Kanalen 1
Åkersberga kanalen nr 24 • vecka 24 • tisdag 10 j
uni • 2014 samhälle & politik Öringsmolt sattes ut 6 000 öringsmolt som sattes ut i Smedbyån och i Isättrabäcken öringOnsdagen den 28 maj var det dags för årets utsättning av smolt i Österåker. Den här gången blev det sammanlagt 6 000 öringsmolt som sattes ut i Smedbyån och i Isättrabäcken. – Det här är en så kallad förstärkningsutsättning som vi gör för att hjälpa upp den vilda stammen som har svårt att reproducera sig i den takt som skulle behövas, säger Jan Höglund, projektledare för utsättningen i Österåkers Sportfiskeklubb. Projektet, som startade 1990 är ett samprojekt mellan Österåkers Sportfiskeklubb och Stockholms stads fritidsförvalting. Stockholms havsöringsvägsällskap och Isättraviks tomtägareförening/Flaxenviks förening stöttar också utsättningen i Isättrabäcken. Smolten som sätts ut är cirka 15-20 centimeter långa och är cirka två år gamla. – Först lever de i de här vattendragen i sötvatten. Sedan ”smoltifieras” de, det vill säga de ändras rent kroppsligt för att anpassas till ett liv i saltare vatten och sedan vandrar de ner ut i Östersjön. Efter ett par år kommer de tillbaka till samma ställe som de sattes ut i för att leka. Även då förändras fisken igen för återgå till ett liv i sötvatten. I år blev utsättningen en sen föreställning. Den första leveransen var planerad till klockan 22.00 på onsdagkvällen. Men bilen som levererade smolten blev försenad. – Ja, det hann bli mörkt innan vi kom igång så i år fick vi använda ficklampor. Det blev en sen kvällsutsättning och vi kom hem först vid kvart i ett, avslutar Jan Höglund. Charlotta Lambertz Magnus Holm, affärsområdeschef för marknad och försäljning på Preem, Per Fredriksson ägare till nya Preemstation samt Conny Söderström, ordförande i miljö och hälsoskyddsnämnden var med när bandet klipptes till den nya Preem-stationen. Foto: C lambertz Nya bensinstationen på Rallarvägen invigd Onsdagen den 4 juni var det dags för den officiella invigningen av den nya Preem-stationen på Rallarvägen, även I år blev utsättningen av öringsmolt en sen föreställning. Den första leveransen var planerad till klockan 22.00 på onsdagkvällen. Men bilen som levererade smolten blev försenad. Foto: Jan höglund Smolten som sätts ut är cirka 15-20 centimeter långa och är cirka två år gamla. Foto: Jan höglund om dörrarna hade öppnats för kunderna redan någon vecka innan. I fokus för händelserna stod ägaren Per Fredriksson som fick klippa det blå-gula bandet utanför entrén. – Det känns fantastiskt roligt att få öppna upp i de här fräscha lokalerna. Nu har vi en yta som är tre gånger så stor som de tidigare, vilket ger oss möjlighet att erbjuda ett större sortiment. Dessutom känns det som att vi får ett bättre geografiskt läge nu, med en större närhet till 276:an. Per Fredriksson är mer eller mindre uppvuxen på en bensinstation, med två föräldrar som drivit mack sedan år 1958. Föräldrarna drev stationen på den förra adressen på Stationsvägen från år 1972 och Per tog över verksamheten år 1996. Ombyggnationen har pågått under en längre tid. Skelettet av den tidigare Shellbyggnaden är kvar men har fått en helt ny fasad och inredning för att passa Preemkonceptet. Charlotta Lambertz charlotta.lambertz@fixmedia.se 5 Roslagspartiet har en plan för oss som pendlar ¤ Det var inte för att sitta i bilkö, eller trängas på Roslagsbanan, som jag flyttade till Åkersberga 1958. Det var annorlunda då. Idag pendlar ca 13.000 personer ut från kommunen och hem igen varje dag. Vi ser köerna på 276:an, genom tunneln och i Stava backe. Det är dessutom fullpackat i Roslagsbanans vagnar och SL’s bussar. Om varje pendlingsresa tar en timme till arbetsplatsen, så använder vi 26.000 restimmar per dag. Men det kommer att bli värre! ¤ Österåker har redan nu gällande och pågående detaljplaner för produktion av ca 8.000 nya bostäder. Statistiskt sett innebär det 16.000 vuxna och 4.000 barn. Eftersom det inte skapas några nya arbetstillfällen i kommunen måste i värsta fall ytterligare 16.000 pendlare ta sig till arbeten på annan ort. Vi blir då 29.000 som pendlar ut och hem – alltså 58.000 Jag heter Lasse Magnusson, och är Roslagspartiets ledamot i Byggnadsnämnden, dessutom egen företagare. Är utbildad ekonom, och tog en MBA i USA med marknadsföring som huvudinriktning. resor per dag. Kan verkligen Roslagsbanan, bussarna och riksväg 276 klara av detta? Jag tror inte det. Roslagspartiet tror inte det. Men våra nuvarande politiker i kommunen tycks tro det. Det är dags att vakna nu. ¤ Det är på tok för mycket med 26.000 eller 58.000 pendlingsresor per dag. Vad gör då våra kommunalt ansvariga åt eländet? I Stockholm finns ju hundratals företag som vill, eller måste flytta. Det är här kommunens Näringslivsenhet borde lägga sin energi för att locka hit företag. Men inte. I stället satsar man på ”after work” för de redan befintliga företagen. Det är säkert trevligt, men det skapar inga nya jobb. Och det kapar definitivt inga köer. Vi i Roslagspartiet vill ha hit fler företag som kan erbjuda arbetstillfällen. Inte bara nya enmansföretag. ¤ Naturligtvis skall vi åka kollektivt så mycket vi kan. Det gynnar både oss pendlare och miljön. Men då måste vi få fler infartsparkeringar för att avlasta 276:an och minska köerna. Men i kommunen byggs bostäder för brinnande livet. Utan en tanke på att varje nytt hushåll också betyder minst en ny bil i kön. Det är dags att sätta P för det. Jobba borta är bra, men jobb i Österåker är bättre. Lasse Magnussson Ledamot i Byggnadsnämnden Roslagspartiet Österåkers största, lokala parti Kansli • Sågvägen 19, 184 40 Åkersberga • 070-221 04 14 • info@roslagspartiet.se • www.roslagspartiet.se • plusgiro 34 41 38 - 3