Kingsize 1
STRESS PRODUCENTVETERAN REFLEKTERAR ”SVENSK HIPHO
P ÄR DÄR DEN SKA VARA” ”De Stress Idjut!”. Har du lyssnat på svensk hiphop de senaste tio åren har du med största sannolikhet hört den frasen mer än en gång. Han har varit en del av den svenska hiphopscenen sedan 90-talet och ligger bakom soundet för akter som Kartellen och Abidaz. Nu är han aktuell med sitt tredje producentalbum. Kingsize har träffat Hagalundsproducenten för att prata om vägen hit, dagens hiphop och ”Playlist 3”. Stress, eller Can Canatan som han egentligen heter, föddes 1979 och växte upp i Hagalund, Solna strax utanför Stockholm. I tidiga tonåren började han hänga på fritidsgården där det fanns ett DJ-bås, där hittade han sin grej. Han lärde känna andra med samma intresse och snart hade han bildat en grupp med rapparna Chapee och Chess (Abidaz). Deras dagar spenderades i DJ-båset där de repade och skrev låtar. När de öppnade en studio för ungdomar i Solna var vännerna såklart först på plats. Datorerna var sega och orkade knappt med ljudfilerna. Men så fort Stress började leka runt med produktioner var han fast. Allt annat lades på hyllan. Stress hade hittat sitt kall i musiken och visste att det var det han ville hålla på med. Men skolan blev lidande. Under sista året på gymnasiet blev han inkallad till ett möte där lärarna sa att han var tvungen att hoppa av. Han hade alldeles för hög frånvaro. Han fick alternativet att ta en praktik. Hans mentor DJ Boogie jobbade i Peter Swartlings studiokomplex där bland annat producenten Christian Falk satt. DJ Boogie kunde ordna en praktikplats där åt honom. Väl på plats fick han hämta kaffe, köpa mat och allt annat som en praktikant kan få tänkas göra. Det blev inte speciellt mycket studiotid men han tog varje chans han fick att stanna kvar lite extra inne i studion och titta när producenterna jobbade. Praktiken ledde så småningom till att han fick prova att göra en remix på Petters låt ”Saker och Ting”. Och det funkade! Remixen gick igenom och ledde till att Petter valde två andra beats som hamnade på skivan ”Bananrepubliken”. Den unga producenten hade fått in en fot och det öppnade upp för samarbeten med Ken, Feven, Ayo, Blues med flera. Den här tiden pratas ofta om som en gyllene era inom svensk hiphop. Skivbolagen ville satsa på akterna och det fanns pengar i musiken. Men under 2000-talets början hände någonting som kom att förändra musikbranschen avsevärt. Nerladdningen gjorde sitt intåg. – Det hände någonting med branschen utan att jag fattade det då. Helt plötsligt låstes alla dörrar. Skivbolagen var rädda. Det blev helt dött, berättar Stress. När dörrarna stängdes i Sverige bestämde sig Stress för att satsa på den stora drömmen på andra sidan Atlanten. Till en början gick det bra och han fick jobba med bland annat r&b-gruppen Pretty Ricky. Men sen kom verkligheten ikapp även i USA. Nedladdningen gjorde att allt stängdes ner och bolagen visste inte om de skulle kunna fortsätta överhuvudtaget. Stress tog det personligt och tänkte att intresset för hans beats bara hade försvunnit. Han begav sig hem igen. Tillbaka på hemmaplan började Stress gräva i sina turkiska rötter. Han hade spelat slagverk med sin pappa sedan han var liten och nu kunde det bli ett extraknäck. Han spelade på bröllop, orientaliska festivaler och med artister från Mellanöstern som kom till Sverige. Han började sedan spela in och producera turkiska, kurdiska, syrianska och arabiska akter. Det blev en trygg inkomst och han fastnade i det. Mellan 2003 och 2009 var det hans heltidsjobb. Men det var inte det han drömde om innerst inne. När han blev pappa var det dags att göra en förändring. – Jag behövde ta en funderare på vad jag skulle hålla på med, för det här kunde jag inte fortsätta med. Jag kände att så länge jag håller på med den orientaliska musiken och får pengar för det så kommer jag inte söka någonting annat. Så jag avbröt samarbetet med alla. Stress bestämde sig för att ta ett ”vanligt” jobb och 2009 började han som fältassistent på Lugna Gatan. I kontakten med ungdomarna på stan upptäckte han att de inte lyssnade på den amerikanska hiphopen längre, det var den svenska som spelades. Han hade varit helt bortkopplad från den de senaste sju åren. – Jag började höra namn som Kartellen, Stor, Labyrint, Näääk & Nimo, namn som jag aldrig hade hört. Jag gick hem på kvällarna och researchade. Med produktionen kände jag, det är inte så mycket som har hänt. Det här kan jag göra. Men så tänkte jag, hur ska jag infiltrera mig in i det här igen? Hiphop har väldigt slutna dörrar, man måste känna folk och komma in i kretsar. Han tänkte tillbaka på tiden när han praktiserade hos Peter Swartling. Producenten Christian Falk satt då och jobbade på sitt producentalbum ”Quel Bordel”. Redan på den tiden visste Stress att han ville göra något liknande i framtiden. Nu var det dags. Han hörde av sig till Abidaz, Chapee, Petter, Ken Ring och Ison & Fille som han hade jobbat med tidigare. Med dessa stora namn klara ville sen fler och fler vara med. Resultatet blev skivan ”Playlist” som innehöll 22 låtar och 40 artister. Stress hade gjort comeback på riktigt och återtagit sin plats på den svenska hiphopscenen. Under åren hade han fortsatt skicka beats till USA. Helt orelaterat till den svenska framgången kom plötsligt ett mail från Jay-Zs förlag Roc Nation. De förklarade att de lyssnat på hans beats och att de ville börja jobba med honom. – Jag trodde att det var spam. Så ser jag att det är ett direktmeddelande från CEO Jay Brown. Plötsligt sitter Stress och hans manager i en studio med några av världens största låtskrivare, Rihanna och Jay Brown. Rihanna hade hört några av Stress beats och ville träffa honom. Han blir ombedd att spela upp lite fler tracks. – Jag stirrar bara ner i marken, jag vågar NR 1, 2020 | KINGSIZE MAGAZINE 27 WWW.KINGSIZEMAG.SE