BD 1
Vad är det bästa och sämsta med öl? - Det bästa ä
r att det finns så ofantligt mycket fantastisk öl i världen. Det sämsta är att det också finns en hel del oacceptabel öl tillgängligt och som får stort utrymme på marknaden. Sorgligt nog dricker majoriteten av öldrickarna i världen den typen av lågkvalitativa öl. Ett flertal människor påverkas av reklam och marknadsföring. De tror att de dricker ett fint öl och då handlar det om ölsorter som inte ens borde kallas för öl. De fastnar då lätt i den dåliga ölbacken och missar underbara öl. Marknadsföringen är nämligen ofta ganska svag bakom de finare varianterna. Varför har det uppstått så många kollektiva samarbeten inom ölbryggandet? - Det handlar framför allt om att det är en ganska ung bransch som ligger i sin vagga. Vidare så är det frågan om en trappa av kunskap. Mikrobryggerierna kom i gång på allvar i mitten av 90-talet i USA. Många av dem finns kvar än idag. Om man jämför kunskapsnivån i resten av världen så finns det enormt mycket mer kunskap att hämta i USA. De är ett till två decennier före oss. Amerikanerna har dock alltid varit väldigt öppna med vad de gör. De kom över till Europa och besökare reste till dem i USA. Man sökte hjälp och törstade efter kunskap. Samarbetsbrygder började sedan produceras kopplat till att det bedrivits utbyte av visdom mellan européer och amerikaner. Det fanns en strävan att lära sig snabbare. Men den teorin är min egen, men jag vet ett bryggeri i Tampa som heter Cigar City. De tänker och arbetar så. Deras huvudbryggare reser jorden runt för att öka kunskapen ibland bryggare. Han gör det för att han tänker kollektivt. Syftet med spridningen av kunskap i bryggande är att kunna ge mikrobryggerier bättre förutsättningar för att kunna konkurrera med de stora bolagen och för att vidare skapa och utveckla proffsiga recept. Han, och många med honom, tror på den vägen. Hur lyckas man med att etablera sitt öl ute på marknaden i en värld där det redan finns massor av ölsorter? - Det är frågan om tillfälligheter. Sedan kan det handla lite om personlighet också. Att man tycker om att socialisera med människor och är nyfiken. En öppenhet för samtal. När vi påbörjade vårt bryggande så välkomnade vi direkt de kontakter som erbjöds oss ute i världen. Vi tog chansen omgående och vi tvekade aldrig. Det var tursamt för vi fick på momangen bra kontakt med de stora ölnationerna. Det startade till exempel goda samarbeten med USA, Kina, Frankrike och Italien. Det gjorde att vi kom ut oerhört snabbt på marknaden och sedan spred det sig bara vidare. Efter att ha varit i gång i bara ett års tid så exporterade vi redan då till 20 länder. Det var helt otroligt kul och inspirerande. Hur har det varit att som verksamhet hamna pladask in i en pandemi? - I början förstod jag inte riktigt allvaret i det. Men när jag upptäckte att vi tappade 85 procent av våra volymer, inom loppet av några veckor, så blev det ordentlig tyngd i det. Då kändes det inte bra och det gör det fortfarande inte men vi hoppas på bättre tider. Japan är ett hett öl-land. Varför är det så och hur hamnade ert sortiment där? - För japanernas mikroölkultur är i sin vagga. Därför är kvalitén på japansk inhemsk öl ganska låg i största allmänhet. Det finns extremt få bryggerier som är duktiga i förhållande till antalet konsumenter inom landet. Japan är dock en nation där det dricks mycket öl. Det gör framtidens marknad där väldigt intressant. Att det blev Japan för oss 20 beror på att jag själv hade en dröm om att någon gång få resa till Japan och se lite mer av landet. Och jag fick för mig att jag skulle sälja mitt öl till japanerna. Men det var inte lätt att etablera sig där. Jag kunde inte bara prata med en importör, låta dem få prova våra kvalitetsöl och sedan få dörren vidöppen för export. Det blev ett flertal resor till Japan för mig och många besök från norr till söder där jag med stark övertygelse fick prata om Brewskis ölsortiment och det direkt till konsumenterna. De var initialt kraftigt misstänksamma. Precis som de är i största allmänhet med alla influenser som kommer in i landet utifrån. Japansk lager är ju dessutom enormt stor hos dem. Kvalitén på den är dock si och så. Men det är en risk att ta som producent och säljare för konsumenter söker en utveckling mot bättre öl. Räddningen för japaner är att de är mästare på att kopiera, anamma kunskap, de lär sig hyfsat snabb och att de raffinerar produkten. Om tio år kommer de ha hittat sin plats på ölkartan över mikrobrygd öl såsom en av världens bästa ölnationer. Jag tvivlar inte en sekund på det. De utvecklar snabbt och skickligt. Det är styrkor som japanerna besitter. Vilket är ditt första öl-minne och vilken är din favoritöl? - Det är historien från Granville Island och deras Taproom i Vancouver. Först provade jag en session-öl och den var fruktansvärd. Sedan gick det vidare till en magisk pale ale öl. Det är den absolut godaste öl jag druckit. Det var där och då. Provade den igen för inte så länge sedan och då var upplevelsen inte lika stark. Öl utvecklas vidare och förbättras över tid men det gäller även för våra smaklökar när vi vågar prova nya sorter eller varianter av öl. Men min första klunk av gott öl som en skön upplevelse för mig kvarstår för evigt. Det är ett fint minne. Ni har en gubbe som logotype. Vad står den för och vem har skapat den? - Egentligen betyder den ingenting. Jag sökte i begynnelsen efter en logotype som kändes passande för bryggeriet men hittade inget lämpligt för ändamålet. En dag så befann jag mig i sonens rum. Jag städade där. Då hittade jag en teckning i hans byrålåda. Motivet kändes helt perfekt som symbol. Den var fullständigt klockren. Jag förhandlade sedan med sonen när han anlände hem från skolan. Han sålde den för 100 kronor. Jag har originalteckningen kvar. Vi har för avsikt att rama in den inom en snar framtid och sätta upp den på en väl utvald plats. Den står för min familj och det de har skapat tillsammans med mig. Den betyder mycket för mig på det personliga planet. Den är helt frikopplad från en anknytning till öl. Den kom bara utmärkt in i stunden men kom att bli en fantastiskt bra symbol för Brewski-bryggeriet. Brewski, Barski, Brewskival. Vad är det enskilda syftet med dem och finns det ett större sammanhang? - Ordet brewski kommer från USA, skrattar Marcus. När jag var där 1996 och testade öl informerade bartendern mig om när man beställer så heter det inte öl utan man beställer en ”brewski” när man beställer. Jag lovade då honom att jag skulle använda det som namn om jag någon gång skulle starta ett eget bryggeri i framtiden och det löftet har jag uppfyllt. De andra namnen är valda utifrån att de i uttalet har en liknande klang jämsides med att de beskriver den verksamheten som står bakom dem. Det nyaste tillskottet är faktiskt Beerski i Norge och vem vet, kanske det blir mer tillökning i ”familjen”, blinkar Marcus avslutningsvis. brewski.se