälle &politik 5 Nu eller aldrig. Plötsligt ha
r det blivit bråttom. Röllingbyleden, eller ”Förbifart Åkersberga” har varit på tapeten i snart 50 år. Mark fi nns reserverad, fastigheter har förvärvats av kommunen, sträckningen är i stort sett fastlagd och Trafi kverket är berett ta itu med anslutningarna i början och slutet av förbifarten (Säby och Isättrakorset). Lägg härtill att trängseln vid genomfart av centrumområdet är värre än någonsin. Fler byggprojekt norr och öster ut kommer dessutom att generera ytterligare trafi k med utfart till 276:an. T.ex. Brännbackens industriområde, bostadsområdena Ektorp, Wira Bruk, Roslagskulla, Östanå och Ljusterö. Det är minst sagt bråttom att ta ett defi nitivt beslut om en förbifart. Det självklara första steget. Vad skulle vara naturligare än att omedelbart, och defi nitivt, bestämma sig för att bibehålla den redan reserverade marken och att, så snart det är möjligt, bygga den efterlängtade förbifarten? Den skulle ge den tunga trafi ken möjlighet att smita förbi tätorten, tillsammans med färjetrafi kens bilister och fritidsboende i vår del av Roslagen. Plus fordonen i kommande bebyggelse norr och öster ut. Men varför är det så bråttom just nu? Jo, nu är starka krafter i rörelse för att ta reservatets mark i anspråk för bostadsbyggande! Får de som de vill, har vi för alltid tackat nej till en logisk, behövlig och redan genomtänkt trafi klösning. Detta får bara inte ske – 276:an klarar helt enkelt inte mer trafi k genom centrum. Söralidskorset. Ännu ett bråttom-projekt. Det handlar om 350 meter av 276:an mellan Söralidsvägen och cirkulationsplatsen vid Margretelundsvägen (f.d Statoil). Här behövs en 4-fi lig lösning. Det som hittills stoppat en breddning av 276:an här, är en bergknalle vid Luffarbacken. Nu har det framkommit att Trafi kverket både förordar och anser en breddning lämplig – och att kommunen redan har ett avtal med PEAB om att slippa kostnaderna för en bortsprängning av bergklacken. Allt som behövs är att ”trycka på knappen”, och tusentals köande trafi kanter kan få känna trafi ken fl yta i fyra fi ler, ända fram till Rosenkälla. Det är inte en dag för tidigt. Roslagspartiet arbetar redan nu med, och kommer att rösta för, en 4-fi lig trafi klösning på 276:an från Söralidskorset till Margretelunds-rondellen. Vi kommer dessutom att verka för att Österåkers kommun ska bibehålla den reserverade marken för en kommande förbifart. Detta är Österåkers två viktigaste trafi kbeslut just nu. Mer information fi nns på vår hemsida Österåkers största, lokala parti Kansli • Sågvägen 19, 184 40 Åkersberga • 070-221 04 14 • info@roslagspartiet.se • www.roslagspartiet.se • plusgiro 34 41 38 - 3