Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG Det är företrädesvis Öresundstågen som sk
all hanteras i Kärråkra-depån. Foto: Eitech hjälp av trådlös kommunikation, så att de automatiskt lägger om till rätt rutt. På så sätt slipper föraren stanna och lägga om varje enskild växel för sig. Det är första gången ett sådant system används i Sverige. Det är SJ Öresund som tillsammans med norskägda underhållsföretaget Mantena kommer att svara för underhållsarbetet i Hässleholmsdepån. Positiv inverkan Med Kärråkra Tågdepå optimeras logistiken, kapaciteten blir högre och servicetiden förkortas 24 • NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2020 betydligt för tågen. Detta får en positiv inverkan på kollektivtrafiken i södra Sverige såväl som för tågtrafiken till Danmark. Fler vagnar kan befinna sig ute på banorna, vilket minskar trängseln, ökar turtätheten och förbättrar punktligheten. Tidigare har underhållet av Öresundstågen utförts i en äldre tågdepå i Helgoland i Köpenhamn, Danmark. Här har kapaciteten dock varit otillräcklig och många tågsätt har fått stå stilla i servicekö. Detta har orsakat fordonsbrist ute på banorna i södra Sverige, något som har lett till kortare tågsätt och trängsel i rusningstrafiken. Som en dröm – För den tågfrälste är detta som en dröm, det finns så många spår in till depån, säger Erik Gotthardsson, uppdragsledare på COWI. Vi har utfört mycket arbete utanför byggnaderna – vägar, järnvägar och underhållssystem. Det har varit ett oerhört roligt projekt att arbeta med. COWI har arbetat med projektering av program- & systemhandling, förfrågningsunderlag och bygghandling för markarbeten, och har bidragit med kompetens inom VA, kanalisation, mark, geoteknik, hydrogeologi, väg, miljö och kulturmiljö. Man har även bistått med projekte