STT 1
12 STT Vecka 40 onsdag 5 oktober 2016 SVENLJUNGA
BYGDEN Marie föreläste om tillgänglighet SVENLJUNGA Bemö tande, värdighet och integritet. Det var ledorden när ”Hopptimisten”, Marie Hav Lundkvist, föreläste för personal och chefer i kommunen om hur tillvaron kan se ut när man är funktionsnedsatt. Marie Hav Lundkvist drabbades år 2010 av en svår muskelsjukdom, som gjorde att hon förlorade både hörseln och förmågan att gå. En stor förändring för Marie, som tidigare varit fysiskt aktiv. – Jag gick från att springa Oslo halvmaraton till att sitta i rullstol, säger hon. Inte nog med att livet vändes upp och ner, människors bemötande av henne förändrades också. Marie, som hålla sin integritet när man är funktionsnedsatt: Att När jag hissar upp rullstolen blir det ett helt annat bemötande. MARIE HAV LUNDKVIST jobbat som företagsledare i Sverige, Norge och Danmark under många år, fick uppleva hur människor nu talade över huvudet på henne. Ett problem som hon dock kom på en lösning på. – Jag fick tjata mig till en höjbar rullstol. När jag hissar upp stolen blir det ett helt annant bemötande! Men hon upptäckte också hur svårt det är att få bebli släpad på bussen för att chauffören inte förstår sig på rampmekanismen. Att bli tillfrågad om man inte kan prova kläder ute på torget, när rullstolen inte kommer in. i butiken Att bli hänvisad till grönsakshissen i restaurangen. Det är bara några exempel ur den verklighet som mötte Marie. En verklighet som hon nu arbetar för att förändra. År 2014 kom hennes bok ”Med rullstol i grönsakshissen”, där hon med humor och optimism berättar om sitt möte med samhället och vården. Hon är numer verksam som föreläsare, där hon försöker sprida information om hur det är att vara funktionsnedsatt. Ledorden i föreläsningen är bemötande, Sonja Fransson, vice ordförande i kommunens funktionshinderråd och föreläsaren Marie Hav Lundkvist. FOTO: KATARINA JOHANSSON värdighet och integritet. Som föreläsare kallar sig Marie ”Hopptimisten”. – Jag tror på hoppet, och jag är optimist, då fick jag namnet ”Hopptimisten”. Jag erbjuder gratis föreläsningar och ber dem som inbjuder mig att donera det de ville ha givit mig som arvode till HopptimistStiftelsen. Stiftelsen hjälper funktionshindrade att få hjälpmedel – det som det offentliga inte ger den enskilde, berättar hon. Föreläsningen i Svenljunga anordnades av kommunens funktionshinderråd, efter önskemål från kommunens personal och chefer. – Vi har tidigare anordnat ”prova på-dagar”, där man får pröva hur det är att inte kunna gå, se eller höra. Senaste gången hade vi en enkät som visade att det var flera som ville att någon med funktionsnedsättning skulle berätta hur det är, berättar Sonja Fransson, vice ordförande i funktionshinderrådet. Maries föreläsning lockar till skratt, men ger också en tankeställare. Både angående hur man bemöter den som sitter i rullstol, och angående hur små, enkla saker kan ställa till det med tillgängligheten. För vem, som inte är funktionsnedsatt, har tänkt på att för höga staplar av kundkorgar i butiken gör att den som sitter i rullstol inte kan handla utan att be om hjälp? KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com Supanida har öppnat spa med thaimassage SVENLJUNGA Supanida Saengklan öppnade i mitten av augusti Sunflower Spa 45 i Svenljunga. Här erbjuder hon behandlingar av flera olika slag. – Men det 90 procent av kunderna vill ha är thaimassage, säger hon. Väggarna i lokalen pryds av sirligt utformade diplom från Thailand, som visar på de utbildningar Supanida genomgått, i bland annat fotmassage, thaimassage och ansiktsbehandling. Och det är alltså den traditionella thaimassagen som som de flesta kunderna bokar. Supanida anser att det är viktigt att få med alla sinnen vid en behandling: Doft av rosmarin eller lavendel, lugnande musik och dämpad belysning skall hjälpa till att få besökarna att slappna av före behandlingen. – Sedan är det viktigt att det inte gör ont. Jag frågar innan behandlingen om de har ont någonstans, och anpassar massagen efter kroppen. Under behandlingen pratar vi inte, då ska kunden slappna av och vila. Även smaksinnet ska få sitt, så före eller efter behandlingen får kunden dricka te. – Om man är varm i kroppen gör behandlingen bättre verkan. ”Det är viktigt att det inte gör ont.” Supanida drev tidigare ett spa i Thailand, och jobbade även som lärare. Hon kom till Sverige för fyra år sedan, för kärlekens skull. SUPANIDA SAENGKLAN – Jag träffade min nuvarande sambo redan 2006. Vi kände varann i många år innan jag flyttade hit, berättar hon. Sambon kom från Kalv, där nu de båda bor. Supanida trivs bra på den svenska landsbygden. – Jag gillar naturen i Kalv så mycket! När hon själv läst svenska började hon som lärare i thailändska, men så småningom kom längtan efter att få driva ett eget spa igen. – Jag har en vän som driver en thaimassagesalong i Tranemo. Tanken var att jag skulle ha jobbat där, men jag tyckte resorna blev för långa, så jag valde att öppna egen salong i stället. Men vi har kontakt och hjälper varann! Att Supanida valde att kalla sin salong Sunflower Spa 45 har en speciell orsak. – 4 +5 blir 9, och i Thailand betyder siffror som kan räknas ihop till 9 att man kan uppnå sina livsmål! Vid fönstret står en skulptur, föreställande en kvinna i traditionell thailändsk dräkt. Kvinnoskulpturen är klädd i traditionell thailändsk dräkt. Supanida Saengklan inrett sitt spa i thailändsk stil, med många föremål som har symbolisk betydelse. FOTO: KATARINA JOHANSSON – Jag är från centrala Thailand, där bär man sådana kläder. Även inredningen i salongen, med bambuträd, bananer och en elefantfigur anspelar på thailändsk tradition. – Bambu står för ärlighet, banan betyder att något går lätt, och elefanten är en symbol för Thailand. KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com