Kingsize 1
Intervju: Stress trots att han fick skriva till B
eyoncé, Jennifer Lopez och att Rihanna till och med spelade in sång över hans beats, släpptes inget. – Jag har varit så nära jättemånga gånger och jag har gjort jättemånga vändor. I Sverige lyfte det dock ordentligt. 2012 släpptes Kartellens Stress-producerade skiva ”Ånger & Kamp” som innehöll monsterhiten ”Mina områden” med Dani M. Därefter kom Abidaz debutskiva ”In & Ut”, ”Ånger & Kamp Del. 2”, ”Playlist 2” och listan fortsätter. Soblue Music blev en viktig spelare på den svenska scenen och nådde stora framgångar. – Redline hade lite monopol på den tiden. När vi kom blev det två camps, vilket blev en grej för svensk hiphop. Det blev lite sport, man började tävla. Vilken också gynnade svensk hiphop för kvalitén höjdes. Vi tänkte på att göra bästa mixen, bästa mastringen, bästa musikvideon. Redline tänkte samma sak. Det fanns en era där som var jävligt nice. Allt var dock inte positivt och 2015 kände Stress att han hade fått nog. Han hade blivit stämplad som en gangster-rap producent och kände att han behövde ta en paus från hiphopen. – Jag har barn och jag gillade inte allt som sades i låtarna. Jag gick mer in i religionen, islam. Jag tyckte inte det gick ihop med det jag höll på med. Så jag tog ett sabbatsår och gick in i mig själv och gjorde produktion som jag tyckte var skön och jobbade mer med poplåtskrivare. inte ens titta upp medan vi lyssnar. Så ber Jay Brown mig att stänga av och säger: ”Så här ska det låta”. Man vågar inte ens titta upp för man vill inte att folk ska ha bittra miner eller nånting. Man vill bara ”tack det var skitnice att höra men nu vill jag bara försvinna”, haha. I den här vevan startades Soblue Music där Stress blev huvudproducent. De bestämde sig för att göra projekt i Sverige för att finansiera satsningen i USA. Men 28 KINGSIZE MAGAZINE | NR 1, 2020 Jag har varit så nära jättemånga gånger och jag har gjort jättemånga vändor. Han fortsatte sin resa till USA där han skrev poplåtar och gjorde filmmusik. Men låtskrivarvärlden är tuff och det kan gå lång tid utan att du får betalt eller något släpps. Så 2018 började Stress kolla in svensk hiphop igen för att se vad som hänt under de två år han varit borta. – Att vara borta just de två åren, det är som att jag var borta tio år. Skivbolagen hade haft Soblue, Redline och RMH som filter. De slapp ta gatan och bolagen gjorde deals med filtrena. Men bolagen kan bara ta ett visst antal artister. Så du har en effekt där det kommer rappare som trycks mot den här väggen och ingen får ut saker. Så kommer Amuse och bara tar ner den här muren, och det svämmar över med folk. Helt plötsligt är det som ett land med ingen lag. – Jag kunde tänka när jag höll på att researcha att fan vad dålig kvalité det är. Här har vi kämpat för att visa de najsaste trummorna, arrangemangen och kvalité. Jag tänkte ”shit, nu kanske man måste gå in och rädda de här rapparna”. Fast det är ingen som vill bli räddad och det är ingen av fansen som klagar på det. Det tog mig en tid att förstå. Stress räckte ut handen och började jobba med några av de nya namnen. Han lade ett år på att komma i kontakt med folk och lära sig vad de ville ha för sound. Nu, 2020, är det dags att presentera arbetet som blivit ”Playlist 3”. Albumet innehåller tio spår som släpps individuellt, varje fredag i tio veckor, med start den 17:e januari. WWW.KINGSIZEMAG.SE