Energigas 1
Miljöbränsle motorn på marknaden. Räckvidden är 5
0–100 mil beroende på vilken typ av körning, last och modell man väljer, säger Lennart Pilskog. Drivmedlet som tankas vid Stigs center i Göteborg kallas BiGreen. I dag innehåller det 30 procent biogas, men målet är att öka mängden biogas i takt med att tillgången ökar. – I ett inledande skede kommer vi att utnyttja fl ytande naturgas som backup för att säkerställa leveranserna till våra kunder, säger Hans Johansson på Fordonsgas Sverige, som äger tankstället vid Stigs center. Ny biogasanläggning i Lidköping Biogasen tillverkas i en helt ny biogasanläggning utanför Lidköping. Anläggningen består av två delar. I den första fi nns två rötkammare om vardera 4 100 kubikmeter, där vegetabiliska restprodukter från den lokala livsmedelsindustrin omvandlas till biogas i en syrefri rötningsprocess. Som råvaror används till exempel kasserade grödor, restprodukter från spannmålshantering och från Arla mejeri i Götene. – Anläggningen är en av världens första i sitt slag. Den producerar cirka 60 000 megawattimmar biogas per år varav det mesta kyls ner till fl ytande form, säger Sven-Göran Sjöholm på Swedish Biogas International (SBI) som äger och driver själva rötningsanläggningen. I den andra delen uppgraderas biogasen genom att koldioxid avskiljs och därefter kyls gasen ner till fl ytande form. Uppgraderingen sker i två steg, vilket ger en metanhalt på nära 100 procent. Nedkylningen görs med hjälp av kvävgas i en kondenseringsanläggning till minus 163 grader. Tekniken är hämtad från tidigare erfarenheter vid hantering av naturgas. – Det nya är att vår leverantör har gjort en nedskalning av befi ntlig teknik och anpassat den till de mängder som produceras vid en biogasanläggning, säger Eric Zinn på Göteborg Energi, som äger uppgraderingsanläggningen tillsammans med Lidköpings kommun. Den fl ytande biogasen lagras i ett 20 meter högt torn. Därifrån hämtar Fordonsgas Sverige gasen med trailer varannan dag för distribution i framför allt Göteborgsområdet. 3. 1. 4. 2. Så tillverkas fl ytande biogas i Lidköping 1. Grödor rötas i rötkammaren. Slutprodukt blir biogas och biogödsel. 2. Biogasen uppgraderas genom att koldioxid avskiljs i två steg till en metanhalt nära 100 procent. 3. Biogasen övergår till fl ytande form vid -163 °C och förvaras i ett torn på anläggningen. En lastbil med trailer hämtar den kylda gasen till tankningsstället där den förvaras kyld i ett torn. 4. Lagringsplats för biogödsel. Vid tankstället på Stigs center fi nns två alternativ för tankning, dels fl ytande och dels gasform. – För att återfå gasform kan den fl ytande biogasen trycksättas och förångas. Den kan då användas av de fordon som inte har tankar för fl ytande biogas. Det behövs relativt lite energi för att utföra detta steg, så det hela blir ändå energieffektivt, säger Tula Ekengren på Fordonsgas Sverige. En del av den fl ytande biogasen levereras även till Frihamnen i Göteborg, där det fi nns ett tankställe för bussar. Ytterligare ett tankställe för fl ytande metan fi nns i Järna söder om Stockholm. Till årsskiftet kommer också ett att öppnas i Malmö och till våren 2013 ett i Jönköping. s Fotnot. I projektet BiMe Trucks deltar Aga, Eon, Fordonsgas Sverige, Volvo lastvagnar och Energigas Sverige. Projektledare är Business region Göteborg. Genom medfi nansiering från Västra Götalandsregionen och Energimyndigheten erbjuds de första 100 lastbilsbeställningarna ett investeringsstöd på 175 000 kronor. Fem tillverkare med tunga gasfordon på den svenska marknaden Volvo Teknik: Metandiesel Bränsle: Metan + diesel Gasfordon: Lastbilar Gasfordon i Sverige: ca 20 Scania Teknik: Ottomotor Bränsle: Metan Gasfordon: Bussar, lastbilar Gasfordon i Sverige: ca 340 Man Teknik: Ottomotor Bränsle: Metan Gasfordon: Bussar Gasfordon i Sverige: ca 800 Iveco Teknik: Ottomotor Bränsle: Metan Gasfordon: Bussar, lastbilar Gasfordon i Sverige: ca 165 Mercedes-Benz Teknik: Ottomotor Bränsle: Metan Gasfordon: Lastbilar, bussar Gasfordon i Sverige: ca 400 Fotnot. Det fi nns två olika typer av gasmotorer på marknaden. Ottomotorn kan drivas med antingen bensin eller metangas. Bränslet antänds med tändstift. Dieselmotorn används vid metandieselteknik. Bränslet är en kombination av diesel och metan, där diesel antänder gasen. C M Y CM MY CY CMY K 20 ENERGIGAS NR 3 2012 V