Kanalen 1
8 samhälle &politik Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHO
lM • NR 5 • Vecka 5 • Tisdag 31 JaNUaRi • 2017 debatt Svar till hanS hellberg och Staffan lundmark (rP) och deraS debattartikel i kanalen nr 4 – 2017 ”Investeringarna måste vara kloka” Skribenterna anser att väg 276 bör vara fyrfilig fram till korsningen där Söralidsvägen ansluter samt att reservatet för Röllingbyleden bevaras så att leden kan tidigareläggas. Att det finns ett behov av ökad kapacitet fram till Söralidsvägen har vi sedan länge konstaterat och förvaltningen arbetar redan med frågan. 2015 genomförde kommunen en trafiksimulering av 276:ans centrala snitt, där en kapacitetsbrist efter Margretelundscirkulationen kunde konstateras. Slutsatsen enligt rapporten är att dubbla körfält fram till Söralidsvägen skulle avhjälpa detta. Kommunen tog då upp frågan med Trafikverket på nytt med önskemål om att få göra detta enligt en så kallad förenklad åtgärdsvalstudie. Trafikverket hade dock inte tillräckliga resurser varför detta inte prioriterades. Kommunen föreslog då att detta skulle kunna göras som ett så kallat bevakningsuppdrag. Det skulle innebära att kommunen gör jobbet och att det finansieras av kommunen, men med en representant från Trafikverket närvarande i projektet då det är en statlig väg. Vi ville gå vidare med detta utan vägplan, men fick nej p g a bullersituationen. Kommunen har i början av året skickat ritningar/skisser till Trafikverket med en redovisning av vad som avses göras. Svaret på denna skrivelse inväntas inom kort. Kommunens hållning är att en tidsödande åtgärdsvalstudie rimligen inte behöver göras då aktuell sträcka redan utretts och simulering gjorts, som visade på önskvärt resultat av föreslagen åtgärd. Vad gäller Röllingbyleden innebär den ett stort ingrepp i värdefull stadsnära miljö och för närboende. Den löser heller inte nämnvärt problemet med belastningen på väg 276 då mätningar visar att endast ca 15% Michaela Fletcher och Mathias Lindow svarar på Roslagspartiets debattinlägg. Foto: ÖsteråKers Kommun av all trafik passerar Åkersberga. Resten av trafiken har en målpunkt i Åkersberga. Trafikverket har i ett utlåtande till kommunen angett att man inte anser Röllingbyleden vara en prioriterad åtgärd. Den samhällsekonomiska nyttan är mycket låg. De förstudier och utredningar som gjorts för Röllingbyleden har kommit fram till att kostnaden för det enklaste utförandet kommer hamna på minst 500600 miljoner kronor. Detta ska dessutom ställas mot det faktum att länsplanen innehåller totalt tre miljarder i investeringar – för hela länets alla 26 kommuner! Det kan konstateras att väg 276 även används för att transportera sig mellan två punkter inom Åkersberga tätort. Att fördela trafiken även till andra vägar samt att öppna upp så kallade säckvägar bidrar till en avlastning. Vi är medvetna om behovet av en hög kapacitet för vägtrafiken och förvaltningen arbetar med detta. Vår uppfattning är att de investeringar som görs ska vara kloka samtidigt som en rejäl nytta för skattebetalarna ska kunna visas och hänsyn tas till värdefulla miljö- och kulturvärden. Michaela Fletcher (M) Kommunstyrelsens ordförande Mathias Lindow (L) Foto: CharLotta LamBertz Debattera i Kanalen! Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta texter. E-post: debatt@fixmedia.se ”Olyckligt när delar av parken försvinner” Spårområdet vid Åkersberga station ska byggas ut inom kort och man kommer att tvingas ta delar av Järnvägsparken i anspråk för denna utbyggnad. SYNSKÄRPAN SYNSKÄRPAN OPTIK Kommunstyrelsens 1:e vice ordförande BÅGREA På utvalda bågar. 50% Billborgsgatan 1 (i bibliotekshuset) Norrtälje 0176-109 00 Rallarvägen 8 (i Willy:s huset) Åkersberga 08-540 220 05 Norra Uppsalavägen 7 Hallstavik 0175-200 25 Bl.a. Tiger, Björn Borg, Peak performance mfl Parken är jättefin och otroligt uppskattad av närboende och alla som passerar på väg till centrum eller till tåget. Man stannar till en stund i denna vackra och relativt rofyllda plats som är en grön oas i det sterila och väldigt tråkiga området kring centrum och Stationsvägen, där man prioriterat bilar, bussar och trafik istället för att ordna en trevlig atmosfär för tågresenärer och gående och som en naturlig mötesplats. Det är därför väldigt olyckligt när delar av parken försvinner i samband med en nödvändig spårutbyggnad. Jag föreslår därför att man gör en kompensatorisk utbyggnad av grönytorna med en ny park och ”förgröning” av området mellan centrumbyggnaderna och ner mot stationsområdet. Stationsvägen bör stängas av helt och bilda säckgator på vardera sidan om stationsområdet och ett parkstråk bör etableras mellan centrumbyggnaderna och ända ner till stationen. Stationsvägen är dag en farlig passage för gående och resenärer som ska med tåget då det alltid står fullt med parkerade bilar, dels på markerade platser men också på gångvägar och trottoarer. Den påbjudna hastigheten om 7 km/ tim hålls mycket sällan. Detta är idag en ful och otrygg entré till Åkersberga. En parkutbyggnad kring stationen och centrum skulle göra entrén till Åkersberga så mycket trevligare och vänligare än vad som gäller idag. Kinna Lundin Visitkort från Experterna | Service & Tjänster VILL DU SYNAS HÄR BLAND VISITKORTEN? RING 08-540 883 00 Vi hjälper små- & medelstora företag Bokföring Deklarationer Sanna Årsredovisningar mm. Smedbyvägen 8, Åkersberga, 08-562 792 00 OPTIK Öppet: Vardagar 10–18 Välkommen in!