Bygdegården 1
”Intravenöst kärleksdropp” Nu börjar bygdegårdsrö
relsens Kulturbygdsturné med aktiviteter i hela landet. Professionella kulturutövare får möjlighet att starta om efter coronapandemin. Landets bygdegårdar kan visa framfötterna och möta en ny och större publik. När kreativa konstnärssjälar möter bygdegårdarnas vilja till lokal samhörighet är det bäddat för succé. 700 professionella kulturutövare ansökte om att få delta i Bygdegårdarnas Riksförbunds Kulturbygdsturné. 24 blev uttagna för att arbeta i var och ett av de 24 bygdegårdsdistrikten. Multikonstnären Carina Henriksson har börjat arbeta i Norrbotten och Gilda Stillbäck, som är koreograf, dansare och skådespelare, startar upp i trakterna kring Göteborg, Bohuslän och Älvsborg. Gilda ville vara med i projektet för att hennes konstnärskap, i gränslandet mellan teater, dans och film, passar perfekt på bygdegårdarna. – Jag gör inte en klassisk teaterföreställning, berättar Gilda som vill ge publiken något som de inte vet att de vill ha. Igenkänningen finns ändå. Framträdandet bygger nämligen på den välkända regissören Ingemar Bergman, fast denna gång i en kvinnokropp. Gilda vill hellre prata om tillgänglig kultur än folklig kultur. Hon vill utmana och ge nya infallsvinklar, aldrig underskatta publiken. Också Carina pratar om att kultur måste vara tillgänglig. För henne handlar det om att framträda där människor bor, hur liten orten än är. – Kultur och kulturarrangemang skapar hälsa, välbefinnande och berättelser. I Kulturbygdsturnén kommer jag nära, som att komma till någons vardagsrum. Det blir ett gemensamt skapande när energier möts och krockar – ett intravenöst kärleksdropp till kulturlivet och det ideella föreningslivet. Carina blandar gränslöst och genrefritt på ett sätt som skapar nya kulturkombinationer. Tangoopera är ett exempel. Den som älskar opera får tango på köpet och tvärtom. Carina vill såklart utmana publiken, 4 men att skapa berättelser ligger henne varmast om hjärtat. Personliga möten Publiksamtalet är en del av föreställningen. Därför vill ingen av dem riva av en föreställning och åka hem. – Det finns en annan ton i mötet på bygdegårdarna. Jag kommer med min föreställning och ska passa in i bygdegårdens tradition och format. Det är en spännande artistisk utmaning, berättar Gilda. Kulturen har inget facit. Det är inte nödvändigt att förstå allt. Känslan räcker och kan leva kvar länge. Varje individ kan använda konsten för att känna, tycka och tolka in precis vad som helst. – Det går inte att missförstå en abstrakt tavla, fortsätter Gilda. – På mindre orter är det lätt att få personlig kontakt, menar Carina. Det finns alltid en stor omtanke ofta i form av smörgås och fika. Konstnärer och publik samlas. Det uppstår samtal som förändrar människor, byar och hela världen. Lokalt perspektiv är viktigt Små scener erbjuder något annat än vad professionella arrangörer kan saluföra. På mindre orter sluter den lokala publiken upp. Bygdegården är en social gemenskap och en viktig träffpunkt. Ändå är det nödvändigt med mer stim, stoj och liv om landsbygden ska blomstra. Kanske kan Kulturbygdsturnén locka fram en föryngring? – Det gäller att pussla ihop och växla upp varandra, säger Carina, som gärna ser olika typer av samarrangemang som riktar sig till flera olika generationer. Gilda menar att samhället och därmed kulturen är i ständig rörelse. Konsten speglar förändring. Därför är kulturen en spegling som bottnar i ett ifrågasättande till exempel av könsroller och maktstrukturer. Kulturbygdsturnén sammanfaller väldigt väl med viktiga kulturpolitiska ambitioner – att alla ska ha tillgång till kultur. Stockholmare på samma villkor som befolkningen i Haparanda och Ystad. – Det är inte bara de stora städerna som ska få ta del av samtidens utveckling, menar Gilda. Demokratiska träffpunkter Gilda och Carina pratar båda om bygdegårdarna som viktiga träffpunkter, för dem som bor på orten, för hemvändare och för olika generationer och intressen. Bygdegårdarna överbryggar olikhet, skapar möten och möjligheter att utbyta erfarenheter. Därför är det viktigt att små arrangörer vågar och vill arrangera mer och oftare. Kulturbygdsturnén gör det möjligt utan att ta någon ekonomisk risk. – Jag hoppas att alla som inte är så vana vill hoppa på nu. Vågar testa. Förhoppningsvis blir det fullsatt och då vill några säkert arrangera mer, resonerar Carina. Carina hoppas att turnén ska leda till många nya och ömsesidiga kontakter som inte börjar i ekonomiska förutsättningar. Det finns stora möjligheter att skapa mycket med små resurser. Gilda håller med. Hon ser FAKTA Bygdegårdarnas Riksförbund har fått tio miljoner kronor från Statens kulturråd för att anställa 24 yrkesverksamma kulturutövare. Det blir över 500 publika framträdanden och workshops i alla bygdegårdsdistrikt. Bygdegårdsföreningarna arrangerar utan att behöva ta några kostnader. Kulturbygdsturnén pågår till 30 juni 2023. turnén som starten på ett längre samarbete och utbyte. Hon vill skapa ringar på vattnet. Det är jätteviktigt att få nya kontakter och att fortsätta ha kontakt. Det finns alltid pengar att söka. – Konstnärer är bra på att söka pengar och kan lotsa och stötta arrangören, lovar Gilda. Det är tydligt att det finns stora möjligheter att skapa framtida samarbeten mellan kulturutövare och arrangörer. På kuppen kommer bygdegårdsrörelsen få bättre självförtroende. Ökad nyfikenhet Rädslan för att publiken ska utebli är för stor. Finns det ett kulturutbud med bredd och höjd ökar nyfikenheten. När det är dags för kaffe kan berättelserna blomstra, samtalen svindla och ortens fasta befolkning och hemvändare kan utreda inbördes släktförhållanden och hålla den lokala historien vid liv. Och så kommer vikten av att skapa berättelser åter in i samtalet. Många tar bilen till staden där det finns ett större utbud, men bilen går också åt andra hållet. Tänk om människorna i Flen och Katrineholm åker bort från staden och till mindre orter? – Är det bra event kommer publiken. Att åka till Dalhalla är bara ett exempel på att små orter kan få stort genomslag med sina arrangemang, säger Carina. ULLA JOHANSON