Aktuella Byggen 1
VD-SNACKET Joachim Hallengren vd och koncernchef,
Bonava Text: Mari-Louise Paulson Bonava är en av Sveriges största bostadsutvecklare. I dagsläget har bolaget verksamhet i Sverige, Tyskland, Finland, Danmark, Norge, St Petersburg, Estland och Lettland, en omsättning enligt förra årets siffror på 14,5 miljarder och 2000 medarbetare. Joachim Hallengren är bolagets vd och koncernchef. Han är utbildad Civilingenjör på Chalmers Tekniska Högskola och har sammanlagt 16 års erfarenhet från olika ledande positioner inom NCC koncernen. Hur länge har du varit vd och koncernchef på Bonava? Jag har varit ansvarig för verksamheten sedan 2012 men då hette vi NCC Housing. 2016 fick vi ett nytt varumärke och listades på Stockholmsbörsen. Vilken typ av projekt utvecklar Bonava främst och varför just dessa? Vi utvecklar bostäder för både privatpersoner och investerare. Helst bostäder i ett segment som vi kallar ”affordble”, prisvärt, för de vanliga människorna. Det som gör oss lite unika är att vi gör en hel del hyresrätter till investerare. Sedan är upplåtelseformen olika i de åtta länder där vi är verksamma. I Sverige är det bostadsrätter men utanför Sverige är det oftast eget ägande. I Tyskland är vi sedan många år tillbaka den ledande bostadsutvecklaren. Det är också vår enskilt största marknad. Att Bonava är ett svenskt bolag är både rätt och fel för merparten av våra ägare är svenska, vi är noterade på Stockholmsbörsen och vi har huvudkontoret i Stockholm. Men 70 procent av vår verksamhet finns utanför Sverige, så vi är snarare ett nordeuropeiskt bolag. Vad ser du som Bonavas primära uppgift? Det är att skapa hem och platser där människor kan bo och leva sina liv. Vanliga människor så som brandmän, lärare och sjuksköterskor, vanligt folk. Det där är viktigt för oss. Vi bygger inte bara ett hus utan vi pratar om hem och grannskap ”homes and neighborhoods”. Vi tycker att det är viktigt att det hänger ihop. När du flyttar in i ett nytt hem så tar det inte många timmar innan det praktiska kommer in, saker som var ska jag ställa bilen? Var går tunnelbana eller buss? Var handlar jag? Var finns förskola, skola och sjukvård? Därför är grannskapet så viktigt. Vad är din vision för företaget? Bonavas vision är ”happy neighborhood” eller lyckliga grannskap där människor trivs och lever sina liv. Hur nära eller långt ifrån det är ni idag? Med tanke på att vi bara har funnits i 2,5 år så säger jag att vi är i början. Vi har en lång spännande resa framför oss. Vilka utmaningar står ni inför? Vi har bestämt oss för att jobba i det prisvärda segmentet men för att kunna göra det måste vi hitta effektivare sätt att producera. I dagsläget kostar nyproducerade bostäder alldeles för mycket. Vanligt folk har inte råd att bo idag. En av våra stora utmaningar att knäcka kostnadskoden. För att uppnå det har vi bestämt oss för två saker: att själva ta hand om all projektering. I Tyskland har vi 80 personer anställda på vårt eget projekteringskontor, allt från konsulter till arkitekter. Det andra är att ta ett tydligt ansvar för produktion genom att anställa egna arbetsledare och platschefer. Det är en utmaning, tidigare låg vi inbäddade i NCC och hade byggande bröder och systrar på en armlängds avstånd, nu ska vi bygga upp den kompetensen själva. Att rekrytera personal i en högkonjunktur är alltid utmanande, vill man dessutom jobba på ett annat sätt, ännu mer så. Utmaningar finns det gott om och vi trivs väldigt bra i en sådan miljö. Vi har som mission att utmana oss själva varenda dag för att ändra spelreglerna på marknaden. Vad står hela branschen inför för utmaningar anser du? Vi lever i en fruktansvärt ineffektiv bransch. Produktiviteten i byggindustrin har inte ökat de senaste 30 åren. Tittar man till exempel på digitalisering som är ett av de mest kraftfulla verktygen för en ökad produktivitet så ligger byggbranschen sist av alla globala industrier. Det är skämskudde gånger två. Jag känner tyvärr att jag är ganska ensam om att Joachim Hallengren vd och koncernchef Bonava. Foto: Pontus Orre 172 AKTUELLA BYGGEN NR 5 • 2018 prata om dessa utmaningar. Inom branschen är vi ganska glada i att peka på andra som ska ändra på förutsättningarna ”om bankerna bara kunde sänka sina räntor och låna ut mer pengar”, eller ”om politikerna bara kunde göra byggkraven annorlunda så skulle vi kunna bygga”. Med ett outtalat ”bygga som vi alltid har gjort”. Det är inte okej. Det är vårt ansvar. Vi måste förändra oss. Gör vi inte det är jag helt övertygad om att det kommer en Uber eller en Tesla in i branschen och slår knock out. Det är branschens stora utmaning. Men vi på Bonava tar ansvar för oss själva genom att gå före och försöka knäcka kostnadsfrågan. Vad gör ni på Bonava bra? Vi vågar utmana status quo och branschen genom att säga att det måste finnas andra sätt att bygga på. En annan sak som vi gör bra är att vi jobbar stenhårt med det som vi kallar för kundinsikt. Med hjälp av data försöker vi ta reda på vad kunderna vill ha? Vad de behöver och vad är de villiga att betala för? Det är en del av problemlösningen med kostnaderna men väldigt få i vår industri har en aning om kundkravet utan de gissar eller utgår ifrån sig själva. Vilket visar sig, i de undersökningar vi gör, att man landar i totalt felaktiga slutsatser. Jag tycker också att vi har gjort det väldigt bra när vi har satt ett helt nytt, stort bolag från scratch. När vi lämnade NCC ägde vi inte ens abonnemanget till våra mobiltelefoner, sladdarna till våra datorer, vi har satt upp hela bolaget och ett nytt varumärke på två och ett halvt år. Jag är väldigt stolt över det och alla duktiga medarbetare som har varit med och byggt upp detta. Vad händer i framtiden med Bonava? Jag har en vision om Bonava, kanske superambitiöst men, om fem år ser jag tre dimensioner: Det första vi har kommit en rejäl bit och kan visa konkreta bevis på att vi flyttar oss mot det prisvärda segmentet. Det andra är att Bonava ska vara en naturlig speaking partner för, politiker, tjänstemän, alla som känner att man kan göra saker på ett annat sätt. När det gäller “byggbranschen 2.0” så ska vi vara den naturliga partnern som man vill prata spännande idéer med. Det tredje handlar om det som jag tycker är viktigast, människor, mina fina medarbetare. Att vi är en talangpool dit alla oavsett ålder, kön och bakgrund söker sig för att man har en drivkraft: man vill vara med och förändra världen. Vad händer i framtiden generellt i bygg- och fastighetsbranschen? Inte mycket. Om det inte är en konjunkturfråga, just nu är det kämpigt i Sverige att sälja och utveckla nya bostäder. Det går fortfarande jättebra att sälja och utveckla kommersiella fastigheter men jag tror att det kommer att bli tuffare. På sikt kan inte räntan vara så låg som den är nu. Om man bortser från konjunktursvängningar och frågar vad händer med branschen så skulle jag svara: inte mycket på grund av ett alldeles för litet intresse att utveckla och gå vidare. För vår del tar vi ansvar genom att gå i bräschen. Vi har bestämt oss, vi går först och hoppas att fler vill följa med. n FAKTA Omsättning: 2017 omsatte Bonava 14,5 miljarder kronor Antal anställda: 2000 Verkar i Sverige, Tyskland, Finland, Danmark, Norge, St Petersburg, Estland och Lettland. Noterat på Nasdaq Stockholm sedan 2016