Nordisk Lager & Logistik 1
TRANSPORT & LOGISTIK Koalition för fossilfria tun
ga transporter För att skynda på förändringstakten har fyra bolag, E.ON, H&M group, Scania och Siemens, bildat en koalition för att påskynda skiftet till fossilfria tunga transporter. Foto: Scania För att nå målet i Parisavtalet krävs att den att tunga transportsektorn blir fossilfri. Att uppnå detta senast 2050 är inte bara möjligt, utan också ekonomiskt gynnsamt från ett samhällsperspektiv. För att skynda på förändringstakten har fyra bolag, E.ON, H&M group, Scania och Siemens, bildat en koalition för att påskynda skiftet till fossilfria tunga transporter. Utgångspunkten för koalitionen är studien “The Pathways Study: Achieving fossil-free commercial transport by 2050”. Studiens slutsats är att det är möjligt att nå fossilfritt inom tunga transporter inom tidsramen för Parisavtalet. För att komma dit krävs dock att näringsliv och politik går samman, påbörjar förändringen och ser till att den sker i en historiskt snabb takt. Näringslivsaktörer går därför samman som en röst för att påverka allmänhet och politik, med sikte på att skapa optimala förutsättningar för en ömsesidigt fördelaktig förändring inom transportsektorn. Det krävs att hela systemet beaktas och koalitionen av bolag utgör en stark bas som representerar infrastruktur, energiförsörjning, fordonstillverkning och detaljhandel med transportköps-perspektivet. Koalitionen kommer att fortsätta att bygga kunskap samt identifiera innovationsmöjligheter och partnerskap inom medlemmarnas verksamhet och ekosystem som har potential att ge stor effekt. – De senaste åren har visat att omställningen till hållbara tunga transporter börjar ta fart och att marknaden svarar. Mycket mer måste dock ske för att minska växthusgasutsläppen. Ingen Ny godsterminal öppnad i Norge Nyligen öppnade en ny godsterminal i Trondheim i Norge, Heggstadmoen. - Kapaciteten hos den nuvarande terminalen vid Brattøra är sprängd och hämmar all godstransport. Utan Heggstadmoen skulle vi inte ha haft mer gods på vägarna, sade Banenors koncernchef Gorm Frimannslund i samband med invigningen. Terminalen är tänkt att fungera som en avlastningsterminal till dess som en ny stor godsterminal i Trondheim står klar. Heggstadmoen har kostat 300 miljoner kronor, vilket även omfattar ett nytt spår som kommer att fortsätta användas när den nya terminalen är färdig. Man räknar med att containerkapaciteten i Trondheim kommer att öka från 100 000 container om året till 130 000. klarar av att göra detta ensam, men tillsammans kan vi lyckas. Därför är den grund som vi nu lägger med denna kollation ett viktigt steg som visar hur vi kommer att driva förändring, säger Henrik Henriksson, Scanias VD och koncernchef. – Det vi nu tillkännager är en språngbräda för ytterligare och djupare kunskap om ett globalt fossilfritt system för tunga transporter. Redan nu står det dock klart att infrastruktur för elektrifiering av tunga fordon är en viktig del av resan. Det passar därför bra för Siemens att gå ihop i denna grupp av företag som visar att de vill vara med och påverka och som åtar sig att se till att det händer, säger Ulf Troedsson, koncernchef för Siemens Norden. Källa: Scania “AD-dom gav APM Terminals rätt” Arbetsdomstolen har nu förkunnat sin dom kopplat till en händelse den 26 januari 2017 där 25 hamnarbetare lade ner arbetet och vägrade utföra arbetsuppgifter. Agerandet fick följd att 85 exportcontainer blev kvar i hamnen när en av APM terminals fartygskunder behövde segla vidare. Domstolen delar APM Terminals bedömning att behov och förväntningar tydligt förmedlats från arbetsledningen, och att efterföljande varningar med tillhörande löneavdrag för uteblivet arbete varit korrekta. Det skriver APM Terminals i ett pressmeddelande. Även om inte agerandet i juridisk bemärkelse medför ett ytterligare skadeståndsansvar, då Hamnarbetarförbundet inte är bundna av kollektivavtal, har det genom domen ändå blivit tydligt att detta agerande inte är acceptabelt på en arbetsplats, skriver APM terminals. NORD I SK LAGER & LOG I ST I K 3 20 1 8 • 7