STT 1
8 STT Vecka 40 onsdag 5 oktober 2016 NÄRINGSLIV R
EDAKTÖR: ANN SOFIE WAHLBERG · 0325-479 52 På Påverås Gårdsmejeri provsmakades ost och ostkaka, och en del inköp blev det också. KUNNIG GUIDE. Niclas Fällström guidade deltagarna runt i Falbygden,bland ostar, fornminnen, kulturbygd och färgstarka personligheter. FOTO: KATARINA JOHANSSON Annalena Brage på Knäck & Bräck berättade om företaget och bjöd på provsmakning av knäckebröd. – Vi använder enbart lokalt mjöl, av forntida sädesslag, berättade hon. Resa gav inspiration till turismföretag TRIVSELBYGDEN Trivselbygdens utvecklingsbolag, Trivab, bjöd in sina medlemsföretag till en inspirationsresa med tema turism. Resan gick till Falbygden, där deltagarna guidades av landsbygdsutvecklaren Niclas Fällström. Under resan besöktes Påverås Gårdsmejeri, Knäck & Bräck, Löfwings Atelje, Wrågården, Falbygdens Os teria samt Falköpings Saluhall. Det bjöds på provsmakning av de lokala produkterna, information, och många tips från de framgångsika turismföretagen. Samarbete var ett tips, uthållighet ett annat. – Man måste hålla på i tio år innan man kan utläsa resultatet, säger Göran Löfving, som 1996 köpte gården där han och frun Linda nu har både ateljé, utställningslokal och restaurang. Det ena gav det andra, berättar han. – 1998 invigdes rännet, med ateljé och utställningslokal. När vi såg att besökarna ville ha kaffe startade vi café i kostallet. Därefter tillkom även en utställningshall och en restaurang, där Linda är kock. – Vi får energi av våra gäster, och försöker med min konst och Lindas mat att ge tillbaka av det! De lokala råvarorna poängterades på flera av besöksmålen, som hos knäckebrödsbagaren Annalena Brage på Knäck & Bräck. – Vi använder enbart lokala råvaror, av forntida sädesslag. Det blir mindre skördar, och kostsammare, men vi är eniga om att den svenska bonden ska kunna försörja sig. I Falköpings saluhall har Ott Ilves satsat nästan helt och hållet på lokalproducerad mat. – Jag har 50 leverantörer, alla är lokala utom levernatörerna av oliver och kaffe som inte kan odlas här, berättar han. Guiden Niclas Fällström berättade initierat om både företagen och övriga sevärdheter i bygden. Han är stolt över sin bygd, och hoppas på fler turister från Sjuhärad. – De ställen vi besökt idag är inget sjuhäradsturisterna får missa! Det vi är bra på är att vi har mycket på en liten yta, och att vi gör mycket tillsammans gör oss starka. Niclas har själv besökt Trivselbygden, med trivselbygdsutvecklare Eva Johansson som guide. – De är väldigt duktiga där nere, och det är en fantastisk natur ni har, med skog och åkermark blandat. Det gav mig mycket inspiration när Eva visade mig allt som finns i bygden. Har du några råd till turismföretagen hos oss? – När man har en verksamhet är det lätt att bli hemmablind. Det gäller att arbeta upp den egna stoltheten, att se att det man gör är bra! Deltagarna uppskattade resan, och fick med sig mycket att tänka på. – Det är alltid bra att komma ut och se hur andra gör. Man kan inte kopiera någon annan, men man kan göra om idéerna efter sina förutsättningar, säger Anders Mårtensson, som driver Påarps Gård i Håcksvik tillsammans med hustrun Pernilla. – Det jag mest tänker på efter den här dagen är att det är viktigt att ha en god ambassadör för bygden som lyfter fram det vi har, så som Niclas gör för Falbygdens småföretagare, säger Sara Mild, som jobbar på Älvsereds Lantmän, och tillsammans med maken Mikael Mild driver Bocksås Eko i Älekulla. Lena Ferm Hansson, som sitter i styrelsen för Trivab är även verksam i turismbranschen, då hon och maken Lars-Håkan sedan flera år ordnar olika former av trädgårdsvisningar på gården Lunden i Älekulla. Hon ser möjligheter för Trivselbygden att ta till sig idéer från resan. – Man ser att det finns ett mervärde i att ha en duktig guide som presenterar de olika besöksmålen. Vi får se vad vi kan göra hemma, kanske göra någon form av paketlösningar, som bussresor. Trivelbygdsutvecklare Eva Johansson, som arrangerat resan, var nöjd med dagen. – Jag tror vi i Trivselbygden har en del att lära oss av Falbygden. Vi har börjat marknadsföra Trivselbygden som destination, men vi kan bli ännu bättre på gemensam marknadsföring. KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com Göran Löfwing berättade om hur han startade Löfwings Atelje, och inte hade råd med ett riktigt stengolv, utan istället målade mycket illusoriska stenar på betonggolvet. Niclas Fällström ville filma deltagarna, när de berättar om vad de tyckte om resan. – Ni har ju så go’ Sjuhäradsdialekt, tyckte han. Eva Johansson, Trivab, tackade guiden Niclas Fällström med ett ljus från Överlidaljus, dekorerat med Trivselbygdens logga. Fler bilder på www.stthuset.com