Aktuella Byggen 1
STEN Resultatet av bristande dränering. Foto: Kur
t Johansson kantsten och rännsten. Den fungerar som en öppen avloppsledning för dagvatten i det fria utan att belasta dagvattenbrunnar. Detta var ju gatans ursprungliga roll. Förutsättningen är att topografin är sådan att gatan kan ges tillräcklig lutning (fall). Staden Sienna, en av landskapsarkitekturens referensplatser, där hela staden är planerad som ett sluttande öppet dagvattendike och där torde inga översvämningskatastrofer drabba själva staden. Bristande dränering. Foto: Kurt Johansson 2. Om terrassen är permeabel och kan ta hand om regnvattnet kan hela överbyggnaden göras permeabel från slitlager ner till terrassen. 3. Är terrassen inte permeabel kan hela eller delar av överbyggnaden göras permeabel och tjäna som fördröjningsmagasin för vattnet. För att träd ska kunna växa och leva så måste de få vatten och luftväxling. Tät överbyggnad ger inte denna möjlighet, den måste därför vara permeabel. För att överbyggnadslager skall vara permeabelt måste den ha en mycket liten finfraktion, det vill säga siktkurvan får inte ha mer än några procentenheter under två millimeter. En ytterligare dimension av klimatanpassning är rätt dimensionering av överbyggnaden. Jag har den uppfattningen att naturstensbeläggningen på många ytor är överdimensionerad. Resultat efter HVS-körning 400 000 överfarter med standardaxel. Foto: Kurt Johansson Möjlighet att prova och utvärdera Detta projekt, ”Klimatsäkrade systemlösningar för urbana ytor”, och dess föregångare ”Grågröna systemlösningar för hållbara städer” har gett oss möjligheter att testa och utvärdera de olika möjligheterna för klimatanpassning i fullskaleprovprov och utvärdering av bärighet hos permeabla överbyggnader jämfört med de traditionella. Ett specifikt område, där vi ökat vår kunskap är praktiska testerna på VTI och SP. Med VTI:s HVS-utrustning (Heavy Vehicle System) har överbyggnadens bärighet provats för olika trafikklasser (överfarter med standardaxlar) och bland annat och hållfasthet hos plattorna. Detta är första gången vi har fått chansen att testa en stenyta under verkliga förhållanden och bland annat prova dess bärförmåga. Vi har också fått möjlighet att på ett vetenskapligt sätt testa hur olika lager fungerar i en gatu-/torgöverbyggnad. Därmed har vi fått en uppfattning om hur en standardkonstruktion fungerar och utifrån detta utveckla och testa dränerande överbyggnadskonstruktioner, det vill säga konstruktioner med material som har siktkurva utan två millimeter material. Vi kan då jämföra dessa med standardkonstruktioner, till exempel avseende bärförmåga, det vill spårbildning/eftersänkning. n form av bland annat Dala Sten Kalkbruket 52162 • Stenstorp +46(0)500-45 11 32 • E-post: dalasten@telia.com www.dalasten.nu 50 AKTUELLA BYGGEN NR 4 • 2016