Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Kort & gott: ETC bygger bostäder, gesällprov,
diabas möter silver mm
Sten Stenbrottet: Borghamn
Sten Intervju: Anders Junghage
Sten Tema: Stenindustrin och det stora tekniksprån
get
Sten Projekt: Kvarteret Hästskon
PROJEKT KVARTERET HÄSTSKON N är arkitekten Kjell
Ödeen i tidningen Sten nr 1 1966 själv beskriver idén bakom gestaltningen av Skandinaviska Banken vid Sergels torg konstaterar han sakligt att valet av granit som fasadmaterial var självklart: ”Att fasaden mot Sergels torg med sitt ’pretentiösa’ läge och som bankens ansikte måste få en vårdad och värdig behandling var klart för alla.” Efter tester i en fullskalig ”mockup” föll valet på Kullagranit med en krysshamrad yta. Samtliga gatufasader, förutom den mot Malmskillnadsgatan, fick fasader av granit. Där blev fasaden i stället emaljerad stålplåt, vilket Ödeen förklarar med att han vill få komplexet att uppfattas som ”en byggnad” där plåtfasaden skulle ge intrycket av en innergård som höll samman alla delar. Med samma argument som talade för granit i fasaden valdes kalksten och marmor i golv och väggbeklädnad invändigt. Kjell Ödeen räknar upp Perlato Siciliamarmor (banksalarnas golv i bottenplanet), Lidomarmor (entréfoajén), Blanc Clair (beklädda pelare), Ekebergsmarmor (golv och huvudentré), Mölnbomarmor (hallväggar) Jämtlandskalksten (golv). De många olika valen av natursten motiverar han med storleken på komplexet: 250 000 kubikmeter. Att mängden stensorter skulle kunna ge ett spretigt intryck tillbakavisar Kjell Ödeen med att syftet varit det motsatta: ”Tvärtom har de olika stensorternas karaktär, struktur, färg och behandling medvetet använts för att göra de olika rumssammanhangen intressanta och för att ge valör åt de enskilda rummen och om möjligt samspela med deras funktioner.” S ommaren 2017 följde SEB storbankernas flyttström ut från centrala Stockholm, till lokaler i Arena staden i Solna. Därmed tömdes 80 procent av lokalerna i den klassiska byggnaden vid Sergels torg, med en stenfasad som har varit en av Sveriges mest exponerade fonder i stadsmiljö. – Det innebar en unik möjlighet för Vasakronan att utveckla fastigheten, säger Pye Aurell Ehrström, arkitekt vid Marge arkiteketer. Redan tre år tidigare – 2014 – hade hon och Marge blivit inbjudna att tävla om ett parallellt uppdrag där tre arkitektkontor ”Dels återknyter vi till historien, dels blir fasaden vackrare med återanvänd sten”, säger Pye Aurell Ehrström. fick visa upp sina visioner av hur Sergelhuset och kvarteret Hästskon skulle kunna utvecklas. Det rådde ingen tvekan om att det fanns ett stort behov av ett omfattande ansiktslyft. När Stockholms stad frågade stockholmarna om hur de uppfattade stadens stora nav vittnade svaren om omänsklighet och en solkig baksida. Marge fick med det vinnande förslaget i tävlingen ansvaret för hela konceptet och volym- och ombyggnadsförslaget. – Grundvisionen var kort sagt att revitalisera hela kvarteret, inte minst Malmskillnadsgatan som under decennier har brottats med ett av Sveriges sämsta rykten, säger Pye Aurell Ehrström. Men även som det fanns en positiv grundinställning till förändring var projektet långtifrån okomplicerat. Det fanns både stora kulturhistoriska värden och byggnadstekniska utmaningar att ta hänsyn till. – Jag brukar kortfattat säga att projektet har varit komplext på samtliga nivåer, säger Pye Aurell Ehrström. – Alla har varit eniga om att den offent liga miljön måste förändras, men den stora utmaningen har bestått i att göra kloka avvägningar mellan olika intressen. Kvarteret Hästskon 12 består till att börja med av av tre sammanbyggda huskroppar: S-huset, M-huset och H-huset, döpta efter deras lägen: Sveavägen, Malmskillnadsgatan och Hamngatan. – Miljön tangerar tre värdekärnor av riksintresse: Sergels torg, Hötorgscity och Hamngatan, säger Pye Aurell Ehrström. – Sergelhuset byggdes som ett bankpalats, där Sveavägens ljusa S-hus skulle stå i kontrast till M-husets mörka fond vid Malmskillnadsgatan. Ett vid den tiden viktigt arkitektoniskt grepp var att byggnaden skulle utgöra en fond i stadsrummet mot Sergels torg och samtidigt vara ett nav i tre nivåer. Byggnaden har förändrats genom årtiondena och Kjell Ödeens ursprungliga gestaltning har förvanskats mer än en gång. Marge har under hela projektet sam - 21 FOTO: ANNA RUT FRIDHOLM
Sten Stenprisvinnaren 2019: Restaurant Frantzén
Sten Projekt: Rosenbad/Skånebankens fasad
Sten Projekt: Carolina Rediviva
Sten Familjeföretagen: Thorsberg Stenhuggeri
Sten Test & teknik: Brandsäkerhet
Sten Krönikan: Malin Tan – Vad lärde vi oss av bra
nden
Sten Sevärt: Geoturism
Sten Fråga Kurt & Kai: Funkar marmor på fasadsocke
l? Hur tjocka bör trappsteg vara?