Svensk Jakt Chefredaktören
Svensk Jakt Älgjakt med dramatik
Svensk Jakt Trofé
Svensk Jakt Ögonblicket
Svensk Jakt Från Svenska Jägareförbundet
Svensk Jakt Opinion
Svensk Jakt Riksnyheter
Svensk Jakt Känner sig fortfarande utpekad
Svensk Jakt Unga jägare med framtiden i sikte
Svensk Jakt I backspegeln
Svensk Jakt Test av billiga långhållssikten
Svensk Jakt Vildsvinets år
Svensk Jakt Jägartips för smygjakt
Svensk Jakt Älgläget län för län
Svensk Jakt Montera vildsvinsbetar
Svensk Jakt Svenska vapenklassiker
Svensk Jakt Jaktbilar
TEXT & FOTO LARS NILSSON SUZUKI JIMNY 1,5 SVENSK
JAKT: Poppiga Suzuki Jimny har återuppstått i sko kartong-design med ursprung från 1981 års modell, men i modern tappning. Helt rätt, vad det verkar – intresset för bilmodellen har varit enormt. Beställer du en Jimny i dag levereras den nästa år. Det är en speciell bil, rambyggd med stela axlar både fram och bak. Bilen är liten och högbyggd, 3,64 meter lång, 1,64 meter bred och 1,72 meter hög, i princip tvåsitsig med små vikbara säten där bak. Jimny är extremt kompetent som terrängbil och på dåliga skogs bilvägar. 21 centimeter markfrigång, väl TOYOTA RAV4 HYBRID AWD-I SVENSK JAKT: Toyota Rav4 var när den kom 1994 den första bilmodell som kombinerade fyrhjulsdrift, hög markfrigång, personbilskomfort och hög sittposition i ett lätthanterligt format. Väl bakom ratten är det lätt att hitta en komfortabel körställning. Mjukt och tyst rullar vi ut från parker ingen på eldrift, men när jag gasar ut på vägen brummar bensinmotorn igång med överraskande högt motorljud. Växellådan som samordnar kraften från bensin- och elmotor är steglös. Den löser uppgiften mjukt och behagligt utom vid acceleration då varvtal och motorljud blir onödigt höga. Nästa ljudupplevelse kommer på motor vägen, det mullrar styggt från hjulhus på den grova asfalten. Mycket är genomtänkt i nya Rav4, men ljudisoleringen är inte bra. Körupplevelsen är – utöver oljudet – mer komfortabel än inspirerande. Hybriddriften gör att bilen passar bäst i stadstrafik, men Rav4 överraskar positivt med förhållandevis låg förbrukning under långkörning till jaktmarken: uppmätta 0,67 liter per mil är oväntat bra för en hybridsuv. ‹‹‹ Hög kvalitetskänsla. Oväntat snål under långkörning. Högt motor- och vägljud i kupén. funger ande fyrhjulsdrift med lågväxel – målgruppen är också i första hand professionella användare som skogsbolag och viltvårdare. Stadskörning fungerar okej, men den som tänkt använda Jimny längre sträckor bör tänka en gång till. Långfärdskomforten är lika dålig som terräng - egen skaperna är bra, med extremt högt vägljud och struttiga vägegenskaper. Notera även det dåliga resultatet i Euro NCAP – tre av fem stjärnor. ‹‹‹ Extremt bra terrängegenskaper. Lågväxel. Extremt dåliga långfärdsegenskaper. Pris: Från 189 900 kr, testbilen kostar med tillval 209 900 kr. Motor: Fyrcylindrig bensin, 1 462 cc. Effekt: 102 hk. Vridmoment: 130 Nm. Tjänstevikt: 1 170 kg. Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, femväxlad manuell. Lågväxel. Fyrhjulsdrift: Suzuki. LxBxH: 3 645x1 645x1 720 mm. Markfrigång: 21 cm. Förbr.: 0,79 l/mil blandad körn.* CO2 : 178 g/km enl WLTP-körcykel. Årsskatt: 5 548 kr första tre åren. *WLTP-körcykel, enligt tillverkaren. Pris: Från 336 900 kr, testbilen kostar med tillval 416 900 kr. Motor: Fyrcylindrig bensin, 2 487 cc. El: 55 hk. Totalt effekt: 222 hk. Vridmoment: 221 Nm. Tjänstevikt: 1 772 kg. Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, steglös automat. Fyrhjulsdrift: Toyota. LxBxH: 4 600x1 855x1 685 mm. Markfrigång: 19 cm. Förbr.: 0,58 l/mil blandad körn.* CO2 : 131 g/km enl WLTP-körcykel. Årsskatt: 934 kr första tre åren. *WLTP-körcykel, enligt tillverkaren. VOLVO V60 CROSS COUNTRY D4 SVENSK JAKT: Nya V60 Cross Country är 65 millimeter högre än vanliga V60, vilket ger en markfrigång på 21 centimeter. Dessutom har nykomlingen 30 millimeter bredare spårvidd än originalet. Bilen ser än mer bred axlad ut tack vare den svarta plasten runt hjulhusen samt på främre och bakre stötfångaren. Den högre markfrigången ger också fördelen med en högre sittposition, man slipper ramla ner i förar sätet. Väl bakom ratten är den väldigt behaglig att köra. Motorn är stark redan på låga varv och kraften fördelas mjukt och effekt ivt via den åttaväxlade automatlådan till drivhjulen. FjädringSVENSK JAKT Nr 9 2020 en är mjukare än vanliga V60, men bilen uppför sig för den skull fast och väl avstämt på vanlig asfaltsväg. Mil slukaregenskaperna upplevs goda på V60 Cross Country samtidigt som större ojämnheter och gupp på skogsbilvägar passeras utan problem. Det finns fyra olika körprogram (anpassar styrning, effekt, växellåda, fyrhjulsdrift och fjädring): Eco, Comfort, Dynamic och Offroad, som anpassar bilen för dålig väg. ‹‹‹ Komfortabel milslukare. Bra markfrigång. Prislappen. Pris: Från 381 900 kr, testbilen kostar med tillval 618 000 kr. Motor: Fyrcylindrig diesel, 1 969 cc. Turbo. Effekt: 190 hk. Vridmoment: 400 Nm. Tjänstevikt: 1 981 kg. Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad automat. Fyrhjulsdrift: Haldex. LxBxH: 4 784x1 893x1 486 mm. Markfrigång: 21 cm. Förbr.: 0,65 l/mil blandad körn.* CO2 : 169 g/km enl WLTP-körcykel. Årsskatt: 6 554 kr första tre åren. *WLTP-körcykel, enligt tillverkaren. 83
Svensk Jakt Brohylla räddar uttern
Svensk Jakt Sett & läst
Svensk Jakt Hälgekrysset
Svensk Jakt Fråga veterinären
Svensk Jakt Utrustning
Svensk Jakt Hälge
Svensk Jakt Välj rätt riktmedel
Svensk Jakt Sakos nya studsare
Svensk Jakt Frågor och svar om vapen
Svensk Jakt Från Svenska Jägareförbundet
Svensk Jakt Jaktbart vilt
Svensk Jakt Soltider
Svensk Jakt Viltsmak
Svensk Jakt Redaktionen
Svensk Jakt Regionalt Norrbotten & Västerbotten
Svensk Jakt Regionalt Jämtland & Västernorrland
Svensk Jakt Regionalt Dalarna & Gävleborg
Svensk Jakt Regionalt Värmland & Örebro
Svensk Jakt Regionalt Mälardalen & Gotland
Svensk Jakt Regionalt Västra Götaland
Svensk Jakt Regionalt Sydost
Svensk Jakt Regionalt Halland & Skåne
Svensk Jakt Bernts betraktelser
Svensk Jakt Nästa nummer