Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Kort & gott: ETC bygger bostäder, gesällprov,
diabas möter silver mm
Sten Stenbrottet: Borghamn
Sten Intervju: Anders Junghage
Sten Tema: Stenindustrin och det stora tekniksprån
get
Sten Projekt: Kvarteret Hästskon
PROJEKT KVARTERET HÄSTSKON arbetat med antikvarie
n Martin Lagergren från Tyréns, som har fått vara lots genom årtiondena. M arge har bokstavligen gått tillbaka i historien för att kunna återknyta Ödeens ursprungsvision till den nya gestaltningen, allt under överinseende av stadsarkitekter och Skönhetsrådet. Ett grundläggande drag i Marges gestaltning tar vid i Ödeens 60-tal: En ny bred trappa ska leda direkt från Sveavägen upp till Malmskillnadsgatan för att skapa bättre flöden. En skissbild som visar hur den öppna trappan ”låser upp” och släpper in både männi skor och ljus till platsen definierar på många sätt hela visionen för kvarteret – och påminner också om hur den en gång var. Idén är inte ny. Redan när huset byggdes fanns en trappa upp till Malmskillnadsgatan. Det fanns även en terrass som var öppen för allmänheten och skulle fungera som ett lugnt och rekreativt stråk, avskilt från citylivet: uppblandat med kaféer och affärer. Allt kretsade kring tillgänglighet, kontraster och flöden. – Att blanda offentliga utrymmen med ett bankpalats var en ganska djärv tanke för sin tid. Men när de rekreativa delarna senare flyttade till Kulturhuset förslummades området. När ingen heller längre tog ansvar för terrassdelen blev den ett tillhåll för bland annat droghandel, och i början av 90-talet byggdes trappan bort med en påbyggnad varpå terrassen inte längre var tillgänglig för allmänheten. – När man tittar tillbaka på den ursprungliga kompositionen finns det något otroligt stiligt över den. Den ville vi gå tillbaka till, men det skulle inte längre vara ett bankpalats, säger Pye Aurell Ehrström. Huvudgreppet med att återta många av de ursprungliga idéerna har också inneburit att påbyggnadsdelen rivits för att just ge plats för rörelse och mänskliga möten. – Men vi gör det på dagens premisser. Den rekreativa miljön ska i vår version inte ligga på en terrass på en nivå som ingen har koll på, den ska ligga på Malm - 22 skillnadsgatan i stället. Den är, trots sitt dåliga rykte, i vissa stråk en väldigt intressant gata, med mycket skiftande gaturum och tidstypisk arkitektur. Pye Aurell Ehrström betonar att det redan ”fanns stora kvaliteter på plats” som är typiska för projektet. – Ju mer vi har arbetat med den här byggnaden desto mer uppenbara har de fina detaljerna blivit. På nära håll upptäcker man en väldigt fin detaljering i form av ett reliefspel i stenfasaden. Men på en avgörande punkt görs ett stort avsteg från Kjell Ödeens ursprungliga gestaltningen. – Vi vill differentiera byggnaden i en mer mänsklig skala genom att gå från en byggnad till sex. Men även i det fallet har historien och platsens identitet fått styra. S-huset ska ha kvar sin roll som representant för den modernistiska platsen medan det inte har varit lika känsligt med förändringar mot den mer brokiga Malmskillnadsgatan och mot Hamngatan. – M-huset har delats in i tre: den ursprungliga tanken var hotell, kontor och bostad, men hotelltanken har övergetts. Hamngatan blir två delar, där är det viktigt att kopplingen till Stenstadens mer traditionella fastighetsindelning inte går förlorad, säger Pye Aurell Ehrström. Marge har efter detaljplanens god - kännande arbetat med fasaderna för S-huset, H-huset samt paviljongen. Arkitektbyrån Equator har jobbat med M-huset, där det bland annat ska bli en ny fasad i röd granit. Totalt innebär förändringarna att cirka 80 000 kvadrat tillkommer, inklusive tre undernivåer. – Under S-huset går också en biltunnel vilket innebär att byggnaden måste klara en spännvidd på cirka 55 meter. Det har krävt ett fackverk i två våningsplan. Fasadens gestaltning bygger också på en samverkan med fackverket. M arge har tillsammans med antik varien tagit fram ett antal principer som man har jobbat efter under hela projektet. Principerna betonar bland annat samspelet med de vertikala Hötorgsskraporna och det horisontella Kulturhuset. – Kravet från staden är att S-huset fortfarande ska vara väldigt modernistiskt. Ett krav i detaljplanen är att fasaden måste vara enhetlig och repetitiv. När det gäller S-huset har stommen behållits medan vissa delar har förstärkts för att man ska kunna bygga på nya våningar. – Fasaderna är helt nya, men vi bygger upp dem med samma material. Det är fortfarande krysshamrad Kullagranit och mörk aluminium. En stor del av graniten är återbrukad. – Från början trodde vi att vi skulle kunna återbruka en större andel än vad som nu har blivit fallet. Vi gjorde en inventering som visade att vissa delar var upp till 20 centimeter tjocka. Samtidigt kunde vi inte bygga en ny fasad med för hög vikt. Därför har vi huvudsakligen använt de delar som var upp till 4 centimeter tjocka. Återbruket har varit viktigt av flera skäl, understryker Pye Aurell Ehrström. – Dels återknyter vi till historien, dels blir fasaden vackrare med återanvänd sten. Men viktigast är förstås hållbarhetsperspektivet. Stenen håller ju i flera hundra år och får en mer patinerad karaktär, vilket man också kommer att märka i partierna med återanvänd sten. Med tiden blir förstås nyanskillnaden ”När man tittar tillbaka på den ursprungliga kompositionen finns det något otroligt stiligt över den. Den ville vi gå tillbaka till, men det skulle inte längre vara ett bankpalats.”
Sten Stenprisvinnaren 2019: Restaurant Frantzén
Sten Projekt: Rosenbad/Skånebankens fasad
Sten Projekt: Carolina Rediviva
Sten Familjeföretagen: Thorsberg Stenhuggeri
Sten Test & teknik: Brandsäkerhet
Sten Krönikan: Malin Tan – Vad lärde vi oss av bra
nden
Sten Sevärt: Geoturism
Sten Fråga Kurt & Kai: Funkar marmor på fasadsocke
l? Hur tjocka bör trappsteg vara?