HSB Uppdraget Göteborg 1
aktuellt Nu är Styrelsestöd här! En tjänst som sk
a göra det enklare, smidigare och snabbare att jobba med styrelsearbete. Den nya tjänsten gör verksamhetsåret mer överblickbart. Ni får en tydlig bild av hur just ert mötesår ser ut, förslag på hur många möten ni bör ha och dagordning för mötena. Hantering av dokument blir smidigare. Exempelvis skriver ni protokollet direkt i tjänsten och signerar det digitalt. Därefter sparas det automatiskt i HSB Dokument. Styrelsestöd hjälper er också att planera och genomföra arbeten via åtgärdslistan, där ni kan registrera och lägga upp pågående åtgärder. Styrelsestöd kan användas av alla bostadsrättsföreningar som köper administrativ förvaltning av HSB. Vill ni aktivera och ta del av tjänsten? Ordföranden i er styrelse kan då höra av sig till styrelseservice.gbg@hsb.se Hallå där... Latifa Zuwa! Du jobbar på HSB Göteborgs avdelning för styrelseservice, vad är det? – Vi finns som ett stöd för de som är förtroendevalda i bostadsrättsföreningarna. Beroende på vad föreningen har för avtal med oss gör vi olika saker, men mycket handlar om att hjälpa till med administration och att svara på frågor om olika saker som har med styrelsearbete att göra. Hur kom det sig att du började jobba på styrelseservice? – Tidigare jobbade jag på café, och även om jag ville fortsätta att jobba med service klarade min kropp inte caféjobbet eftersom det är så fysiskt krävande. Så såg jag annonsen om det här jobbet, och redan på intervjun kändes det att här finns en väldigt härlig atmosfär. Efteråt gick jag bara omkring och log för jag kände att nu har jag hittat hem, här ska jag vara. Vad är det som är roligast med ditt jobb? – Det är en bred avdelning och jag får lära mig nya saker hela tiden. Men allra bäst är kollegorna, de är fantastiska! Sedan är det också väldigt roligt att svara i vår telefon när medlemmar ringer och har frågor, för de blir så himla glada och tacksamma över hjälpen. Tre vanliga frågor till Styrelseservice 1. ”Hur kan en medlem ställa sig i kö för p- eller garageplats?”, alternativt ”Vilken plats har medlemmen i kön?” Svar: Är det Styrelseservice som har hand om köhanteringen kan vi hjälpa till med detta, och då kan medlemmen själv antingen ringa eller mejla oss. Har föreningen digital köhantering får medlemmen logga in på Mitt HSB och göra båda ärendena där. Är det föreningen som hanterar kön manuellt får medlemmen kontakta styrelsen. 2. ”När kommer styrelsemedlemmar kunna attestera arvoden digitalt?” Svar: Vi har inget datum i dagsläget, utan än så länge behöver styrelsearvoden inkomma per post. 3. ”Hur kan en medlem beställa nyckel/tagg/fjärrkontroll till garage?” Svar: Om det är vi på styrelseservice som hanterar taggar/ fjärrkontroll kan medlemmen kontakta oss via mejl eller telefon så hjälper vi till med detta. Gäller det nycklar skickar vi på styrelseservice kvittens till låsfirman, som i sin tur kontaktar medlemmen när hen kan hämta ut nyckeln.” uppdraget #2 / 2023