Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139 INFORMATION FOR GOLFSVERIGE R
edaktör: Monica Norén 08-622 15 30 Svenska Golfförbundet ADRESS Box 84, 182 11 Danderyd Besöksadress: Kevingestrand 20 TELEFON 08-622 15 00 kl 08.30-12.00. 13.00-16.00 TELEFAX 08-755 84 39 - kansli 08-753 05 22 - ekonomi, idrott E-MAIL sgf@sgw.se ORDFÖRANDE Ulf Laurin. 08-762 62 09 (a) IDROTTSVERKSAMHET GENERALSEKRETERARE Bo Wickberg 622 15 12 Cecilia Armann, GS-assistent 622 15 11 INFORMATION Monica Norén, info.chef 622 15 30 Barbro Andersson, turistprojekt 622 15 00 IDROTTSAVDELNING Mattias Sjögren, avd.chef, bitr. gen.sekr. 622 15 15 Anna Brändström, sekr. 622 15 16 Göran Hennes, spel och tävling 622 15 18 Marika Pellijeff, landslagsass./sekr. 622 15 19 Helena Brobeck, ungdom 622 15 07 Lars Tigerberg, projekt 622 15 65 SERVICEAVDELNING Bo Ericsson, avd.chef. bitr. gen.sekr. 622 15 25 Lena Capotondi-Berggren, sekr. 622 15 26 Torgny Börjeson, för.service 622 15 28 Bo Bengtsson, jur. rådgivning 040-15 40 37 Anneli Ehn, sekr. 622 15 02 Arne Deilert. utbildning 622 15 05 Anita Wenngren, sekr. 622 15 29 BANKONSULENTER Håkan Eriksson 622 15 27 Björn Israelsson 0650-105 50 Kjell Nilsson 042-831 56 Tomas Näselius 0152-109 51 Claes Persson 013-10 26 86 Kim Sintorn 0346-589 20 Tomas Spjuth 0470-610 24 Bengt Svärd 023-301 72 DATAAVDELNING Anders Rastock, datachef 622 15 22 Anita Ström-Nilsson, sekr./dataoper. 622 15 21 EKONOMIAVDELNING Birgitta Nordvall, kamrer 622 15 35 Susanna Nordgren, ekonomi 622 15 08 Eva Westman, ekonomi 622 15 36 VAKTMÄSTERI/VÄXEL Hans Eriksson, vaktmästare 622 15 01 Agnetha Thölin, växel 622 15 00 AFFÄRSUTVECKLING VERKSTÄLLANDE DIREKTÖR Lars Granberg 622 15 10 MARKNADSAVDELNING Per Adler. marknadschef 622 15 31 Eva Carneborn, VD-sekr. 622 15 32 FÖRLAG Anders Janson, redaktör 622 15 64 Peter Ellqvist, projektledare 622 15 63 Eva Camebom. VOsekr. 622 15 32 ATEUÉ Björn Andersson, Layout 622 15 46 INSIDAN REDAKTÖR: Monica Norén 08-622 15 30 DtSTRIKTSREDAKTÖRER: Blekinge. Ted Bergdahl Bohuslän-Dal, Lennart Gunnarsson Dalarna. Anders Hansson Gotland, Michael Knutas Gästr-Hälslngland. Frille Eriksson Göteborg, Stig R Welin Halland. Jörgen Andersson Jämtl-Härjedaten, Lennart Hobring Medelpad, Göran Strandlund Norrb-Västerbotten, Peter Hegethorn Skåne, Lennart Andersson Småland, Lars-Göran Åkerberg Stockholm. Rune Månzon Södermanland. Eddie Jaurinder Uppland, Stefan Hallberg Varmland, Stefan Bratt Västergötland. Torvald Brynggård Västmanland. Bo Blomqvist Ångermanland, Hasse Tavér Örebro Län, Lennart Paues Östergötland, Mats Willner Var finns eldsjälarna? LEDARE Grunden for att bilda en ideell förening, en golf klubb eller annan typ av sammanslutning, är att människor har ett gemensamt intresse, oftast på lokal nivå, som man önskar få utlopp för. Utöver att kunna utöva någon form av aktivitet, ingår som en viktig del i föreningslivet den sociala och psykiska utvecklingen samt den demokratiska fostran som erhålls. För tjugofem år sedan hade vi strax över 100 banor i Sveri ge, varav hälften var 9-hålsbanor. I genomsnitt fanns 400 medlemmar per klubb. Köer existerade inte. Föreningarna skapade möjligheter för aktiviteter, byggde 9-hålsbanor av enkel sort och efterhand, som antalet prose lyter ökade, höjdes ambitionerna. Golfbanorna utvidgades, standarden höjdes allt efter ekonomiska förutsättningar lokalt och många 9-hålsbanor byggdes ut till att omfatta 18 hål, främst för att fler spelare kom till golfen. I 80-talets mitt kom "golf-boomen" och många nya banor såg dagens ljus, alltför många på fel plats, till fel pris och fel koncept i allmänhet. Det vill säga anläggningar kom till för en marknad som inte fanns. Hur ser det ut inom golfens område idag? Stämmer grundfilosofin? Svaret blir väl ett, med tvekan, ja, men vi har en del företeelser som avviker. Idag har vi har över 1 000 medlemmar per klubb i genomsnitt. På många håll 1 400-1 500 medlemmar på 18 hål, vilket med dagens aktiva golfspelare ger en mycket intensiv spelaktivitet, till förfång på många sätt, inte minst slitaget på banorna. Vi har för få anläggningar i storstadsom rådena och de som finns har ofta höga kost nader, vilket bland annat innebär dyra med lemskap. Vi har för många och alltför pretentiösa anläggningar, där underlaget för bra och sund klubbverksamhet är för litet. Utvecklingen har skapat ett system, långt från den ursprungliga förenings tanken, där människor inte ges möjlighet till medlemskap på hemmaplan, utan tvingas söka medlemskap i en golf klubb långt från hemorten. Det positiva med detta är ändå att dessa spelare bidrar till uppbyggandet av en golfanlägg ning där befolkningsunderlaget egentligen är för litet. Ska vi, och i så fall hur, göra något åt detta? Förbundsmötet i april -96 utsåg en grupp som skulle se över bandefinition, greenfeeöverenskommelse samt golf klubbs medlemskap i SGF. Gruppen består av underteck nad, Per Malmrup, Skåne och Leif Ledmyr, Stockholm. Personligen tror jag inte så mycket på ett alltför strikt regel system, som lätt skapar protektionism. Här handlar det inte om att bygga vindskydd utan att bygga väderkvarnar! Jag önskar att nya eldsjälar/entreprenörer träder fram och att vi får fart på banbyggandet igen, men inte "stora" anläggningar, som det finns tillräckligt av, utan fina, väl skötta 9-hålsbanor med par 30-34 med enkla klubbstugor. Sådana anläggningar torde kunna bli avsevärt billigare än vad vi är vana vid, såväl anläggnings- som skötselmässigt. Dessa anläggningar skulle också kunna återföra golfklubben till att vara en samlingspunkt för entusiasm och gemenskap och inte bara ett ställe där man spelar golf. Låt oss skapa Golfbana 2004, som en del av förberedel serna inför SGF:s 100-årsjubileum! Bo Wickberg Generalsekreterare Svensk Golf 9 1996 SVENSKA GOLFFÖRBUNDETS HUVUDSPONSOR: TRYGG HANSA SVENSKA GOLFFÖRBUNDETS AFFÄRSPARTNERS: Officiell hotellkedja: SCANDIC Officiell bil: VOLVO Officiell resebyrå: Officiell bensinleverantör: En vän på vägen Officiell dataleverantör: COMPAQ Officiell klädleverantör: LYLE & SCOTT Bollar: Officiell däckleverantör: Föreningsbanken Cup: Föreningsbanken Officiell partner kopiering: arkitektkopia ColorCenter Officiell klädleverantör classic line: Officiell strumpleverantör CanSocks: 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148