Nolltretton 1
MUSIK – MUSIKKRÖNIKAN – DEN SVENSKA(?) FESTIVALSO
MMAREN Augusti är här och det har blivit dags att sammanfatta den svenska festivalsommaren. Eller sa jag svenska? När man tittar på vad våra festivaler heter kan man tro att vi befinner oss i England eller USA. Vad är det för fel på svenska festivalarrangörer? Festivalerna är svenska, publiken är svensk, mediebevakningen är svensk och artisterna är till övervägande delen svenska. Ändå väljer de att ge festivalerna engelska namn. Här i Östergötland har vi denna sommar kunnat besöka Location East, Keep It Loud, Let´s spend the night together, A lövely night in Krogaränga och Stångebro - here we go. Och det ser likadant ut under resten av året också med Where´s the music och Black Christmass. De engelska fånerierna är inte heller något lokalt fenomen utan en farsot som sprider sig över hela landet. Runt om i riket finns festivaler med namn som Way Out West, Summerburst, Department, Uddevalla Solid Sound, Midsommar Weekener, Peace & Love, Park Sounds, Into the factory, Summer On och Gainesville. Varför döper man svenska festivaler till engelska namn? Tycker man det låter tuffare? Eller tror man det lockar mer folk? I så fall har man inte tänkt på att Bråvallafestivalen har haft ett ursvenskt namn och ändå varit landets största festival de fem senaste åren. Alla sansade människor begriper att det inte är festivalnamnet som lockar folk, utan vilka artistbokningar de kan ståta med. Lyckligtvis har vi en del mer jordnära festivalarrangörer som vägrar att ge efter för anglisismhysterin och ger sina festivaler namn som passar bättre i det land där de faktiskt arrangeras. Här i regionen finns festivaler med namn som Fria Vidder, Skogsröjet, Östgöta Rockfestival, Eneby rock, Kom I Form och SkogsRÅrocken. Så ska svenska festivaler heta. Att de dessutom arrangeras av ideella krafter är bara ytterligare ett skäl att stödja dem. /Tobias Petterson Musikredaktör lever sin dröm Text: Tobias Pettersson Foto: Benny Nilsson Sin musik kallar han drömpop. Passande namn eftersom Linköpingskillen Gus Ring har en drömtillvaro där han faktiskt kan leva på musiken. Efter att ha spelat i olika band valde Gus för några år sedan att satsa på en solokarriär. Han byggde en studio i sin garderob och spelade in debutskivan ”Boredomtapes”. Sen var det bara att börja jaga spelningar. - Jag ville bara ut och spela. Det blev open mics och allt möjligt, jag fick oftast betala för att åka och spela. Jag mejlade runt till olika spelställen och fick kontakt med olika DIYbokningsgrupper, säger Gus och berättar att han efter ett tag kom i kontakt med ett bokningsbolag. Det ledde till en treveckorsturné i länder som Belgien, Holland, Danmark, Tyskland och Schweiz. - Turnén gick svinbra, jag fick till och med bra gage. Det var första gången jag började gå plus på att spela och jag tänkte: det här går nog kanske ändå. I februari i år blev det en ny turné i Sverige, Danmark och Tyskland. Spelställena varierade mellan klubbar, hotell, caféer och kulturhus. I april gav han ut sin andra skiva ”Hypnoseas” och strax efter det flyttade han till Halle i Tyskland för att försöka leva på musiken. - Första tanken var att stanna ett år, men nu känns det som att det är rätt ställe. Det ligger mitt i Europa och det är nära till många länder. Jag vill spela så mycket som möjligt och just nu är jag glad att det funkar så att jag kan betala hyran och köpa mat. Det är att spela ute som man utvecklas av. Jag vill skapa en kommunikation med publiken. Det tycker jag är en 56 NOLLTRETTON bra sak med Tyskland, där har publiken bra uppmärksamhet när man spelar. Även ”Hypnoseas” är inspelad i en garderob, och mixad själv. Gus beskriver den som ett slags konceptskiva med vatten som tema. - Jag experimenterade mer den här gången med stämmor och fler instrument som piano och klockspel. Jag brukar säga att jag spelar drömpop för jag vill skapa en drömlik feeling, eller så kan man kalla det psykedelisk melankolisk akustisk musik. Under juli turnerade han i Sverige och avslutade på hemmaplan i Linköping. Till hösten hoppas han kunna fixa lite gig i Tyskland och förhoppningsvis även i Tjeckien och Polen. Sedan börjar det bli dags att fila på en ny skiva. - Jag har åtta, nio låtar klara och ett koncept klart. Och två låtar på svenska faktiskt. Jag har mycket tankar kring vad jag vill göra, jag har planer på att spela in i studio denna gång och våga ha en producent. Det är viktigt att det är en person som förstår musiken, och jag har en person i åtanke. - Just nu är jag bara glad att jag kan göra vad jag vill. Jag tror man måste göra låtar som är spännande för sig själv. En sak jag har gjort nu är att strunta i setlist när jag spelar live, det är ett spänningsmoment jag behöver. Man går upp och vet inte vad som ska hända, varje spelning blir olika.