Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG Roslagsbanans nya tåg har typbeteckningen
X15p och tillverkas av Stadler i Schweiz.. Det rör sig om 22 tåg som nu köpts in och som skall trimmas in successivt på den smalspåriga banan. Bild: SL Roslagsbanans nya tåg X15p Region Stockholm har köpt in totalt 22 tåg av typen X15p for att trafikera Roslagsbanan. De nya tågen kommer med en rad nyheter och förbättringar. Interiören är luftig och ljus med både direkt och indirekt belysning. Fordonen är särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden och har luftkonditionering både i passagerarutrymmet och i förarhytten. I dag består varje tåg av tre vagnar som är skilda från varandra. I de nya tågen är det fortfarande tre vagnsdelar men det går att röra sig genom hela tåget. I varje tåg finns 43 eluttag där resenärerna kan ladda sina mobiler. Det blir också enklare att kliva av och på tåget. Alla dörrar har fotsteg som kan skjutas ut sa att avståndet mellan tåg och perrong minskar. Det är extra viktigt när tåget står i en kurva vid stationen. Det kommer även bli enklare att resa med de nya tågen med barnvagn, rullstol eller skrymmande bagage i det utrymme som finns vid tre av sex dörrpar i varje tåg. Det är lättare att hitta till de säten som är prioriterade för den som har behov av att sitta ner genom att hela sätet är klätt i gult tyg, till skillnad från övriga säten i blått tyg. Nar det första X15p-tåget kommer till Sverige hösten 2020 ska det testköras och användas for att trimma in den nya depån i Vallentuna. Eftersom Roslagsbanan har en unik spårvidd på 891 mm måste alla tester i spår göras på plats i Stockholm. Roslagsbanans resenärer ska enligt planen få börja resa med X15p år 2022 och år 2024 beräknas samtliga av de 22 beställda tågen vara levererade. n FAKTA– Om X15p • Antal beställda tåg till Roslagsbanan: 22 tåg • Antal dörrpar i varje tåg: 6 stycken (varje dörröppning är 130 cm bred) • Längd: 60 meter • Tillverkare: Stadler, Schweiz • Antal passagerare per tåg: 300, varav 162 sittplatser Interiör. Bild: SLL NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2020 • 21