Kanalen 1
4 Kanalen i ÖSTeRÅKeR OCH VaXHOlM • NR 16 • Vecka
16 • Tisdag 18 aPRiL • 2017 samhälle &politik TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se SEDAN OKTOBER har Brännbackens återvinningscentral i Åkersberga ett system vid infarten där en sensor läser av bilens registreringsnummer. Systemet används på flera avfallsanläggningar och är ett sätt att mäta trafiken. Kartläggningen har bland annat resulterat i att Brännbacken nyligen har ändrat sina öppettider för att bättre anpassa sig till kunderna. Foto: Anders g JAKobsson Nytt system på Brännbacken Sedan oktober har Brännbackens återvinningscentral ett system vid infarten där en sensor läser av bilens registreringsnummer. Systemet används på flera avfallsanläggningar och är ett sätt att mäta trafiken. En del besökare har hört av sig och undrat om detta inte är någon form av kameraövervakning, men så är inte fallet. – Det sitter ingen kamera där, utan en sensor som läser av bilens registreringsnummer och sedan direkt anonymiserar det och omvandlar det till en kodsträng. Information hämtas från Transportstyrelsens fordonsregister om vilken typ av bil det är samt vilket postnummerområde den tillhör, men inget namn, personnummer eller gatuadress, berättar Magnus Råhlander, försäljningschef på Facility Labs, som tillhandahåller systemet. Privatpersoner som ska slänga sitt hushållsavfall på Brännbacken gör detta utan att betala något. Ett företag som lämnar byggavfall eller grovavfall ska betala en avgift. Genom att systemet känner av vilket typ av fordon som kör genom grindarna kan personalen göras uppmärksam när det kommer något som skulle kunna vara ett verksamhetsfordon. ”vI ÄR vÄLDIGT tacksamma för den hjälp vi får av kunder som demonterar det som ska slängas innan avfärd till återvinningscentralen. Det gör det möjligt för oss att återvinna ännu mer av materialet, samtidigt som personalens arbete underlättas”, säger Dennis Olsson, avfallsingenjör på Roslagsvatten. Foto: Anders g JAKobsson Men systemet registrerar bara vilken typ av fordon som kör in genom porten, inte om det är registrerat på ett företag eller en privatperson. Därför uppmanades tills nyligen privatpersoner som körde skåpbil eller flakbil och skulle besöka anläggningen att anmäla sin ankomst ett dygn innan för att inte misstas för att vara företagare. Men denna anmälningsplikt har nu tagits bort. – Att föranmäla sitt besök har visat sig vara för fyrkantigt och osmidigt, både för personal och besökare, därför har vi nu tagit bort det, säger Dennis Olsson, avfallsingenjör på Roslagsvatten. På Brännbacken tar man emot drygt 11 000 ton avfall per år. Delar av det går till förbränning och blir till värme medan annat, så som till exempel metall, gips och wellpapp blir återvunnet i nya produkter. – Vi är väldigt tacksamma för den hjälp vi får av kunder som demonterar det som ska slängas innan avfärd till återvinningscentralen. Det gör det möjligt för oss att återvinna ännu mer av materialet, samtidigt som personalens arbete underlättas, säger Dennis Olsson. Reglerna för vad man får slänga på en avfallsanläggning varierar från kommun till kommun. Vissa anläggningar drabbas därför hårdare än andra av att privatpersoner åker till ”fel” kommun PÅ BRÄNNBACKEN tar man emot drygt 11 000 ton avfall per år. Delar av det går till förbränning och blir till värme medan annat, så som till exempel metall, gips och wellpapp blir återvunna i nya produkter. och lämnar sitt avfall. Genom att systemet läser av vilket postnummer som bilen är registrerad på kan man därför kartlägga hur avfallet slängs över kommungränserna. Men för Österåkers del så blir dessa data något svårtolkade eftersom det i kommunen finns väldigt många fritidshus, där ägarna av fritidshuset (och bilen) är skrivna någon annanstans. Däremot så har kartläggningen om vilka dagar och tider som vi helst lämnar vårt avfall på nu resulterat i att Brännbacken nyligen har ändrat sina öppettider för att bättre anpassa sig till kunderna. Anders G Jakobsson redaktionen@fixmedia.se