Energigas 1
Ledaren Lång väntan på biogasbesked Flytande biog
as transporteras i tankbilar från produktionsanläggningen i Lid köping till tankstället Stigs center i Göteborg. FOTO: BJÖRN LARSSON ROSVALL Energigas nr 3 2012 ”Det ska löna sig att köra förnybart” För energiminister Anna-Karin Hatt är det självklart att det ska löna sig att köra på förnybara bränslen. Hur spelreglerna ska se ut för att uppnå detta ger hon dock inga klara besked om. SID 4 Taxibolag banar väg för biogasen Taxi Stockholm har gått i bräschen för biogasens utveckling som fordonsbränsle i Sverige. ”Redan hösten 2002 skaffade vi våra första gasbilar”, säger Taxi Stockholms miljöchef Gunnar Welander. SID 10 Göteborg först med fl ytande biogas i tanken Nu kan även tunga transporter köras på biogas. I Lidköping tillverkas nu fl ytande biogas som säljs i Göteborg, och ett 20-tal lastbilar kör redan på bränslet. SID 18 I korthet: Klart för stor biogasanläggning i söder SID 8 Viking Lines nya LNG-färja sjösatt SID 15 Miljöbilsrally lockade i norr SID 23 Stor optimism på gaskonferens i Malaysia SID 27 3 frågor till: Patrik Löwnertz på Chemrec som tillverkar bio-DME i Piteå SID 8 Forskning & utveckling: Spridning av biogödsel bra för kretsloppet SID 16 Energigas Sverige: Energigaserna drog stor publik i Almedalen SID 24 Debatt: LNG viktigt bränsle i framtiden SID 28 Synpunkten: Underskatta inte det digitala mötet SID 34 OMSLAGSFOTO: MALIN HOELSTAD När regeringen för snart tre och ett halvt år sedan presenterade sin energiöverenskommelse introducerade man även målet om en fossiloberoende fordonsfl otta till år 2030. Många är vi som sedan dess har försökt tolka begreppet och väntat på såväl konkretisering som presentation av utredare. Under Almedalsveckan presenterades i alla fall utredningsdirektiven, utredaren och dess huvudsekreterare. Utredaren professor Thomas B Johansson är en av Sveriges ledande energiexperter. Huvudsekreterare Per Kågesson är vi många som känner till och som många gånger tyckt till om biogas. Direktiven är som alltid när fl era departement berörs, något luddigt formulerade men jag förvånas över att regeringen ändå inte vågar vara mer tydlig än att säga att utgångspunkten bör vara att hållbara förnybara drivmedel behöver öka sina andelar i transportsektorn. Det måste ju ändå ses som en självklarhet om vi ska nå en fossiloberoende fordonsfl otta. Energigas ges ut av Energigas Sverige, S:t Eriksgatan 44, Box 49134, 100 29 Stockholm Tel: 08-692 18 47 www.energigas.se Ansvarig utgivare: Anders Mathiasson Redaktör: Lotta Brandt E-post: energigas@mediabaren.se Redaktion: Katarina Bangata 44, 116 39 Stockholm Tel: 08-714 83 10 Fax: 08-714 83 20 Redaktionsråd: Lena Berglund, Lotta Brandt, Michelle Ekman, Åsa Jarvis, Lena Ländin, Erik Wasell, Christina Watson Grafi sk form och layout: Mediabaren i Stockholm AB Annonser: Bengtsson & Sundström Media AB. Tel: 08-10 39 20 E-post: energigas@bs-media.se Prenumeration (kostnadsfri) och adressändringar: maria.pohjonen@energigas.se Kommande nummer 2012: 20/11. ISSN: 1653-5367 Tryck: Sjuhäradsbygdens tryckeri TS-kontrollerad upplaga: 6 000 ex. 341 Energigas ansvarar ej för insänt, obeställt material. Allt material i Energigas lagras elektroniskt. Att det tagit så lång tid att få fram en utredare är olyckligt. Dels har viktig tid i omställningen gått för lorad. Dels har andra avgörande förslag så som kvotplikten redan presenterats och arbete inletts, vilket i min mening blir fel ordning. Många marknadsaktörer har dessutom i väntan på signaler från regeringen avvaktat med investeringar. Så även inom biogas- och fordonsgasbranschen. Många biogasproducenter har valt att dra i handbromsen eller lagt sina investeringsbeslut på hyllan. Vårt biogasupprop under våren visade tydligt på denna frustration. Uppropet med 1 500 namnunderskrifter som vi överlämnade direkt efter att it- och energiministern Anna-Karin Hatt presenterat sin utredare, hoppas vi blir ett bra inspel till uppstarten av utredningen. Vi hoppas också på att få möjlighet att påverka i arbetet och komma med bra förslag kring hur gas kan bli en strategiskt viktig del mot målet om en fossiloberoende fordonsfl otta. 769 ANDERS MATHIASSON vd, Energigas Sverige ANDERS MATHIASSON vd, Energigas Sverige ENERGIGAS NR 3 2012 3